سبد خرید 0

وبلاگ

تفکر

تفکر درباره چگونه فکر کردن

عنوان مقاله (فارسی): تفکر در مورد چگونگی فکر کردن: مهارت‌های شناختی برای مرتبط ماندن در اقتصاد دیجیتال

عنوان مقاله (انگلیسی): Thinking about how to think: Cognitive skills to stay relevant in a digital economy

Hoe, S.L. (2017), “Thinking about how to think: cognitive skills to stay relevant in a digital economy”, Human Resource Management International Digest, Vol. 25 No. 5, pp. 1-3.

معرفی مقاله

تفکر

سیو لون هوی (Siu Loon Hoe)، نویسنده «تفکر در مورد چگونگی فکر کردن» در این مقاله مجموعه‌ای جامع از مهارت‌های تفکر یا مهارت‌های شناختی مورد نیاز برای متخصصان، مدیران و مدیران اجرایی را پیشنهاد می‌دهد تا این گروه از افراد بتوانند در اقتصاد دیجیتال موفق‌تر عمل کنند.

چارچوبی که وی در این مقاله پیشنهاد می‌دهد بر اساس بیش از 20 سال تجربه وی در کار کردن با شرکت‌های چند ملیتی و سازمان‌های بخش دولتی در صنایع مختلف قاره آسیا به دست آمده است.

وی معتقد است برای حفظ ارتباط با اقتصاد دیجیتال و موفق شدن در این حوزه، نیاز به توسعه مجموعه‌ای جامع از مهارت‌های شناختی مانند تفکر طراحی، تفکر فرآیندی، تفکر سیستمی، تفکر آینده و تفکر خلاق است که مکمل مهارت‌های فنی و انسانی هستند.

اهمیت تقویت مهارت‌های تفکر در عصر اقتصاد دیجیتال

تفکر اقتصاد دیجیتال

این مقاله به متخصصان ارشد منابع انسانی پیشنهادهایی درباره مجموعه‌ای از مهارت‌های تفکر ارائه می‌کند؛ مهارت‌هایی که در کنار توانایی‌های فنی و انسانی برای کمک به مدیریت قابلیت‌های سازمانی و توسعه استعدادها برای بقا در اقتصاد دیجیتال ضروری است.

این مقاله با ارائه بینش‌هایی در مورد مجموعه‌ای از مهارت‌های تفکر که در اقتصاد دیجیتال مورد نیاز است، به ادبیات موجود در مورد توسعه منابع انسانی کمک می‌کند.

نویسنده مقاله «تفکر درباره چگونگی فکر کردن» به ماهیت فناوری‌های دیجیتال اشاره می‌کند و در صدد است به این سوال پاسخ دهد که منابع انسانی ارشد چگونه باید از توانایی‌های سازمانی بهره ببرند، آن‌ها را مدیریت کنند و استعدادهایی را برای تجهیز شدن در برابر مهارت‌های نسل آینده پرورش دهند. او بر لزوم توسعه مهار‌هایی تأکید دارد که از طریق نوآوری، ارزش ایجاد می‌کنند.

در نهایت نیز مجموعه‌ای جامع از مهارت‌های تفکر برای متخصصان، مدیران و مدیران اجرایی (PME) را ارائه می‌دهد.

مروری بر انواع مهارت‌های تفکر در سازمان‌ها

تفکر

در این مقاله انواع مهارت‌های اعم از مهار‎ت‌های سخت یا فنی، مهارت‌های نرم یا انسانی و همچنین مهارت‌های شناختی یا تفکر مورد بررسی قرار گرفته است.

به طور خلاصه، مهارت‌های فنی توانایی‌های انجام کارهای تخصصی است. مهارت‌های انسانی به توانایی تعامل با دیگران مربوط می‌شود و در نهایت، مهارت‌های تفکر، توانایی ذهنی برای تجزیه و تحلیل و ترکیب اطلاعات است.

نویسنده این مقاله معتقد است با توجه به اینکه فناوری‌های دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت هستند، پیش‌بینی اینکه کدام مهارت‌ها در آینده مورد نیاز هستند، دشوار به نظر می‌رسد اما موضوعی است که باید درباره آن اندیشید.

بیشتر بخوانید: چطور با مدل دیزنی، تفکر خلاق خود را تقویت کنیم؟

5 مهارت‌ تفکر که در اقتصاد دیجیتال باید تقویت شوند

تفکر

برخی مهارت‌های تفکر هستند که در اقتصاد دیجیتال باید تقویت شود: تفکر طراحی در مورد اولویت قرار دادن نیازهای مشتریان خارجی و ایجاد راه‌حل‌هایی برای برآورده کردن نیازها است.

این امر ساده به نظر می‌رسد اما پیاده‌سازی آن چندان آسان نیست، زیرا فرآیندهای داخلی سازمان ممکن است با طرح طراحی خدمات هماهنگ نباشد.

نویسنده در این مقاله تقویت تفکر فرایندی را برای غلبه بر این چالش پیشنهاد می‌دهد و معتقد است این نوع تفکر، با تنظیم مجدد فعالیت‌های سازمانی به ایجاد نتایجی فراتر از انتظارات مشتریان کمک می‌کند.

آنطور که نویسنده این مقاله عنوان کرده تفکر سیستمی می‌تواند برای حل مسئله پیچیده به کار رود.

تفکر آینده‌‌نگر برای بررسی روندها و افق های زمانی بلندمدت استفاده می‌شود.

نویسنده زیربنای همه این مهارت‌های شناختی را نیاز به تفکر خلاق عنوان می‌کند و می‌نویسد: با استفاده از ابزارهایی مانند استعاره برای پیوند ایده‌ها، می‌توان ایده‌های جدید بیشتری برای ارائه نگاهی تازه به مشکلات قدیمی ایجاد کرد.

وی در پایان اینطور نتیجه‌گیری می‌کند: به نظر می‌رسد این پنج مهارت فکری به خودی خود چیز جدیدی ارائه نمی‌دهند با این حال، به‌عنوان مجموعه‌ای جامع از مهارت‌های تفکر که مکمل مهارت‌های فنی و انسانی است، ممکن است به متخصصان، مدیران و مدیران اجرایی برای رویارویی با چالش‌های آینده کمک کند. البته به کارگیری این مهارت های فکری باید به صورت کل‌نگر انجام شود، نه جدا از هم.

بیشتر بخوانید: معجزه تفکر خلاق در موفقیت ۵ کسب‌وکار برتر جهان

انواع تفکر در راچونه

اگر به مباحث مربوط به تفکر علاقه‌مند هستید از شما دعوت می‌کنیم با تینکآ بیشتر آشنا شوید.

تینکآ برنامه جامع یادگیری تفکر، بستری برای یادگیری مهارت­‌های تفکر با رویکرد یادگیری در حین عمل است. در دیدگاه تینکآ تفکر یک عمل است نه فعالیت. تینکآ ۶ اسلوب تفکر تحلیلی، انتقادی، خلاقانه، سیستمی، طراحی و استراتژیک را با استفاده از ابزار­های مختلف و در سطوح مختلف به مدیران، سازمان‌­ها و افراد آموزش می‌دهد.

در صفحه آپارات راچونه هم می‌توانید نمونه‌های کوتاهی از ویدیوهای آموزشی ما را مشاهده کنید.

شما می‌توانید متن کامل مقاله Thinking about how to think را از اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=14009