سبد خرید 0

وبلاگ

مشتری‌ها چگونه فکر می‌کنند

زالتمن (زیمت)

عنوان کتاب ( فارسی): مشتری‌ها چگونه فکر می‌کنند

عنوان کتاب (انگلیسی) How customers think

نام نویسنده: جرالد زالتمن

نام مترجم: امیر توفیقی

ناشر: موسسه خدماتی فرهنگی رسا

سال و دوره چاپ : چاپ دوم، 1393

تلخیص: منصور شیرزاد

 

مروری بر کتاب مشتری‌ها چگونه فکر می‌کنند

جرالد زالتمن در این کتاب ابتدا به عقاید نادرستی که بازاریاب­‌ها در مورد تفکر مشتری‌ها دارند می‌­پردازد.

سپس با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از تفکرات مصرف­‌کنندگان در ضمیر ناخودآگاهشان رخ می‌­دهد و بسیاری از تفکرات آن­ها در قالب استعاره­‌ها ظاهر می‌شوند، تربیت­‌پذیر بودن حافظه مصرف­‌کنندگان را مورد تایید قرار می‌­دهد.

در واقع آن حوزه­‌هایی از مغز انسان که به تصمیم‌گیری مربوط می‌­شوند کاملاً قبل از آن که ما به طور آگاهانه متوجه شویم که انتخابی انجام داده‌ایم، فعال می‌­شوند؛ این مطلب به این معنی است که تصمیم‌ها پیش از آن که اتخاذ شوند، رخ می­‌دهند و قضاوت‌های ناخودآگاه نه تنها قبل از قضاوت‌های خودآگاه صورت می‌گیرند، بلکه آن­ها را هدایت نیز می­‌کنند.

از آنجا که استعاره­‌ها می‌­توانند فرآیندهای شناختی را بسیار بهتر از زبان لفظی و کلامی مشخص کنند، می‌­توانند افکار مهمی را آشکار نمایند که زبان لفظی یا نمی‌تواند به طور کامل آن­ها را نشان دهد یا کاملاً از آن­ها غفلت می­‌ورزد.

به علاوه استعاره‌ها به صورت شبکه­‌ای از برداشت‌های انتزاعی هستند که بخشی از تصورات و تصویرپردازی‌های ذهنی را تشکیل می‌‌دهند.

اگر این شبکه‌­ها میان گروهی از افراد مشترک باشند، نقشه‌های اجتماعی را شکل می­‌دهند که بر اساس آن­ها مدیران می‌­توانند بازارها را تقسیم‌­بندی کنند یا نحوه تعامل با مشتری­‌هایشان را مهندسی مجدد نموده و از این طریق مصرف­‌کننده‌ها را ترغیب کنند تا پیشنهادهای آن­ها را به شکل‌های تازه­‌ای ببینند. بازاریاب‌ها می‌­توانند این نقشه­‌ها را تغییر دهند، ساختارهای جدیدی را در ذهن مصرف کننده­‌ها به وجود آورند و ارتباط تازه­‌ای بین ایده‌های موجود برقرار کنند.

در ادامه به اهرم‌هایی برای تفکر خلاق اشاره می‌کند که مدیران می­‌توانند از طریق آن­ها از قالب تفکرات سنتی خارج شوند و بزرگ‌تر بیاندیشند. از آنجا که شیوه‌­های جدید تفکر با یافتن روش­‌های جدید طرح پرسش آغاز می‌­شوند، دستورالعمل­‌هایی برای طرح سوالات اساسی ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه با تکنیک زالتمن ذهن مشتری را بخوانیم؟

جرالد زالتمن
جرالد زالتمن

در فصل‌های 13 گانه کتاب چه می‌خوانیم؟

این کتاب در سه بخش و سیزده فصل تنظیم شده است. نویسنده در بخش اول کتاب نگاهی صادقانه به وضعیت فعلی حاکم بر بازاریابی می­‌اندازد و مخاطبین این کتاب را برای سفری اکتشافی آماده می‌کند.

در بخش دوم کتاب با معرفی ذهن و ضمیر بازار به بررسی جزئیات پارادایم جدید می­‌پردازد و مثال‌­هایی از کمپانی­‌هایی ارائه می­‌دهد که اصول پارادایم جدید را به کار گرفته­‌اند و نتایج برجسته‌ای به دست آورده­‌اند.

در بخش سوم به مدیران و بازاریابان کمک می‌کند که تفکرات ناخودآگاه خودشان را درباره مصرف­‌کننده‌ها بشناسند و تفکری عمیق و متفاوت داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: چطور در کارگاه زالتمن راچونه، آینده شرکت ماسترفوده ترسیم شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=412