سبد خرید 0

وبلاگ

10 برند مطرح دنیا که راز تندرستی سازمانی را درک کردند

آیا در سازمانی که کارکنان از رفاه بالایی برخوردارند، فعالیت‌ها بهتر انجام می‌شود؟ این سوالی است که پژوهشگران زیادی در پی رسیدن به پاسخ آن هستند.

میزان رفاه کارکنان با میزان بهره‌وری و نحوه عملکرد سازمان چه ارتباطی می‌تواند داشته باشد؟ به نظر می‌رسد نتوان ارتباط این مولفه‌ها را نادیده گرفت.

طبق نتایج به دست آمده، رفاه کارکنان تأثیر مهمی بر حوزه‌های متعدد کسب‌و‌کار دارد. به عنوان مثال، رفاه پایین منجر به بالا رفتن میزان غیبت در محیط کار می‌شود.

همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مشکلات روحی و روانی و استرس دو علت اصلی غیبت طولانی مدت کارکنان و ترک شغل توسط کارکنان سازمان‌ها در بریتانیاست.

سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی در جهان به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و از این رو، راهکارهایی را برای افزایش رفاه کارکنان خود به کار بسته‌اند.

در این مطلب کنار شماییم تا فعالیت 10 برند مطرح دنیا در حوزه رفاه و تندرستی سازمانی را بررسی کنیم. از فیسبوک و هیلتون گرفته تا جانسون اند جانسون.

اگر علاقه دارید در مورد مفهوم تندرستی سازمانی بیشتر بدانید پیش از این در یک مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم:

در ادامه کنار ما باشید تا فعالیت‌های انجام شده در حوزه رفاه، نیک‌‌زیستی و تندرستی را در سازمان‌ها و برندهای مطرح جهان بررسی کنیم.

Hilton

هیلتون تندرستی سازمانی

شرکت هتلداری چندملیتی آمریکایی هیلتون تمرکز ویژه‌ای بر سلامت کارکنان از نظر روحی، روانی و تندرستی دارد.

یکی از مطرح‌ترین فعالیت‌های ابتکاری هیلتون برنامه‌ای است به نام Thrive@Hilton که در سال 2017 راه‌اندازی شد.

هیلتون با همراهی استارت‌آپ Thrive Global آریانا هافینگتون به فعالیت در حوزه آموزش‌های سلامت سازمانی نیز می‌پردازد.

مخاطب هدف برنامه ابتکاری Thrive@Hilton همه افراد فعال در کسب‌وکار است. در نهایت همه چیز در راستای کمک به اعضای تیم است که نسبت به کار خود انعطاف‌پذیرتر، متمرکزتر و خوش‌بین باشند.

این هدف منجر به مجموعه‌ای از ابتکارات رفاهی از جمله طراحی برنامه‌های سلامت محور، اختصاص روزهایی به نام روزهای سلامتی و حتی ایجاد کلینیک‌های آنفولانزا شده است.

در این برنامه‌ها موضوعاتی مانند یوگا، تمرکز حواس و مدیتیشن به طور مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرند و کارشناسان Thrive Global گزارش‌های به دست آمده را در اختیار مدیران آموزش‌های حضوری جهانی می‌گذارند.

همچنین گزینه‌ای برای تعطیلات یک ماهه با عنوان «رویا بده، رویا رو زندگی کن» وجود دارد که به اعضای تیم با پنج سال یا بیشتر خدمت این شانس را می‌دهد که برای کارهای بشردوستانه یا کشف علایق جدید یا دستیابی به یک هدف شخصی انتخاب شوند.

 

Facebook

فیسبوک تندرستی سازمانی

کمپ فیسبوک (Facebook) از بهترین محیط‌هایی است که سلامت جسمانی، نیک‌زیستی و تندرستی سازمانی را تشویق می‌کند.

در فیسبوک یک مرکز تناسب اندام وجود دارد و در آنجا دوچرخه‌هایی برای استفاده قرار داده شده‌اند که تعداد آن‌ها کم هم نیست!

دوچرخه‌هایی نیز توسط شرکت فیسبوک، در اطراف محوطه دانشگاه برای راحتی رفت‌وآمد کارکنان قرار داده شده، در عین حال که استفاده منظم از دوچرخه در هوای تازه، مزایای زیادی برای تندرستی کارکنان دارد.

در عین حال، این بخشی از تلاش‌های این شرکت برای کاهش ردپای کربن در زندگی انسان‌هاست.

فیسبوک رویکرد جالبی در شرکت خود به کار گرفته است و به جای ارائه نوشابه‌های گازدار و شکلات، دستگاه‌های فروش خودکاری را نصب کرده که تمام قطعات مورد نیاز برای تعمیر دوچرخه را فراهم می‌کنند!

علاوه بر بحث تندرستی در سازمان، این شرکت چندین طرح رفاهی دارد که بر اساس آن توانمندسازی کارمندان برای داوطلب شدن در جامعه را تشویق می‌کند. فیسبوک کاملاً بر این باور استوار است که انجام کارهای خیرخواهانه و اعتقاد قلبی به بازگشت نیکی، برای جامعه و کارکنان بسیار مفید است.

 

NextJump

نکست جامپ

نیک‌زیستی و تندرستی در شرکت نکست جامپ (NextJump) یکی از ارکان مهم کسب‌وکار محسوب می‌شود. نکست جامپ طیف وسیعی از فعالیت‌های بدنی را به کارمندان پیشنهاد می‌دهد و آنها را تشویق می‌کند که حداقل دو بار در هفته و به مدت 20 دقیقه در این برنامه‌ها شرکت کنند.

