موفقیت بدون یادگیری به نظر سخت و گاه دور از دسترس میآید. بله، یادگیری، به ویژه در عصر جدید، یکی از نیازهای اساسی برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت است و سازمانهایی موفق عمل میکنند که یادگیری و رشد را از فرایند کاری خود حذف نمیکنند.
در این جُستار کنار شماییم تا درباره آموزش سازمانی بگوییم؛ امری بدیهی که در بسیاری از موارد، در میان دغدغهها و فرایندهای جاری سازمان به فراموشی سپرده میشود.
فهرست محتوا
آموزش سازمانی چیست و چه اهدافی دارد؟
آموزش سازمانی به مجموعهای از فعالیتها و رویهها گفته میشود که به منظور ارتقای مهارتها، دانش، توانمندیها و عملکرد کارکنان در یک سازمان انجام میشود.
هدف آموزش سازمانی عموماً بر توسعه و بهبود عملکرد سازمان تمرکز دارد. این هدف میتواند شامل موارد زیر باشد:
۱. بهبود کارایی و عملکرد کارکنان: آموزش سازمانی به کارکنان ابزارها و مهارتهای لازم برای انجام بهتر و کارآمدتر وظایف خود را ارائه میدهد. این کمک میکند تا کارکنان بتوانند بهترین شکل ممکن در مواجهه با چالشها و فعالیتهای روزمره خود عمل کنند.
۲. توسعه رهبری: آموزش سازمانی به مدیران و رهبران سازمان ابزارها و مهارتها لازم برای رهبری کارکنان را ارائه میدهد. این کمک میکند تا مدیران بتوانند کارکنان را به بهترین شکل ممکن هدایت کنند و رقابتپذیری و عملکرد سازمان را بهبود بخشند.
۳. توسعه فرهنگ سازمانی: آموزش سازمانی نیز میتواند به توسعه یک فرهنگ سازمانی سالم و مؤثر کمک کند. این شامل ارزشها، منشورها و هماهنگی بین اعضای سازمان و تحقق اهداف است. آموزش درباره مسائل مانند تعهد سازمانی، همکاری و ارتباطات موثر میتواند به تقویت فرهنگ سازمانی کمک کند.
۴. پاسخ به تغییرات: آموزش سازمانی میتواند به سازمان کمک کند تا به بهترین شکل ممکن با چالشها و تغییرات در داخل و خارج سازمان روبهرو شود. با ارائه آموزش در مورد تغییرات فناوری، تغییرات قوانین و مقررات و موارد دیگر، سازمان میتواند منعطف شود و رشد کند.
برای اجرای برنامه آموزشی در سازمان چه مراحلی را طی کنیم؟
طراحی و اجرای برنامههای آموزشی در سازمانها، که نتایج مثبتی نیز به همراه داشته باشد کار سادهای نیست و به برنامهریزی ویژهای نیاز دارد.
برای موفقیت در این مسیر نیاز است با فرایند آن آشنا باشیم. اگر برای شما هم این سوال مطرح شده که در اجرای برنامه آموزشی سازمانی چه مراحلی باید طی کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید:
- تحلیل نیازها: مهمترین قدم در طراحی برنامه آموزشی، تحلیل نیازهاست. در این مرحله، باید نیازهای آموزشی سازمان را شناسایی کنید و به دقت بررسی کنید که چه مواردی باید از طریق آموزش بهبود یابند.
- تعیین اهداف: بعد از شناخت نیازها، باید اهداف آموزشی را تعیین کنید. این اهداف باید قابل اندازهگیری و محقق بوده و با اهداف عمومی سازمان هماهنگ شوند.
- طراحی برنامه آموزشی: در این مرحله، برنامهای با دورهها، ماژولها، منابع و فعالیتهای آموزشی ایجاد میشود. این برنامه باید با اهداف بهدست آمده همخوانی داشته باشد و به گونهای طراحی شود که افراد بیاموزند و تواناییهای جدیدی بدست بیاورند.
- تدوین محتوا: در این مرحله، باید برنامههای آموزشی از جمله محتواها، اسلایدها، فیلمها و فعالیتهای عملی تهیه شود.
- اجرا و ارزیابی: پس از تدوین محتوا، برنامه آموزشی باید در سازمان اجرا شود. در این مرحله میتوانید جلسات آموزشی را برگزار کرده و شرکت کنندگان را ارزیابی کنید تا ببینید در چه میزان اهداف آموزشی برنامه تحقق یافته است.
