سبد خرید 0

وبلاگ

مسیر جهانی گیمیفیکیشن

مسیر جهانی گیمیفیکیشن! چطور کسب‌وکار جذاب‌تری داشته باشیم؟

گیمیفیکیشن چیست و چه تأثیری بر افزایش مشارکت کارمندان دارد؟

یکی از مهمترین چالش‌های مدیران، بالابردن مشارکت کارمندها در امور جاری سازمان‌هاست.

اما چطور می‌توان کاری کرد که کارمندها مشارکت در کارها را نه تنها وظیفه خود بدانند، بلکه نسبت به انجامش اشتیاق هم داشته باشند؟ پاسخ ما به این سوال، می‌تواند این گزینه جذاب باشد: گیمیفیکیشن!

مدیران برای رسیدن به این هدف بزرگ، گزینه‌های زیادی پیش رو دارند اما بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن یکی از مهمترین راه‌ها برای افزایش مشارکت کارمندان است؛ روشی که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

تحقیقات نشان داده که بازی‌وارسازی می‌تواند فرایند انجام کار را برای کارکنان معنادارتر و سرگرم‌کننده‌تر کند و در نهایت به تقویت خلاقیت افراد منجر شود.

گیمیفیکیشن یعنی استفاده از تفکرات، ابزارها و مکانیزم‌های بازی در محیطی جدی.

گیمیفیکیشن محصول یا فعالیت شما را جذاب‌تر می‌کند و روشی است برای اینکه مخاطبان و مشتریان همیشه درگیر شما و محتوا یا محصولات باشند.

اگه تا به امروز به اهمیت بازی‌وارسازی فکر نکرده‌اید این مطلب می‌تواند نقطه شروعی برای ایجاد تحول در کسب‌وکار شما باشد.

 

گیمیفیکیشن چه تأثیری در سازمان‌ها دارد؟

 

گیمیفیکیشن چه تأثیری در سازمان‌ها دارد؟

نتایج جدیدترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد مشارکت کارکنان در محیط کار با بازی‌وارسازی، تا 48 درصد افزایش پیدا می‌کند.

72 درصد کارکنان هم اعلام کرده‌اند که در سازمان‌هایی که از بازی‌وارسازی استفاده می‌شود، انگیزه بیشتری برای کار کردن و مشارکت دارند. از همه مهمتر اینکه بازی‌وارسازی بهره‌وری کارکنان را تا 90 درصد افزایش می‌دهد.

برای درک بهتر ارتباط میان گیمیفیکیشن و بهره‌وری، به مثالی از موفقیت FreshDesk اشاره می‌کنیم. این شرکت با استفاده از بازی‌وارسازی توانست به نتیجه خارق‌العاده‌ای دست پیدا کند: در اولین سال استفاده از بازی‌وارسازی، درآمد این شرکت هزار درصد افزایش پیدا کرد.

بسیاری از افراد، بازی‌وارسازی را صرفا تفریحی برای کارمندان می‌دانند اما نتایج نشان می‌دهد نباید تأثیر آن را دست‌کم گرفت.

 

کدام کشورها تا سال 2025 در گیمیفیکیشن پیش‌رو هستند؟

هر سال که می‌گذرد شاهد رشد تقاضا برای سیستم‌های بازی‌وارسازی‌شده یا گیمیفای‌شده هستیم. جهان به سرعت در حال حرکت به سمت گیمیفیکیشن است.

پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی گیمیفیکیشن از 9.1 میلیارد دلار در سال 2020 به 30.7 میلیارد دلار در سال 2025 برسد که نرخ رشد مرکب سالانه 27.4 درصد را نشان می‌دهد.

طبق پیش‌بینی‌ها آمریکای شمالی تا سال 2025 بیشترین سهم از بازار جهانی گیمیفیکیشن را به خود اختصاص می‌دهد.

بازار گیمیفیکیشن در اروپا هم در همین دوره به طرز قابل‌توجهی توسعه پیدا خواهد کرد که بخش زیادی از این رشد، به دلیل حمایت‌ دولت‌های محلی و نقش سهامداران کلیدی است.

در حالی که آمریکای شمالی و اروپا بزرگترین بازیگران بازی‌وارسازی در جهان هستند، مناطق دیگر هم تلاش می‌کنند از فعالیت در این دنیای جذاب عقب نمانند.

 

کدام کشورها تا سال 2025 در گیمیفیکیشن پیش‌رو هستند؟

 

وفادارتر شدن مشتریان بعد از ورود گیمیفیکیشن به بخش بازاریابی!

تا اینجا از اهمیت گیمیفیکیشن و رشد آن در جهان گفتیم اما می‌دانید شرکت‌ها و سازمان‌های زیادی هستند که برای بهبود فعالیت‌های بازاریابی خود نیز به سراغ بازی‌وارسازی می‌روند تا بتوانند مشتریان وفادارتری داشته باشند؟

چنین شرکت‌هایی از گیمیفیکیشن برای جذب کاربران در تمام نقاط سفر مشتری استفاده می‌کنند. در واقع، 93 درصد بازاریاب‌ها که تجربه استفاده از گیمیفیکیشن را دارند به اجرای آن در کمپین‌هایشان ادامه می‌دهند.

