یکی از جدیدترین و موثرترین رویکردهای آموزش سازمانی، گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی است اما گیمیفیکیشن چیست و چه تاثیر مثبتی بر بهرهوری و فروش سازمانها داشته است؟ در این جُستار کنار شماییم تا این موضوع را بررسی کنیم.
فهرست محتوا
گیمیفیکیشن یعنی چه؟
همانطور که در مقالات قبل گفتیم (حتما جُستار قبلی ما را بخوانید: چطور از گیمیفیکیشن در آموزش به منابع انسانی استفاده کنیم؟) گیمیفیکیشن به استفاده از عناصر و مکانیزمهای بازی در زمینههای غیربازی گفته میشود.
گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی به این صورت است که برنامههای یادگیری و آموزشی را با استفاده از عناصری مانند هدف، چالش، پاداش، امتیاز، رقابت، همکاری، و تعامل بازیوار میکند. این کار باعث میشود که کارکنان با انگیزه و علاقه بیشتری در فرآیند یادگیری شرکت کنند و دانش و مهارتهای خود را به صورت لذتبخش و تجربهمحور ارتقاء دهند.
گیمیفیکیشن یک روش استراتژیک است که با استفاده از عناصر و الهام گرفتن از طرحهای بازی، مانند رقابت، پاداشها، سطوح و لوحهای امتیازات، ترغیب و مشارکت فعال در یک سیستم را بهبود میبخشد. این رویکرد تلاش میکند تا افراد را برانگیزانده و جذب کند و بازیها را به فعالیتهای غیربازی تبدیل کند.
هدف اصلی استفاده از گیمیفیکیشن، ایجاد یک تجربه هیجانانگیز برای افراد و تشویق آنها به ترقی و پیشرفت در نحوه انجام کارها است. گیمیفیکیشن در صنایع گوناگون استفاده میشود، از جمله آموزش، سلامتی، بازاریابی و مدیریت منابع انسانی.
بیشتر بخوانید: آموزش سازمانی چیست و چه اهمیتی دارد؟
مزایای استفاده از گیمیفیکیشن
امروزه سازمانهای مطرح جهان به اهمیت استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی پی بردهاند. به نظر شما گیمیفیکیشن چه مزایایی دارد؟ همراه ما باشید تا چند مزیت اصلی گیمیفیمیشن را مرور کنیم:
- افزایش جذابیت و تعامل مسیر یادگیری
- ایجاد احساس به چالش کشیده شدن و انگیزه در کارکنان
- افزایش حافظه و یادگیری بلندمدت کارکنان
- افزایش اعتماد به نفس و خودکارآمدی کارکنان
- افزایش همکاری و رقابت سالم درون سازمان
- افزایش رضایت و وفاداری کارکنان
8 برندی که از گیمیفیکیشن در آموزش استفاده کردند
همانطور که اشاره کردیم گیمیفیکیشن در آموزش منابع انسانی به این صورت است که برنامههای یادگیری و آموزشی را با استفاده از عناصری مانند هدف، چالش، پاداش، امتیاز، رقابت، همکاری، و تعامل بازیوار میکند.
این کار باعث میشود که کارکنان با انگیزه و علاقه بیشتری در فرآیند یادگیری شرکت کنند و دانش و مهارتهای خود را به صورت لذتبخش و تجربهمحور ارتقاء دهند.
بد نیست برخی از شرکتها و سازمانهایی که از گیمیفیکیشن در آموزش منابع انسانی استفاده کردهاند را مرور کنیم تا درک بهتری از اهمیت گیمیفیکیشن و نحوه استفاده از آن در سطح جهان به دست بیاوریم. همراه ما باشید.
-
گوگل
گوگل (Google) برای تقویت آموزش سازمانی در این شرکت بسیار خلاقانه عمل کرده، اما چطور؟ گوگل یک بازی آنلاین برای جذب و استخدام کارکنان جدید در بخش مهندسی نرمافزار ایجاد کرده است که کاربران را به حل مسائل برنامهنویسی و الگوریتمی با استفاده از زبانهای مختلف دعوت میکند و امتیاز و بازخورد به آنها میدهد.
-
مایکروسافت
شرکت مایکروسافت از گیمیفیکیشن در حوزههای مختلف آموزشی استفاده کرده است. یک مثال از این استفاده، ابزار های آموزشی مایکروسافت مانند Minecraft: Education Edition است.
این بازی اثری دارد که برای آموزش مفاهیم علمی، ریاضی و برنامهنویسی از آن استفاده میشود و در عین حال دارای عناصری از گیمیفیکیشن است.
بازیکنان میتوانند در این بازی به صورت تعاملی به حل مسئله بپردازند و پروژههای خلاقانهای را تولید کنند.
با بهرهگیری از این عناصر، بازی برای بازیکنان از جذابیت بالایی برخوردار است و رقابت، پاداش و سیستم امتیازدهی را نیز شامل میشود.
