عنوان مقاله ( فارسی): استراتژی چیست؟
عنوان مقاله (انگلیسی): What is strategy
تلخیص: زری آبسالان
خلاصه مقاله:
این مقاله با هدف روشنگری از مفاهیم استراتژی قبلی پورتر نوشته شده است. پورتر در این مقاله به ارائه تعریفی روشن و شفاف از استراتژی میپردازد، وی بدین منظور از مفاهیم پایه ای مانند زنجیره ارزش و سود بهره میجوید. او معتقد است جایگاه شرکت در بین رقبا از طریق دو استراتژی کلی ایجاد میشود: 1- رهبری هزینه با تکیه بر اقتصاد کلاسیک و 2- ایجاد وجه تمایز در محصولات و خدمات. در مرحله اول تلاش بر فعالیت در نقطه بهینه تولید و رهبری هزینه (یا اصطلاحاً cost position) است. در غیر این صورت به دنبال ایجاد تمایز خواهد بود و خلق ارزش انجام میگیرد، به ازای این تمایز پول بیشتری تحت عنوان سود خلق خواهد شد.
مفهوم دیگر مورد نظر پورتر در این مقاله صنعت است. از نظر پورتر تامین کننده ها، رقبا، مشتریان و سیستم رقابت، محیط صنعتی را تشکیل میدهند. بنابراین رقابت در رفتار بنگاهها در محیط صنعت رخ میدهد. نکته حائز اهمیت در این مقاله این است که هر آنچه از علم مدیریت تحت عنوان بهره وری، کاهش هزینه، کارایی، اثربخشی به وجود آمده است از نظر پورتر کارایی عملیاتی نامیده میشود که هیچکدام مساوی با استراتژی نمیباشند. تمامی این روشها، روشهای مدیریتی که سبب پیشروی شرکتی میشوند، روزی مختص یک شرکت بودهاند که بعدها توسط شرکتهای مقلد رمزگشایی شده و عمومی گشته اند. مرز بین استراتژی و کارایی عملیاتی، در این رمزگشایی است. به تعبیری هر شیوه و انتخابی تا وقتی که رمز گشایی نشده باشد، استراتژی است و به محض رمزگشایی و قابلیت کپی برداری از دنیای استراتژی خارج میشود. استراتژی برابر انتخاب است و هر چیزی بیرون از این انتخاب، شانس تلقی میشود. بنابراین پورتر ضمن تعریف کارایی عملیاتی و ایجاد تمایز بین کارایی عملیاتی و موقعیت یابی استراتژیک معتقد است که موقعیت یابی استراتژیک از سه طریق امکانپذیر است. 1- ایجاد تنوع، 2- موقعیت یابی بر مبنای نیاز بازار، 3- موقعیت یابی بر مبنای دسترسی به بازار. پورتر معتقد است؛ در ایجاد و حفظ موقعیت استراتژیک نوعی موازنه استراتژیک باید وجود داشته باشد به عبارتی منابع محدود قابلیت تخصیص به تمامی محصولات و خدمات صنعت را ندارند و شرکت باید دست به انتخاب بزند. به عبارتی در زنجیره ارزش، صرفاً بر فعالیتهای کلیدی و ارزش آفرین تمرکز شود.
تناسب یا همراستایی مفهوم مهم دیگر مد نظر پورتر در این مقاله است از نظر او این تناسب در سه سطح صورت میگیرد؛
- تناسب فعالیتها با استراتژی کلی سازمان
- تقویت کنندگی و پشتیبانی فعالیتها از یکدیگر
- بهینه سازی تلاشها در راستای کسب هدف