سبد خرید 0

وبلاگ

چطور از گیمیفیکیشن در آموزش به منابع انسانی استفاده کنیم؟

چطور از گیمیفیکیشن در آموزش به منابع انسانی استفاده کنیم؟

گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی‌وارسازی، به زبان ساده یعنی از عناصر مرتبط با بازی، در بافت‌های نامرتبط، مانند آموزش استفاده کنیم.

سفر به دنیای گیمیفیکیشن بسیار جذاب و کاربردی است؛ این روش با هدف تقویت مشارکت و انگیزه برای بهبود تجربه یادگیری از طریق اجرای تکنیک‌های طراحی بازی و عناصر بازی (مثال ارائه نکات راهنما، پاداش، چالش و رقابت) اجرا می‌شود.

چرا باید از گیمیفیکیشن در آموزش استفاده کنیم؟

گیمیفیکیشن

نسل جدید دیگر روش‌های سنتی آموزش را برنمی‌تابد از این رو گروه‌های زیادی در بحث آموزش به گیمیفیکیشن روی آورده‌اند.

گیمیفیکیشن در آموزش به چند دلیل مهم است:

اول اینکه، نظر دانش‌آموزانی را که‌ با روش‌های سنتی یادگیری ناسازگار هستند جلب می‌کند. گیمیفیکیشن با افزودن سرگرمی و هیجان به فرآیند یادگیری، مشارکت و انگیزه دانش‌آموزان را افزیش می‌دهد و به این ترتیب، توانایی حفظ و درک مطالب را تقویت می‌کند.

دوم اینکه، گیمیفیکیشن برای بهبود تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله سودمند است. بازی‌ها اغلب به مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری نیاز دارند و این مهارت را به فرایند یادگیری هم انتقال می‌دهند. با گنجاندن این عناصر در آموزش، دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تکنیک‌های خلاقیت و تفکر انتقادی را بیاموزند، آن‌ها را در عمل به کار گیرند و به این ترتیب، مطالب را عمیق‌تر یاد می‌گیرند.

سوم اینکه، بازی‌وارسازی سبب ایجاد یک تجربه یادگیری شخصی می‌شود. بازی‌ها اغلب به بازیکنان فرصت می‌دهند تا مسیر شخصی خودشان را انتخاب کنند، تصمیم بگیرند و بازخورد فوری دریافت کنند.

این عناصر می‌توانند در تجربه یادگیری هم اعمال شود. این رویکرد شخصی­‌سازی‌­شده در فرایند یادگیری، به دانش‌­آموزان کمک می‌کند بهتر با مطالب ارتباط برقرار کنند و درک بهتری از ارتباط محتوای آموزش با زندگی­شان کسب کنند.

بنابراین، گیمیفیکیشن در آموزش می‌تواند تجربه یادگیری جذاب‌تر و مؤثرتری را ارائه دهد. با گنجاندن عناصر مبتنی بر بازی در فرآیند یادگیری، انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان تقویت می‌شود و مطالب را عمیق‌­تر درک می‌کنند.

به همین دلیل است که بازی‌وارسازی (Gamification) را فرآیند ترکیب عناصر بازی در زمینه‌های غیرمرتبط با بازی، مثل آموزش، تعریف کرده‌اند و این فرایند با هدف افزایش تعامل، انگیزه و عملکرد اجرا می‌شود

با این تعاریف بیایید دقایقی به این سوال فکر کنیم: «چه دلایل جذابی وجود دارند که باعث می‌شوند سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط و بزرگ از رویکردهای گیمیفیکیشن برای آموزش و ارتقای منابع انسانی خود استفاده کنند؟»

اگر به این سوال فکر کردید و چند دلیل به ذهنتان رسید وقت آن رسیده که ادامه مطلب را با بخوانید.

 

مهمترین دلایل روی آوردن به گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن

افزایش تعامل

گیمیفیکیشن با تبدیل کردن محیط آموزش و یادگیری به محیطی سرگرم‌کننده‌ و تعاملی، سطح تعامل کارکنان را تقویت می‌کند. وقتی کارکنان در فرایند یادگیری مشارکت کنند احتمال بیشتری دارد که اطلاعات را حفظ کنند، نگرش مثبتی به کار خود داشته باشند و بهتر وظایف خود را انجام دهند.

