سبد خرید 0

وبلاگ

بوت کمپ تفکر طراحی مپنا پرتو

از تجربه اتاق فرار تا حل چالش به کمک تفکر خلاق | در سفر یادگیری گروه مپنا پرتو چه گذشت؟

مسیری که گروه راچونه در کنار شرکت مپنا پرتو طی کرد

اساتید گروه راچونه در مسیر سفر یادگیری طرح شتاب در کنار شرکت‌کنندگانی از شرکت مپنا پرتو بودند.

این بوت کمپ در قالب آموزش آفلاین انواع تفکر، اتاق فرار تفکر خلاق و 16 ساعت اسپرینت تفکر طراحی در زمستان 1401 برگزار شد؛ دوره‌ای آموزشی که شرکت‌کنندگان در آن خلاقیت و تفکر تحلیلی را از طریق شرکت در اتاق فرار به صورت عملی تمرین کردند، مهارت‌ حل مسئله و خلاقیت خود را محک زدند و سپس وارد اسپرینت تفکر طراحی شدند.

این مسیر در زمستان سال 1401 با آموزش مجازی مفاهیم پایه‌ای و تکنیک‌های تفکر خلاق و تفکر تحلیلی آغاز شد.

شرکت‌کنندگان در ادامه این مسیر، در اتاق فرار تفکر خلاق تینکآ شرکت کردند و مهارت‌ حل مسئله و خلاقیت خود را محک زدند. دکتر وحید محمدی و روزبه امیری، اجراکنندگان اتاق فرار بودند.

گام بعدی شرکت‌کنندگان این مسیر آشنا شدن با مبانی تفکر طراحی طی دو جلسه کلاس مجازی بود.

بیشتر بخوانید: نجات مدیران مپنا پرتو از اتاق فرار تهران-آکنیت

 

ورود به اسپرینت تفکر طراحی تینکآ

بوت کمپ تفکر طراحی مپنا پرتو

شرکت‌کنندگان در مراحل بعد از برگزاری کلاس‌های آفلاین و اتاق فرار، برای تمرین عملی فرایند تفکر طراحی، وارد اسپرینت تفکر طراحی تینکآ شدند که این اسپرینت در سه روز به اجرا رسید.

دکتر محمد ابویی اردکان، زهرا واحد و سمیرا طوفانی اصلی، از مدرسان گروه راچونه، به ترتیب در روزهای مختلف برگزاری اسپرینت همراه شرکت‌کنندگان در اسپرینت تفکر طراحی بودند.

در طول مسیر اسپرینت چهار گروه با نام‌های «مانگرو»، «دیتاورس»، «شاهین» و «بیگ بنگ» چالش خود را با بهره‌گیری از تفکر طراحی مورد بررسی قرار دادند. بدین ترتیب شرکت‌کنندگان در انتهای روز پایانی توانستند پروتوتایپی را تهیه و آن را به مرحله آزمایش درآورند.

گام سوم این مسیر شرکت‌کنندگان این دوره، در فرصتی که در اختیار دارند قرار است فعالیت خود را جهت بهبود راهكارها و ایده‌های خود ادامه دهند تا در ابتدای سال 1402 رویداد ارایه نهایی خود را برای مدیران ارشد سازمان برگزار کنند.

در این دوره چهار گروه هفت نفره حضور داشتند که چالشی را از طریق یادگیری روش تفکر طراحی حل کرده و به نتیجه رساندند.

 

تجربه کمپ نوآوری از نگاه مپنا پرتو

بوت کمپ تفکر طراحی مپنا پرتو

معاونت منابع انسانی و پشتیبانی مپنا پرتو، در راستای استراتژی وظیفه‌ای «توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی»، طرح شتاب پرتو (شناخت و توسعه ایده‌های بکر پرتو‌) را از زمستان سال 1400 آغاز کرد .

برای آشنایی بیشتر با بوت کمپ طرح شتاب شرکت مپنا پرتو به سراغ مهندس علی بهنام، مشاور معاون منابع انسانی در امور نوآوری، رفتیم تا درباره جزئیات این دوره، حضور گروه راچونه در کنار شرکت‌کنندگان و تأثیرش بر فعالیت‌های سازمانی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

مهندس بهنام درباره این بوت‌کمپ گفت: در ادامه كمپ‌های نوآوری،‌ كمپ سوم با همكاری گروه پژوهشی مدیریت راهبردی و عملکرد راچونه در دی و بهمن 1401 آغاز شد. طراحی كمپ سوم با بازی‌وارسازی و همچنین تكرار تكنیك‌ها و ابزارها در چند مرحله همراه بود. این شیوه آموزش در نهایت به یادگیری عمیق مفاهیم و تکنیک‌ها منتهی شد.