ماینترا (Myntra) یک سایت تجارت الکترونیک مُد هندی و نمونه موفقی برای اثبات تأثیر گیمیفیکیشن در فعالیت‌های بازاریابی و فروش است.

این فروشگاه اینترنتی در سال 2019 بازی‌وارسازی را وارد برنامه‌های فروشش کرد و کاربران اپلیکیشن ماینترا می‌توانستند در ازای بازی در اپلیکیشن، امتیاز و هدیه دریافت کنند.

در مدتی که کمپین فروش ماینترا ادامه داشت، بیش از 650 هزار کاربر در این پلتفرم مشغول بازی شدند که رشد قابل‌توجهی برای این اپلیکیشن محسوب می‌شد؛ به طوری که ماینترا در سال 2021 توانست به کمک گیمیفیکیشن، به آمار 250 میلیون مشتری هم برسد.

پیش‌بینی می‌شود صنعت خرده‌فروشی جهانی به لطف افزایش فعالیت تجارت الکترونیک، با سرعتی فوق‌العاده رشد کند.

در نتیجه می‌شود انتظار داشت که شرکت‌هایی که فعالیت‌های دیجیتال آنلاین خود را با بازی‌وارسازی ادغام کنند، رشد و بهبود سریع‌تری داشته باشند.

 

وفادارتر شدن مشتریان بعد از ورود گیمیفیکیشن به بخش بازاریابی

بیشتر بخوانید:

گیمیفیکیشن در سفر مشتری

 

گیمیفیکیشن در رسانه‌های اجتماعی

تصور جهان بدون رسانه‌های اجتماعی دیگر قابل تصور نیست. بیش از نصف مردم جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

در این بخش قصد داریم روند رو به رشد برندهایی را بررسی کنیم که فعالیت‌ رسانه‌های اجتماعی خود را گیمیفای کرده‌اند.

تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی که به عنوان «گیمر» شناخته می‌شوند در سال 2021 بیش از 10 میلیون یا 32 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

شاید شما هم تجربه وابسته شدن به بازی‌های کامپیوتری را داشته باشید، اما این وابستگی عمیق چطور حاصل می‌شود؟

رسانه‌های اجتماعی با انتشار ناقل‌های عصبی یا نوروترانسمیتر باعث می‌شوند بازی‌ها بسیار اعتیاد آور باشند. برای مثال، هر بار که اطلاعات جدیدی کشف می‌کنیم، دوپامین آزاد می‌شود.

وقتی درگیر تعاملات اجتماعی مثبت می‌شویم، اکسی توسین (Oxytocin) دریافت می‌کنیم.

آمار جالبی درباره تاثیر بازی‌وارسازی بر کاربران رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. برای مثال کاربران فیس‌بوک 43 درصد بیشتر از افراد غیرکاربر به دیگران اعتماد می‌کنند؟

ماه‌ها و سال‌هاست بسیاری از شرکت‌ها در حال بازی‌‌وارسازی رسانه‌های اجتماعی خود هستند تا تعامل و اعتماد برندشان را افزایش دهند.

کسب‌وکارهای بزرگی مانند ام اند ام (M&M)، لینکدین(LinkedIn) و ویز (Waze)، عناصر بازی را در استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی خود وارد کردند و توانستند به موفقیت بیشتری برسند.

 

بیشتر بخوانید:

 

گیمیفیکیشن در رسانه‌های اجتماعی

 

جهانی را تصور کن، بدون گیمیفیکیشن!

با توجه به این روندها، تصویر پیش روی دنیای گیمیفیکیشن بسیار واضح است. ما همچنان شاهد افزایش استفاده از بازی‌وارسازی در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

با پیچیده‌تر شدن روش‌های گیمیفای‌شده، تأثیر آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. شرکت های بزرگ به نوآوری شیوه‌های بازی‌سازی موجود ادامه خواهند داد.

شرکت‌های کوچک‌تر نیز با حمایت رسانه‌های اجتماعی و دسترسی به ابزارهای دیجیتال بیشتر وارد بازی خواهند شد.

رشد سریع میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند، باعث افزایش تقاضای گیمیفیکیشن در موبایل می‌شود. روندهای اجتماعی رو به رشد مانند کار از راه دور و شیوه‌های یادگیری انعطاف‌پذیر نیز به این امر کمک می‌کند.

بازی‌وارسازی همچنین یک ابزار محوری در محل کار برای ایجاد مشارکت کارکنان و تأثیر تجاری باقی خواهد ماند.

این تأثیر با تکامل نرم افزارهای گیمیفای شده گسترش خواهد یافت.

همه این موارد در کنار هم دنیایی را خواهد ساخت که در آن دریچه‌های جدیدی به روی ما باز خواهد شد؛ دریچه‌هایی ما را به دنیای گیمیفیکیشن می‌برد و با سرعت بیشتری به اهدافمان می‌رساند.

 

منبع: growthengineering

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=16212