عکسهای سخنگو

تکنیک عکس‌های سخنگو؛ حل مسئله با تصاویری که معجزه می‌کنند

در مبحث تفکر خلاق، چندین تکنیک برای حل مسئله وجود دارد. ما در این مطلب سعی می‌کنیم یکی از این تکنیک‌های جذاب را به شما معرفی ‌کنیم تا موتور ایده‌پردازی شما روشن شود؛ تکنیکی که در آن از غیرمرتبط‌ترین تصاویر به موضوع و دغدغه اصلی خود استفاده می‌کنید و می‌توانید به حل مسئله بپردازید: تکنیک عکس‌های سخنگو.

تا به‌حال به این سوال فکر کرده‌اید که چرا بعضی از افراد خلاق‌ترند؟ چرا افرادی هستند که ایده‌های بیشتری برای حل مسئله به ذهنشان می‌رسد؟

وقتی می‌خواهید یک مسئله را در سازمان خود حل کنید چه کار می‌کنید؟ روی مسئله مورد نظرتان تمرکز می‌کنید؟ همه جنبه‌های آن را می‌سنجید؟ وقتی برای حل مسئله به ایده‌های نوآورانه نیاز دارید اما در ذهن شما هیچ جرقه‌ای زده نمی‌شود چه کار می‌کنید؟

آیا واقعا می‌شود با تمرین و یادگیری چند تکنیک، به یک فرد خلاق و ایده‌پرداز تبدیل شد؟

 

تکنیک عکس های سخنگو

تصاویر معجزه می‌کنند

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای ایده‌پردازی و پرورش ذهن، استفاده از تصاویر است. همان زمانی که در حال نگاه کردن به تصویر هستید،‌ ضمیر ناخودآگاه شما به دغدغه و مسئله‌ی اصلی فکر می‌کند. پس کشف و شهود به کمک شما می‌آید تا راه‌حل‌های متنوعی به ذهن‌تان برسد.

به بیان دیگر، برای درک بهتر یک مسئله و رسیدن به راه حل مناسب، همیشه لازم نیست مستقیم به آن مسئله فکر کنید. بیایید یکبار هم که شده به شیوه‌ای خلاقانه و متفاوت به حل مسئله بپردازیم.

ابتدا برای مدتی بر روی مسئله‌ای تمرکز کنید که برای حل آن به ایده‌های جدید و کاربردی نیاز دارید.

حالا یافتن راه حل برای آن را فراموش کنید و به سراغ عکس‌ها بروید… در تکنیک عکس‌های سخنگو آنچه نیاز دارید تصاویر مختلفی است که شاید هیچ ارتباطی با موضوع مورد نظر شما نداشته باشند اما می‌توانند مسیر جدیدی را برای حل مسئله در اختیار شما قرار دهند.

برای حل مسئله با تصاویر غیرمرتبط به چه چیزهایی نیاز داریم؟

اجرای تکنیک عکس‌های سخنگو بسیار ساده است و به راحتی می‌توانید آن را به کار بگیرید. آنچه برای اجرای این تکنیک نیاز دارید عبارتند:

  • یک تسهیلگر و اجرا کننده مسلط بر تکنیک
  • شرکت‌کنندگان علاقه‌مند به حل مسئله
  • دوربین و موبایل به تعداد شرکت‌کنندگان یا عکس‌های از پیش چاپ شده
  • زمان لازم برای اجرای تکنیک

تکنیک عکس های سخنگو

روش اجرای تکنیک عکس‌های سخنگو

برای اجرای این تکنیک به چند گروه تقسیم شوید، دوربین‌های خود را بردارید و از هر چیز عجیب و غریبی که اطرافتان هست عکس بگیرید. هر چه عجیب‌تر، بهتر!

می‌توانید عکس‌هایی را بین اعضای گروه تقسیم کنید که از قبل چاپ شده‌ بودند. تصاویر غیرمرتبط با موضوع که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند، ممکن است جرقه خلاقانه‌ترین ایده‌ها را بزنند.

حالا عکس‌ها را بین اعضای گروه پخش کنید. شرکت‌کنندگان باید اولین مفهومی که با دیدن هر عکس به ذهنشان می‌رسد را بنویسند. همین مفاهیم به شما در ایده‌پردازی کمک خواهند کرد.

مرحله جذاب اجرای این تکنیک فرا رسیده: همه ایده‌ها را جمع آوری کنید و روی تابلو بنویسید یا از گروه‌ها بخواهید ایده‌های خود را فهرست کنند و به سایر گروه‌ها نشان دهند. شرایط جذاب و جالبی که ایده‌پردازی بعد از دیدن عکس‌ها به وجود می‌آورد اعضای گروه را وارد یک رقابت و چالش می‌کند.

ابتدا برای هر عکس، کلماتی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید. حالا روی مسئله خودتان تمرکز کنید و ارتباط بین موضوع و کلمات و ایده‌های طرح شده را خلق کنید.

به تصاویر فرصت دهید! آن‌ها جرقه‌ خلاقانه‌ترین ایده‌ها را در ذهن شما روشن می‌کنند.

مسئله مورد نظر در طوفان فکری از جنبه‌های متفاوت که شاید در نگاه اول غیرمرتبط به نظر برسند بررسی می‌شود.

برای فهمیدن یک مسئله،‌ آن را به صورت بصری یا تصویری بررسی کنیم. در این روش، شما دیگر مجبور نیستید به خود مشکل فکر کنید، بلکه روی بخشِ کاملا متفاوتی (یعنی تصویر یا تصاویر) متمرکز می‌شوید.

عکس های سخنگو

چرا استفاده از عکس؟

تصاویر، بسیار قدرتمند هستند، می‌توانند با شما سخن بگویند و در مدت کوتاه‌تری به نسبت کلمات، مجموعه‌ای از مفاهیم و احساسات مختلف را منتقل کنند. تکنیک عکس‌های سخنگو، چطور می‌تواند به عصای دست شما در حل مسئله تبدیل شود!

 

توضیحات تکنیک عکس‌های سخنگو، از کتاب Instant Creativity استخراج و ترجمه شده است.

ما در تینکآ از تکنیک عکس‌های سخنگو، برای حل مسائل سازمانی در اسپرینت گیمیفای‌شده حل مسئله و بازی‌های پرچالشی مانند اتاق فرار تهران – آکنیت استفاده می‌کنیم.

 

گردآوری و ترجمه: المیرا صابرنعیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

جستارهایی در مدیریت

جستارهایی در مدیریت

کتاب «جستارهایی در مدیریت» شامل مقالاتی از پژوهشگران هاروارد است که حول محور موضوعات مهم رشته مدیریت مانند مدیریت بحران، تصمیم‌‏گیرى در شرایط دشوار، یادگیرى سازمانى، مدیریت منابع انسانى، مدیریت فناورى و مدیریت دانش نوشته شده‌اند.