سبد خرید 0

وبلاگ

تفکر طراحی در بهبود ایمنی

استفاده از تفکر طراحی برای بهبود ایمنی کارگران در تولید

عنوان مقاله (فارسی): استفاده از تفکر طراحی برای بهبود ایمنی کارگران در تولید

عنوان مقاله (انگلیسی): Using Design Thinking to Improve Worker Safety in Manufacturing

 

معرفی مقاله

تفکر طراحی ایمنی کارگران

دیپا باچو (Deepa Bachu) در سال 2021 مقاله‌ای با عنوان «استفاده از تفکر طراحی برای بهبود ایمنی کارگران در تولید» منتشر کرد که در آن شرایط و شیوه‌های فعالیت ناایمن در محیط کار به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ اقتصاد هند مورد بررسی قرار گرفته بود.

او با این اعتقاد که بهبود ایمنی نیروی کار باید یک اولویت برای همه شرکت‌ها در هند باشد به سراغ تفکر طراحی رفت.

داستان از جایی شروع شد که مدیران یکی از شرکت‌های تولیدی در هند تصمیم به بررسی این نکته گرفتند: آیا رویکردهای جدید مرتبط با ایمنی محیط کار و آموزش کارگران می‌تواند به ارتقای ایمنی در فضای کار کمک کند یا خیر.

آنها همکاری با یک شرکت فعال در حوزه تفکر طراحی را آغاز کردند. در پروژه‌ای که به طور مشترک بین آن‌ها انجام شد تلاش شد به این سوال و مسئله پاسخ داده شود: «با استفاده از تکنیک‌های رفتاری چگونه می‌توان دریافت که چرا کارگران انتخاب‌های ناایمن انجام می‌دهند و از سوی دیگر این گروه‌ها چرا شرایط ناایمن را گزارش نمی‌دهند؟»

این شرکت امیدوار بود تفکر طراحی با تمرکز بر آموزش انسان‌ها، بتواند به اصلاح این مشکل کمک کند؛ این در حالی بود که در گذشته فعالیت‌هایی با هدف اصلاح فرآیندهای قبلی انجام شده بود که هیچ کدام نتیجه مطلوب را برایشان رقم نزده بود.

هند به عنوان یکی از وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان، دارای بیش از 450 میلیون نفر نیروی کار است. از این تعداد بیش از 50 میلیون نفر در صنایع تولیدی مشغول به کار هستند.

حال فرض کنید در این اقتصاد وسیع، ناایمن بودن شرایط کار تا چه حد می‌تواند خسارات جانی و مالی به جامعه وارد کند. آمارهای دولتی هند نشان می‌دهد که تصادفات ناشی از کار، که پس از تصادفات جاده‌ای در رتبه دوم قرار دارند، در سال 2019 حداقل باعث کشته شدن بیش از 47 هزار نفر شده‌ است.

بیشتر بخوانید: تفکر چیست؟ راهنمای جامع برای آشنایی با انواع تفکر

چرا تفکر طراحی؟

طراحی1 تفکر طراحی

یک شرکت فعال در حوزه تفکر طراحی به نام ITC این آزمایش را در صنایع متنوعی از جمله سیگار و محصولات تنباکو، کالاهای مصرفی، هتل‌ها، بسته‌بندی، مقوا، کاغذهای تخصصی و کشاورزی انجام داد.

شرکت ITC تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه حذف شرایط ناامن را مطابق با بهترین استانداردهای جهانی داشت، اما فعالیت‌های این شرکت بازدهی مطلوب را نداشت تا اینکه ITC به سراغ تفکر طراحی رفت. در واقع این شرکت متوجه شده بود که بهبود فرآیندها و زیرساخت‌ها، آن طور که باید به کاهش حوادث حین کار کمک نمی‌کند.

علیرغم ارزیابی‌ها و نظارت‌های مداوم، بهره‌گیری از فرایندهای عملیاتی استاندارد و اجرای برنامه‌های آموزشی مکرر در حوزه ایمنی حوادث همچنان رخ می‌داد. این شرکت دریافت حلقه گمشده این فرایند، درک بهتر نگرش‌ها و رفتارهای کارگران و مدیران نسبت به ایمنی بود.

در فرایند استفاده از تفکر طراحی، یک طرح تحقیقاتی شامل روش‌های کمی و کیفی در زمینه ایمنی اجرا شد.

کار با ارزیابی ایمنی در قالب نظرسنجی، مصاحبه، مشاهده رفتار کارگران و مدیران ادامه یافت. در ادامه از تکنیکی با نام نقشه نگرش ( attitude mapping) استفاده شد که ارتباط میان کلمات، تصاویر و عبارات را بررسی می‌کرد.

آن‌ها از کارگران و مدیران خواستند تا نحوه تفکرشان در مورد کارهای ناایمن در زندگی شخصی خود را ترسیم کنند، کارهایی مانند پریدن از اتوبوس در حال حرکت یا رد شدن از چراغ قرمز.

بیشتر بخوانید: تجربه بوت‌ کمپ تفکر طراحی تینکآ در 1401 

 

تفکر طراحی چه تأثیری بر ایمنی کارگران گذاشت؟

تفکر طراحی در ایمنی کارگران

استفاده از تفکر طراحی برای بهبود ایمنی کارگران، سبب شد وضعیت ایمنی بر اساس معیارهای مد نظر، شروع به بهبود کند. شرایط ناایمن بیشتری توسط کارگران گزارش می‌شد و مدیران آن شرایط را سریع‌تر حل می‌کردند.

تفکر طراحی کمک کرد ایمنی به مسئولیت همه افراد تبدیل شود. این پیشرفت‌ها شاخص‌های مهمی در کاهش تعداد تصادفات بود.

در مقطع زمانی مشخصی که این پروژه انجام شد شرایط ایمنی بهبود محسوسی داشت اما مسئله اینجاست که تفکر طراحی فرآیندی عمیق از تحقیق، ایده‌پردازی و آزمایش است. رسیدن به نتیجه واقعی نیازمند گذر زمان خواهد بود و رفتارها هم یک شبه تغییر نمی‌کنند اما در مورد این پروژه، زمانی که به نجات جان انسان‌ها منتهی شود، ارزش صبر کردن را دارد.

 

برای مطالعه متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=15832