بهبود انگیزه

گیمیفیکیشن برای تقویت انگیزه کارکنان نیز مفید است زیرا با گنجاندن عناصر بازی­مانند در برنامه‌های یادگیری و آموزشی، احساس به چالش کشیده شدن و انگیزه در کارکنان پررنگ­تر می‌شود. این کار به بهبود عملکرد و ایجاد جوی مثبت در محیط کار نیز کمک می‌کند.

بهبود یادگیری

گیمیفیکیشن به کارکنان کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور مؤرتری حفظ کنند. وقتی فرایند یادگیری به بازی تبدیل می‌شود، کارکنان اطلاعات آموخته‌­شده را راحت­‌تر به خاطر می‌آورند و بیشتر احتمال دارد که اطلاعات در موقعیت­‌های آتی بکار برند.

بهبود مهارت‌های کارکنان

استفاده از گیمیفیکیشن با هدف توسعه مهارت‌های مهم مانند مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی و کار گروهی مفید است. با گنجاندن این مهارت‌ها در برنامه‌های یادگیری و آموزشی، کارکنان دانش و مهارت‌های لازم برای موفقیت شغلی را کسب می­کنند.

تقویت رضایت شغلی

بهبود مشارکت و انگیزه کارکنان با بهبود رضایت شغلی آنها ارتباط دارد. سازمان‌ها با بهره­‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌های آموزشی به تقویت رضایت کارکنان و کاهش درخواست استعفا کمک کنند.

در نتیجه، سازمان‌ها، شرکت‌های کوچک/متوسط و شرکت‌های بزرگ باید از نقش رویکردهای گیمیفیکیشن برای آموزش و ارتقای منابع انسانی آگاه باشند زیرا اثر مثبتی بر تعامل، انگیزه، دستاوردهای یادگیری، توسعه مهارت‌ها و رضایت کارکنان برجای می‌گذارد و سازمان را در مسیر رسیدن به اهدافش یاری می‌کند.

گیمیفیکیشن

 

“مطالب صفحه لینکدین راچونه درباره دنیای جذاب و پرسود گیمیفیکیشن را از اینجا بخوانید”

یادگیری به سبک راچونه

تینکآ (برنامه جامع یادگیری تفکر) برای تقویت تفکرهای شش‌گانه با استفاده از تئوری‌های بازی‌وارسازی در آموزش سازمان‌ها، بازی‌هایی طراحی کرده است که سبب ارتقای کیفیت برگزاری دوره‌های آموزش و بهسازی کارکنان مطابق با شیوه‌های جدید سازمان‌های موفق در دنیا می‌شود.

برای تقویت مهارت‌های تفکر در راستای حل مسئله سازمانی و تصمیم‌گیری مدیریتی، ما شما را به سفری در دنیایی متفاوت می‌بریم تا بتوانید در یک فضای جذاب و پویا مهارت‌های تصمیم‌گیری را با تمرکز بر مسائل سازمانی خودتان تقویت کنید.

ما یک فضای تصمیم‌گیری پویا خلق کرده‌ایم که در آن افراد می‌توانند به کمک تکنیک‌های تفکر، لذت حل مسئله و رشد و چالش پیوسته را تجربه کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند؛ یک فضای یادگیری پرچالش و هیجان به‌دور از هراس و استرسِ شکست برای مدیران، رهبران آینده و کارکنان سازمان‌ها…

این تجربه جذاب و پر از یادگیری را از خود و تیمتان دریغ نکنید… برای آشنایی بیشتر و حضور در بازی‌های راچونه اینجا را کلیک کنید.

 

گیمیفیکیشن در سایت راچونه

در سایت راچونه مطالب دیگری هم در حوزه بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن منتشر کرده‌ایم. اگر این حوزه برای شما هم جذاب است، دعوت می‌کنیم سایر مطالب ما را دنبال کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=15887