«مرحله نخست آموزش توسط گروه راچونه، شامل آموزش درباره تكنیك‌های تفكر خلاق، تفكر تحلیلی و تفكر طراحی بود.» وی با بیان این مطلب ادامه داد: در دومین مرحله، گروه‌های حاضر در کمپ، بازی اتاق فرار تفکر خلاق تینکآ را تجربه کردند؛ اتاق فرار به شرکت‌کنندگان این امکان را داد که تكنیك‌های فراگرفته شده را در عمل تمرین کنند که در نهایت منجر به یادگیری بیشتر و عمیق‌تر شد.

به گفته مهندس بهنام گروه‌های حاضر در بخش پایانی، گام‌های تفكر طراحی را بر روی مسئله سازمانی و واقعی خود با کمک منتورها پیاده‌سازی کردند؛ این مرحله منجر به کسب دستاوردهای ابتدایی در ایده‌پردازی و ساخت نمونه اولیه از بین راهكارهای موجود شد.

مشاور معاون منابع انسانی در امور نوآوری شرکت مپنا پرتو تجربه همكاری با گروه راچونه و بازی‌وارسازی‌شدن كمپ سوم نوآوری طرح شتاب شركت مپنا پرتو را همراه با رضایتمندی بالای شركت‌كنندگان دانست و گفت: حضور گروه راچونه در این مرحله باعث بهبود نتایج شد و برای گروه‌های حاضر در كمپ بسیار مفید بود.

وی درباره نتایج این بوت کمپ گفت: با توجه به اینکه كمپ سوم به پایان رسیده، شرکت‌کنندگان این دوره، در حال ادامه فعالیت جهت بهبود راهكارها و ایده‌های خود هستند تا در ابتدای سال 1402 رویداد ارایه نهایی خود را برای مدیران ارشد سازمان برگزار کنند.

 

بوت‌ کمپ طرح شتاب شرکت مپنا پرتو از کجا شروع شد؟

علی بهنام با بیان اینکه در مرحله اول، 30 نفر از همکاران برگزیده نظام پیشنهادات، سیستم خدمات برجسته و سایر سیستم‌ها در این طرح آموزش دیدند ادامه داد: این گروه در کمپ نوآوری در قالب چند تیم‌ به طرح موضوع، همفکری و تبادل ایده‌ها در خصوص تعدادی از  مسئله‌های سازمانی پرداختند .در این راستا، رویداد «هم‌اندیشی طرح شتاب» جهت ارائه دستاورد تیم‌های کمپ نوآوری روز سه شنبه 28 تیر 1401 با حضور مدیرعامل، سایر مدیران و اعضای تیم‌های کمپ نوآوری مپنا پرتو برگزار شد

کمپ دوم نوآوری طرح «شتاب» روز یکشنبه، 9 مرداد 1401 با حضور اعضای تیم‌های حل مسئله و مهمانانی از مدیران حوزه منابع انسانی شرکت‌های مپنا برگزار شد.

مهندس بهنام درباره فعالیت‌های انجام شده در این مرحله و اهداف آن گفت: تیم‌های حاضر در این کمپ به فعالیت گروهی در حل مسائل خاص هر حوزه پرداختند. هدف این طرح آموزش و نهادینه‌سازی «تفکر طراحی» در حل مسائل واقعی سازمانی بود. این کمپ طی ۵ جلسه ۵ ساعته تا تاریخ ۱۳ شهریور ادامه یافت.

 

درباره مپنا پرتو چه می‌دانیم؟

مپنا پرتو در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید قطعات استراتژیك بخش داغ توربین‌های نیروگاهی تاسیس شد به نحوی كه علاوه بر دستیابی بر تكنولوژی فوق پیشرفته تولید این قطعات و ارتقای دانش توربین در سطح ملی، بتواند از وابستگی به شركت‌های غربی جهت تامین قطعات یدكی حساس و پر كاربرد در صنایع نیروگاهی بكاهد.

بر این اساس در گام نخست عقد قرارداد با شركت‌های پیشروی سازنده اصلی تجهیزات همچون زیمنس در دستور كار قرار گرفت.

در گام بعدی با اتكا به تجربه و تخصص كسب شده در این حوزه، مهندسی معكوس و ساخت قطعات داغ توربین سایر سازندگان همچون جنرال الكتریك، آلستوم و هیتاچی به یکی از مهمترین فعالیت‌های شركت پرتو تبدیل شد.

شركت پرتو در سال‌های تحریم هم توانست تا حد قابل قبولی با بومی‌سازی قطعات مورد نیاز با قیمت‌های به مراتب ارزان‌تر، محصولات را در اختیار مصرف‌كنندگان قرار دهد.

امروز شركت پرتو با توسعه دانش و توان مهندسی بومی و در اختیارگیری زنجیره كامل تولید قطعات داغ توربین‌های صنعتی و نیروگاهی مشتمل بر فرآیندهای ریخته‌گری دقیق، ماشینكاری و پوشش‌های محافظ، بخش قابل توجهی از نیاز داخل را تامین کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=15203