humans communicate with pictures

با این عکس‌ها موتور ایده‌پردازی خود را روشن کنید!

برای همه ما پیش آمده که در مواقعی نیاز به ایده های نوآورانه برای حل مسئله یا شروع یک کار داریم، اما هیچ ایده ای به ذهنمان خطور نمی کند. در این مقاله به شما روشی برای روشن کردن موتور ایده پردازی در کمترین زمان ممکن نشان می دهیم، پس از مطالعه این مطلب، ایده های بسیاری به ذهن شما خطور می کند. توصیه ما به شما این است که از این تکنیک به صورت گروهی استفاده کنید .

در ابتدا روی مسئله ای که برای آن نیاز به ایده پردازی دارید، تمرکز کنید. ممکن است نیاز به اسم نوآورانه ای برای پادکست شخصی خود داشته باشید، شاید بخواهید بسته بندی یکی از محصولاتتان را تغییر دهید، احتمال دارد برای گسترش بازار به فکر یک ایده نو برای محصول متفاوتی باشید، شاید میخواهید مشکل پیش آمده در یکی از واحدهای سازمانتان را حل کنید، یا شاید به دنبال نوشتن یک قصه یا داستان نو هستید. حتی ممکن است به دنبال یک ایده علمی برای شروع پایان نامه خود بگردید. ایده ها چطور به ذهن ما خطور می کنند؟

تصاویر، بسیار قدرتمند هستند، بسیاری از ما از توانایی های شناختی منعطف خود اطلاع کافی نداریم، عکس ها می توانند با شما سخن بگویند. تصاویر می توانند  در مدت کوتاه تری به نسبت کلمات، مجموعه ای از مفاهیم و احساسات مختلف را منتقل کنند، آن ها سخنران های ماهری هستند و تنها کافیست کمی به آن ها فرصت بدهید.

ارتباط انسان با تصاویر ریشه دار و دیرینه است، از همان زمانی که انسان ها برای ارتباط با یکدیگر در ابتدا به کشیدن تصاویر پناه آوردند ، توانستند مشکلات ارتباطی خود را به کمک تصاویر حل کنند و شکل گیری تمدن بشری را تسریع کنند. تصاویر ضمن آنکه قدرت ایجاد احساسات و انتقال مفاهیم را دارند می توانند در تصمیم گیری ها و مسائل پیچیده به خصوص مسائلی که نیاز به خلاقیت دارند موثر باشند و ذهن را از دام محدودیت های فکر برای ایده پردازی رها کنند.

 

در این تکنیک  با الهام از اجزای مرتبط و غیر مرتبط نهفته در تصاویر به فرایند ایده پردازی سرعت می بخشیم. به طور مثال تصور کنید قصد دارید یک تیتر خلاقانه برای نوشته خود که در ارتباط با خدمات گردشگری است بنویسید.

به عکس های زیر توجه کنید: 

Dexit card life time

 

ابتدا برای هر عکس، کلماتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. مثلا شاید از عکس سمت راست به کلماتی مثل خرگوش، انتخاب ، جنگ،
شوالیه و جست و جوگری برسید. حالا روی مسئله خودتان تمرکز کنید و ارتباط بین موضوع و کلمات و ایده های طرح شده را خلق کنید. ممکن است به این ایده ها برسید:

از بین این سه سفر شگفت انگیز کدام را انتخاب می کنید؟

آیا دوست دارید سفری به دنیای ناشناخته ها تجربه کنید؟

آیا دلتان برای دیدن خرگوش ها تنگ نشده است؟

آیا دوست دارید با لباس شوالیه به قصرهای اسرارآمیز سفر کنید؟ 

 

از عکس بعد، شما چه کلماتی را یادداشت می کنید؟

شاید زمان، عمر، جوانی، شن را انتخاب کنید:

هنوز جوان هستید ، سفر کنید!

سفری به سرزمین شن های روان

فکر می کنید برای سفر سنی از شما گذشته است؟این مقاله را بخوانید.

 

در عکس آخر یاد چه کلماتی می افتید؟

خیمه شب بازی، گرگ و گوسفند، حیوانات، بازی، هیجان و گرسنگی

 

در کدام شهر بهترین غذاها را می توانید تجربه کنید؟ 

در این تورها می توانید مناظر طبیعی وحشی طبیعت را از نزدیک ببینید.

 

این تکنیک، از مجموعه تکنیک هایی است که تینکآ در دوره های آموزشی تفکر خلاق(برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید) برای حل مسائل سازمانی در فضای کارگاهی متناسب با نوع مسائل و مشخصات شرکت کنندگان ، از آن استفاده می کند.

همچنین شما می توانید کاربست عملی این تکنیک ها را برای یادگیری عمیق در بازی های پرچالش و هیجان انگیز تینکآ مانند اتاق فرار
تهران_آکنیت
تجربه کنید. 

در قسمت زیر می توانید سایر کارت های بازی dexit را مشاهده کنید و از آن برای ایده پردازی استفاده کنید. در صورتی که به این سبک از بازی ها برای افزایش فدرت تفکر نیازمندید یا علاقه دارید در حل مسئله به منابع دیگری از تصاویر خلاق مراجعه کنید،  بازی استوژیت به شما پیشنهاد می شود.



خلاقیت، به ذهنی جسور و وحشی و بی قاعده و نگاهی نظام مند نیاز دارد.

دوروتی پارکر، نویسنده، منتقد و طنز پرداز آمریکایی Tweet
1 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

پنج فرمان برای تفکر استراتژیک

5 فرمان برای تفکر استراتژیک

نویسندگان کتاب «5 فرمان برای تفکر استراتژیک» کوشیده‌اند به مدیران سازمان‌ها کمک کنند با نگاهی متفاوت به مدیریت استراتژیک، زوایای ناشناخته‌ کسب‌وکار را کشف کنند.

خلاقیت زیر اسلحه

خلاقیت زیر اسلحه

مقاله «خلاقیت زیر اسلحه» به بررسی این نکته می‌پردازد که آیا تفکر خلاق در اعضای یک سازمان در شرایط پر فشار تقویت می‌شود یا نه.