عنوان مقاله (فارسی): ایجاد استراتژی: یادگیری از طریق عمل
عنوان مقاله (انگلیسی): Making strategy: learning by doing
Christensen, C M. 2017. “Making Strategy: Learning by Doing.” Harvard Business Review 75 (6): 141–46, 148–56. Accessed August 17.
فهرست محتوا
معرفی مقاله:
تغییر مسیر استراتژی برای شرکتها بسیار دشوار است و شرکتها چنین تغییری را بنا بر بعضی دلایل بسیار سخت میدانند.
یکی از برجستهترین دلایلی که شرکتها چنین تغییری را دشوار تصور میکنند این است که تفکر استراتژیک یک قابلیت مدیریتی اصلی در اکثر سازمانها به شمار نمیآید.
اکثر تیمهای مدیریتی، این نوع تفکر را گسترش نمیدهند. در واقع، وقتی استراتژی یک سازمان قدیمی میشود مدیران نیاز به تغییر مسیر را درک نمیکنند.
شرکتها بهطور فزایندهای برنامهریزی خود را برونسپاری میکنند و در این زمینه به مؤسسات مشاوره متکی هستند، بهجای آنکه این نوع تفکر را بهعنوان یک قابلیت اصلی برای مدیران ارشد خود، توسعه دهند.
کلایتون کریستینسن (Clayton Christensen)، استاد برجسته دانشگاه هاروارد، در این مقاله یک متدولوژی برای درک و پیادهسازی استراتژی منسجم و خلاق ارائه میدهد. مدیران میتوانند این متدولوژی را بهطور مداوم برای هدایت سازمان، بهکارگیرند.
سه گام مهم برای بازتعریف و اجرای استراتژی
در این مقاله، سه گام برای بازتعریف و اجرای استراتژی معرفی شده است که در ادامه به طور خلاصه به آنها پرداختهایم.
-
تعیین نیروهای محرکه در محیط رقابتی شرکت
اولین و مهمترین فعالیت در فرآیند حل مشکل چیزی نیست جز تعریف درست مشکل.
عوامل محرکهای مثل عوامل اقتصادی، جغرافیایی، فناوری یا رقابتی در محیط شرکت هستند که میتوانند فرصت ایجاد کنند یا باعث ایجاد تهدید برای سازمان شوند.
وقتی یک تیم مدیریتی نیروهای محرکهای که سازمان با آنها روبروست را تعیین میکند، تعیین و ترکیب مسیر فعالیت استراتژیک شفاف سادهتر میشود.
-
فرموله کردن استراتژیهایی مرتبط با نیروهای محرکه
فرموله کردن استراتژی سه گام دارد: در ابتدا به ایدههای حاصل از طوفان فکری برای تعیین کاری که باید انجام شود و ایجاد ابتکار عمل برای هر نیروی محرکه، نیاز است.
در گام دوم، باید ایدههای ابتکاری حاصل شده از مرحله قبل، در قالب یک ماتریس برای درک این موضوع که چگونه باید این ابتکارات باهم جفتوجور شوند، رسم شود.
سومین گام برای فرمولهکردن، ایجاد یک نقشه برای چگونگی مشارکت هر گروه عملیاتی در سازمان است.
-
برنامهریزی پروژهها برای اجرای استراتژی
گام نهایی، توسعه یک برنامه برای این موضوع است که پول و نیروی انسانی چگونه باید هزینه شوند و مورد استفاده قرار بگیرند.
تلخیص: مونا یار احمدی
پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر
اگر به مباحث حوزه مدیریت علاقهمندید در بخش معرفی کتاب راچونه، تعداد زیادی از بهترین کتابها را به شما معرفی کردهایم.
همچنین در بخش معرفی مقاله وبسایت راچونه، برخی از بهترین و مفیدترین مقالات با موضوعات مختلف به طور خلاصه در اختیار شما قرار گرفته است.
در ادامه نیز بخشی از دوره آموزش آنلاین تفکر استراتژیک از برنامه جامع یادگیری تفکر (تینکا) را مشاهده میکنید که توسط گروه پژوهشی راچونه تهیه شده است.
این دوره شامل بیش از 120 دقیقه آموزش است که میتوانید آن را از وبسایت راچونه خریداری کنید.