استراتژی چیست؟

عنوان مقاله ( فارسی): استراتژی چیست؟

عنوان مقاله (انگلیسی):  What is strategy

تلخیص: زری آبسالان

خلاصه مقاله:

این مقاله با هدف روشنگری از مفاهیم استراتژی قبلی پورتر نوشته شده است. پورتر در این مقاله به ارائه تعریفی روشن و شفاف از استراتژی می­پردازد، وی بدین منظور از مفاهیم پایه­ ای مانند زنجیره ارزش و سود بهره می­جوید. او معتقد است جایگاه شرکت در بین رقبا از طریق دو استراتژی کلی ایجاد می­شود: 1- رهبری هزینه با تکیه بر اقتصاد کلاسیک و 2- ایجاد وجه تمایز در محصولات و خدمات. در مرحله اول تلاش بر فعالیت در نقطه بهینه تولید و رهبری هزینه (یا اصطلاحاً cost position) است. در غیر این صورت به دنبال ایجاد تمایز خواهد بود و خلق ارزش  انجام می­گیرد، به ازای این تمایز پول بیشتری تحت عنوان سود خلق خواهد شد.

مفهوم دیگر مورد نظر پورتر در این مقاله صنعت است. از نظر پورتر تامین­ کننده ­ها، رقبا، مشتریان و سیستم رقابت، محیط صنعتی را تشکیل می­دهند. بنابراین رقابت در رفتار بنگاه­ها در محیط صنعت رخ می­دهد. نکته حائز اهمیت در این مقاله این است که هر آنچه از علم مدیریت تحت عنوان بهره ­وری، کاهش هزینه، کارایی، اثربخشی به وجود آمده است از نظر پورتر کارایی عملیاتی نامیده می­شود که هیچکدام مساوی با استراتژی نمی­باشند. تمامی این روش­ها، روش­های مدیریتی که سبب پیشروی شرکتی می­شوند، روزی مختص یک شرکت بوده­اند که بعدها توسط شرکت­های مقلد رمزگشایی شده و عمومی گشته­ اند. مرز بین استراتژی و کارایی عملیاتی، در این رمزگشایی است. به تعبیری هر شیوه و انتخابی تا وقتی که رمز گشایی نشده باشد، استراتژی است و به محض رمزگشایی و قابلیت کپی­ برداری از دنیای استراتژی خارج می­شود. استراتژی برابر انتخاب است و هر چیزی بیرون از این انتخاب، شانس تلقی می­شود. بنابراین پورتر ضمن تعریف کارایی عملیاتی و ایجاد تمایز بین کارایی عملیاتی و موقعیت یابی استراتژیک معتقد است که موقعیت­ یابی استراتژیک از سه طریق امکان­پذیر است. 1- ایجاد تنوع، 2- موقعیت ­یابی بر مبنای نیاز بازار، 3- موقعیت یابی بر مبنای دسترسی به بازار.  پورتر معتقد است؛ در ایجاد و حفظ موقعیت استراتژیک نوعی موازنه استراتژیک باید وجود داشته باشد به عبارتی منابع محدود قابلیت تخصیص به تمامی محصولات و خدمات صنعت را ندارند و شرکت باید دست به انتخاب بزند. به عبارتی در زنجیره ارزش، صرفاً بر فعالیت­های کلیدی و ارزش آفرین تمرکز شود.

تناسب یا همراستایی مفهوم مهم دیگر مد نظر پورتر در این مقاله است از نظر او این تناسب در سه سطح صورت می­گیرد؛

  • تناسب فعالیت­ها با استراتژی کلی سازمان
  • تقویت­ کنندگی و پشتیبانی فعالیت­ها از یکدیگر
  • بهینه­ سازی تلاش­ها در راستای کسب هدف

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

جستارهایی در مدیریت

جستارهایی در مدیریت

کتاب «جستارهایی در مدیریت» شامل مقالاتی از پژوهشگران هاروارد است که حول محور موضوعات مهم رشته مدیریت مانند مدیریت بحران، تصمیم‌‏گیرى در شرایط دشوار، یادگیرى سازمانى، مدیریت منابع انسانى، مدیریت فناورى و مدیریت دانش نوشته شده‌اند.