این روش انگیزشی کمک میکند تا بهبود قابل توجهی در فرایند یادگیری حاصل شود و در عین حال سرگرمکننده باشد.
راهکارهای گیمیفیکیشن مایکروسافت در برنامههایی مثل Microsoft Rewards و Xbox Achievements همچنین استفاده میشود. این برنامهها امکان کسب امتیازها، سطحبندی، دستاوردها و پاداشهایی را به کاربران میدهند که میتواند به تحریک و افزایش تعامل با محصولات و خدمات مایکروسافت بیانجامد.
به این ترتیب، گیمیفیکیشن به شرکت مایکروسافت کمک میکند تا با تشویق کاربران به مشارکت فعالانه و مداوم، تجربه کاربری بهتری را ارائه کند.
-
دلویت
یکی از شرکتهایی که از گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی استفاده کرده است، شرکت دلویت (Deloitte) است.
این شرکت مشاوره یک برنامه آموزشی آنلاین برای آموزش مهارتهای رهبری به کارکنان خود طراحی کرده است که شامل عناصر بازی مانند ماموریتها، سطوح، امتیازات، نشانها، و جدول ردهبندی است.
این برنامه باعث شده است که زمان یادگیری کارکنان از 5 ساعت به 45 دقیقه کاهش یابد و همچنین 46 درصد از کارکنان بیش از یک بار در برنامه شرکت کنند.
-
PwC
پرایس واتر هاوس کوپرز (PricewaterhouseCoopers)، یک شرکت چندملیتی خدمات حرفهای بریتانیایی است که در زمینه مشاوره مدیریت، مشاوره مالی و سرمایهگذاری، مشاوره حقوقی و مالیاتی، خدمات حسابداری و حسابرسی خدماتی را به مشتریان خود ارائه میکند.
این شرکت حسابداری و مشاوره یک برنامه آموزشی آنلاین برای آموزش مهارتهای رهبری به کارکنان خود طراحی کرده است که شامل عناصر بازی مانند ماموریتها، سطوح، امتیازات، نشانها، و جدول ردهبندی است.
-
گروه هتلهای ماریوت
گروه هتلهای ماریوت (Marriott) یک بازی آنلاین برای جذب و استخدام کارکنان جدید در بخش مدیریت هتلها ایجاد کرده است که شبیه به بازی سیمز است و کاربران را به چالشهای مختلف در محیط هتل میکشد.
-
پیتزا دومینوز
پیتزا دومینوز (Dominos Pizza) یک بازی آموزشی برای آموزش کارکنان خود در زمینه تهیه پیتزا ارائه کرده است که کاربران را به تهیه پیتزا با استفاده از صفحه لمسی تلفن همراه یا تبلت دعوت میکند و سرعت و دقت آنها را ارزیابی میکند.
-
گروه نک
این شرکت (Knack) یک بازی آموزشی برای آموزش کارکنان خود در زمینه مهارتهای فروش ارائه کرده است که کاربران را به مذاکره با مشتریان مجازی با استفاده از صدای خود دعوت میکند و از هوش مصنوعی برای ارزیابی عملکرد آنها استفاده میکند.
-
فونیکس
این شرکت یک بازی آموزشی برای آموزش کارکنان خود در زمینه مهارتهای مدیریتی ارائه کرده است که کاربران را به اداره یک شهر مجازی با استفاده از تصمیمگیری و حل مسئله دعوت میکند و از هوش مصنوعی برای ارزیابی عملکرد آنها استفاده میکند.
بیشتر بخوانید: مسیر جهانی گیمیفیکیشن! چطور کسبوکار جذابتری داشته باشیم؟
گیمیفیکیشن به سبک راچونه
گروه راچونه در برنامه جامع آموزش تینکآ، برای تقویت تفکرهای ششگانه با استفاده از تئوریهای بازیوارسازی در آموزش سازمانها، بازیهایی طراحی کرده است که سبب ارتقای کیفیت برگزاری دورههای آموزش و بهسازی کارکنان مطابق با شیوههای جدید سازمانهای موفق در دنیا میشود.
برای تقویت مهارتهای تفکر در راستای حل مسئله سازمانی و تصمیمگیری مدیریتی، ما شما را به سفری در دنیایی متفاوت میبریم تا بتوانید در یک فضای جذاب و پویا مهارتهای تصمیمگیری را با تمرکز بر مسائل سازمانی خودتان تقویت کنید.
ما یک فضای تصمیمگیری پویا خلق کردهایم که در آن افراد میتوانند به کمک تکنیکهای تفکر، لذت حل مسئله و رشد و چالش پیوسته را تجربه کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند؛ یک فضای یادگیری پرچالش و هیجان بهدور از هراس و استرسِ شکست برای مدیران، رهبران آینده و کارکنان سازمانها…