سبد خرید 0

وبلاگ

تاثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری

تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری، تعامل و رفتار دانشجویان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها

عنوان مقاله (فارسی): تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری، تعامل و رفتار دانشجویان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها

عنوان مقاله (انگلیسی):  The impact of gamification on students’ learning, engagement and behavior based on their personality traits

Smiderle, R., Rigo, S.J., Marques, L.B. et al. The impact of gamification on students’ learning, engagement and behavior based on their personality traits. Smart Learn. Environ. 7, 3 (2020).

 

مروری بر مقاله

گیمیفیکیشن

نویسندگان در مقاله «تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری، تعامل و رفتار دانشجویان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها» بر این نکته تأکید دارند که بهره‌گیری از گیمیفیکیشن یا بازی‌وارسازی در عرصه آموزش به چه صورت می‌تواند میزان مشارکت دانشجویان را افزایش دهد؛ همانطور که بازی کردن تأثیر مثبتی بر مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان دارد و به بهبود مهارت‌های خاص و بهینه‌سازی یادگیری آن‌ها منجر می‌شود.

این مقاله در ژانویه سال 2020 منتشر شده و آنطور که در ادبیات آن ذکر شده مطالعات علمی تا آن زمان نتوانسته بودند ارتباط مستقیمی بین ویژگی‌های شخصی کاربران، فعالیت‌هایشان و عناصر مربوط به بازی‌وارسازی پیدا کنند.

گیمیفیکیشن در آموزش

گیمیفیکیشن

در مقاله حاضر، تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری، رفتار و تعامل دانش‌آموزان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها در یک محیط یادگیری برنامه‌نویسی مبتنی بر وب بررسی شده است.

نتایج این پژوهش بر اساس آزمایشی به دست آمده که به مدت چهار ماه به طول انجامید. در این پژوهش 40 دانشجوی مقطع کارشناسی دوره اول رشته برنامه‌نویسی مورد آزمایش قرار گرفتند.

دانشجویان به‌ صورت تصادفی به یکی از دو نسخه محیط یادگیری برنامه‌نویسی دسترسی یافتند: یکی نسخه‌ای که شامل رتبه‌بندی، امتیازها و نشانه‌ها بود و دیگری نسخه اصلی گیمیفای‌نشده.

نتایج این تحقیق نشان داد گیمیفیکیشن به روش‌های متفاوتی بر روی کاربران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی آنها تأثیر می‌گذارد. در واقع تأثیر گیمیفیکیشن تا حد زیادی به ویژگی‌های خاص هر کاربر بستگی دارد.

 

مزایای ترکیب گیمیفیکیشن و آموزش

گیمیفای‌کردن آموزش یک استراتژی برای افزایش تعامل است، بدین‌گونه که عناصر بازی در یک محیط در کنار مباحث آموزشی قرار می‌گیرند. هدف از گیمیفای کردن آموزش این است که سطوحی از مشارکت و درگیری ایجاد شود تا این گونه مشارکت در بازی‌ها بیش از سایر موارد به وجود می‌آید.

تقویت توانایی‌های معین، معرفی اهدافی که به یادگیری جهت می‌دهند، مشارکت دادن دانش‌آموزان و دانشجویان، بهینه‌سازی یادگیری، حمایت از تغییر رفتار و اجتماعی شدن برخی از اهداف اصلی گیمیفیکیشن به شمار می‌آیند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد هدف این مطالعه، بررسی این نکته بود که آیا گیمیفیکیشن بر دانشجویانی که ویژگی‌های شخصیتی مختلفی دارند تأثیر متفاوتی می‌گذارد یا خیر.

مشارکت و رفتار شرکت‌کنندگان در این پژوهش از طریق گزارش فعالیت‌هایشان در سیستم آموزشی بررسی شد و میزان یادگیری آن‌ها با آزمون‌های دانش مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

نسخه اصلی مقاله تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری… را از لینک زیر دریافت کنید:

دانلود مقاله

گیمیفیکیشن در تینکآ

تیتکآ برای تقویت تفکرهای شش‌گانه با استفاده از تئوری‌های بازی‌وارسازی در آموزش سازمان‌ها، بازی‌هایی طراحی کرده است که سبب ارتقای کیفیت برگزاری دوره‌های آموزش و بهسازی کارکنان مطابق با شیوه‌های جدید سازمان‌های موفق در دنیا می‌شود.

برای تقویت مهارت‌های تفکر در راستای حل مسئله سازمانی و تصمیم‌گیری مدیریتی، ما شما را به سفری در دنیایی متفاوت می‌بریم تا بتوانید در یک فضای جذاب و پویا مهارت‌های تصمیم‌گیری را با تمرکز بر مسائل سازمانی خودتان تقویت کنید.

ما یک فضای تصمیم‌گیری پویا خلق کرده‌ایم که در آن افراد می‌توانند به کمک تکنیک‌های تفکر، لذت حل مسئله و رشد و چالش پیوسته را تجربه کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند؛ یک فضای یادگیری پرچالش و هیجان به‌دور از هراس و استرسِ شکست برای مدیران، رهبران آینده و کارکنان سازمان‌ها…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=15602