- بهبود: پس از اجراء برنامه آموزشی، باید فیدبکهای دریافت شده را بررسی کرده و برنامه را بهبود دهید. این مرحله باید به صورت مستمر بازتکرار شود تا برنامههای آموزشی همواره بهروز باشند و اهداف آموزشی را به خوبی محقق کنند.
گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی
یکی از جدیدترین و موثرترین رویکردهای آموزش سازمانی، گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی است که منظور، استفاده از عناصر و مکانیزمهای بازی در زمینههای غیربازی است.
گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی به این صورت است که برنامههای یادگیری و آموزشی را با استفاده از عناصری مانند هدف، چالش، پاداش، امتیاز، رقابت، همکاری، و تعامل بازیوار میکند.
این کار باعث میشود که کارکنان با انگیزه و علاقه بیشتری در فرآیند یادگیری شرکت کنند و دانش و مهارتهای خود را به صورت لذتبخش و تجربهمحور ارتقاء دهند.
اگر به مبحث گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی علاقهمند هستید جستارهای ما را دنبال کنید. در مطلب بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت که استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش سازمانی چه مزایایی دارد و چه سازمانها و برندهایی با استفاده از گیمیفیکیشن به نتایج جذابی دست یافتهاند.
آموزش سازمانی به سبک راچونه
کارگاههای تخصصی ۶ تفکر تینکآ با هدف آموزش استفاده درست از آموختههای سطح دانشی توسط اساتید مجرب تینکآ از طریق روش دادهکاوی مسائل سازمانی و تلاش برای گرهگشایی از آنها از طریق بکار بردن درست و به موقع تکنیکها طراحی و به صورت کارگروهی در سازمان ها اجرا میشود.
در کارگاههای حضوری گروه راچونه که با عنوان تینکآ شناخته میشود، دورههای متنوعی از جمله کارگاه تفکر انتقادی، کارگاه تفکر تحلیلی، کارگاه تفکر سیستمی، کارگاه شش کلاه تفکر، کارگاه زالتمن و اسپرینت تفکر طراحی تینکآ برگزار میشود.
علاوه بر کارگاههای ذکر شده، کارگاههای متنوع دیگری مانند تصویرسازی از دورنمای سازمان و مسترکلاس استراتژی توسط گروه تینکآ در سازمان شما قابل اجرا هستند.
در طراحی کارگاههای تینکآ مسائل سازمان مورد بررسی قرار میگیرند و برخی از آنها از جمله اسپرینت گیمیفایشده حل مسئله به صورت گیمیفایشده در سازمانها اجرا میشود.
گروه راچونه علاوه بر ارائه کارگاههای آموزشی حضوری گیمیفایشده و با هدف تقویت تفکرهای ششگانه با استفاده از تئوریهای بازیوارسازی در آموزش سازمانها، بازیهایی طراحی کرده است که سبب ارتقای کیفیت برگزاری دورههای آموزش و بهسازی کارکنان مطابق با شیوههای جدید سازمانهای موفق در دنیا میشود.
برای تقویت مهارتهای تفکر در راستای حل مسئله سازمانی و تصمیمگیری مدیریتی، ما شما را به سفری در دنیایی متفاوت میبریم تا بتوانید در یک فضای جذاب و پویا مهارتهای تصمیمگیری را با تمرکز بر مسائل سازمانی خودتان تقویت کنید.
ما یک فضای تصمیمگیری پویا خلق کردهایم که در آن افراد میتوانند به کمک تکنیکهای تفکر، لذت حل مسئله و رشد و چالش پیوسته را تجربه کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند؛ یک فضای یادگیری پرچالش و هیجان بهدور از هراس و استرسِ شکست برای مدیران، رهبران آینده و کارکنان سازمانها…
به دنیای جذاب تینکآ دعوتید…
برای تقویت مهارتهای کارکنان سازمان خود و گذراندن ساعاتی پر از هیجان، یادگیری و تفکر و دریافت مشاوره با شمارههای زیر تماس بگیرید.
09368030201
02186093406
در شبکه اجتماعی لینکدین پستهایی را درباره گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی (gamification) منتشر کردهایم. اگر به موضوع بازیهای سازمانی علاقهمند هستید مطالب لینکدین ما حتما برای شما جذاب خواهد بود.
از شما دعوت میکنیم ما را در رسانههای اجتماعی نیز دنبال کنید:
Instagram | Telegram | linkedIn | Aparat