نکست جامپ با همین رویکرد افزایش چهار برابری رشد فروش سالانه از 30٪ به 120٪ را تجربه کرد و تنها متغیر دخیل در این رشد، میزان سرمایه‌گذاری این شرکت بر روی سلامت جسمانی و روانی کارکنانش بود.

مدیران نکست جامپ اعتقاد راسخی بر این جمله دارند: «اگر از اعضای سازمان خود مراقبت کنید، آنها نیز از تجارت شما مراقبت خواهند کرد.»

 

Johnson & Johnson

جانسون تندرستی سازمانی

جانسون اند جانسون از شرکت‌های پیشرو در بحث اهمیت تندرستی سازمانی است. فعالیت‌های این شرکت نشان می‌دهد آنها از اواخر دهه 1970 میلادی اهمیت رفاه کارکنان را درک کرده و در این راستا فعالیت‌هایی انجام داده بودند.

توجه به همین نکته مسیر را برای این شرکت مطرح دنیا، با بیش از 130 هزار کارگر در بیش از 60 کشور، هموار کرد تا در ارتقای سلامت و تندرستی کارکنان خود پیشگام شود.

در قلب فعالیت شرکت جانسون اند جانسون، تمایل بالایی برای ترغیب کارکنان به مراقبت از خود از طریق ترویج فرهنگ سلامت مشاهده می‌شود. این فرایند، صرفا روی «برنامه‌ها» متمرکز نیست و تاکید بیشتری بر ایجاد، حفظ و ترویج فرهنگ تندرستی سازمانی قرار دارد.

سایر فعالیت‌های جانسون اند جانسون نیز در جهت حمایت از همان فرهنگ طراحی شده‌اند و آنچه اهمیت می‌یابد انگیزه درونی است. شرکت جانسون اند جانسون به این فرهنگ سازمانی رسیده که مدیرانش بدانند کلید موفقیت، در پذیرش و درک اهمیت موضوع تندرستی و سلامت روان کارکنانش نهفته است.

محیط فیزیکی این شرکت و نوع فعالیت‌های روزمره آن به خوبی منعکس‌کننده پیام نیک­‌زیستی است؛ از توصیه‌های تغذیه‌ سالم در غذاخوری‌ها گرفته تا مراکز تناسب‌اندام موجود، همگی منعکس‌کننده اهمیت رفاه و نیک‌زیستی در سراسر شرکت هستند.

 

Buffer

تندرستی سازمانی بافر

بافر (Buffer) شرکتی است که تلاش می‌کند شرایطی فراهم آورد که کارکنانش از بیان احساسات خود نهراسند.

در این شرکت افراد تشویق می‌شوند تا با تمام وجود در محل کار حاضر باشند و این به معنای به اشتراک گذاشتن لحظات خوش و حمایت از افراد در زمان‌های بدحالی و فرود است.

جوئل گاسکوین (Joel Gascoigne)، مدیر عامل شرکت بافر، در این مسیر بسیار پیشگام است و خود نیز آزادانه احساسات منفی و گزارش روزهای بدش را به اشتراک می‌گذارد. برای مثال او توییت‌هایی درباره تجربه صحبتش با یک روان‌درمانگر را منتشر می‌کند تا راهی برای مقابله با احساسات طاقت‌فرسا باشد.

این شرکت دسترسی به درمانگران آنلاین را برای تمامی نیروهای دورکار خود، به همراه اشتراک رایگان یک برنامه سلامت و تندرستی به نام Joyable فراهم کرده است.

ضمن اینکه کارمندانش به منابعی مختلفی (از جمله برنامه‌ای به نام Slack) دسترسی دارند که می‌توانند از آن برای به اشتراک‌گذاری و بحث در مورد منابع سلامت روان کارکنان بهره بگیرند.

در این شرکت همچنین تاکید زیادی بر اقدامات پیشگیرانه وجود دارد، از جمله معرفی «روز ناخوشایند» که یک روز تعطیل است و باید به مراقبتهای پیشگیرانه اختصاص داده شود.

 

Chesapeake Energy

چساپیک انرژی تندرستی سازمانی

چساپیک انرژی (Chesapeake Energy)، تامین‌کننده انرژی ایالات متحد، در بحث رفاه سازمانی، تمرکز ویژه‌ای بر اهمیت تندرستی اعضای سازمان خود دارد تا بتواند به بهترین شکل از کارکنانش حمایت کند.

باور کنید یا نه، شرکت چساپیک انرژی یک مرکز تناسب اندام به مساحت 72 هزار فوت مربع و استخر شنایی در حد و اندازه المپیک، دیوار صخره‌نوردی و مربیان شخصی برای کارکنانش فراهم کرده است و همه این‌ها را سرمایه‌گذاری مهمی برای مراقبت از کارکنانش می‌داند.

از آنجایی که این فعالیت‌ها و امکانات، برای چساپیک انرژی، نقشی حیاتی در استخدام و حفظ اعضای مفید تیم ایفا می‌کند، هزینه کردن در این بخش برای آن‌ها کاملا قابل توجیه است.

همچنین در دفتر مرکزی 120 هکتاری شرکت چساپیک انرژی، یک مهدکودک برای کودکان بین 6 هفته تا پنج سال و یک کلینیک بهداشتی با مراقبت کامل پزشکی و دندانپزشکی قرار داده شده است.

این شرکت همچنین طیف وسیعی از خدمات پزشکی را ارائه می‌دهد که تقریباً هر جنبه‌ای از سلامت جسمی و تندرستی را که می‌توانید به آن فکر کنید، پوشش می‌دهد، از خدمات دهان و دندان و بینایی تا ارائه نسخه‌های پزشکی.

 

The National Health Service

nhs تندرستی سازمانی

شرایط کار کردن در سرویس سلامت ملی (The National Health Service)، که نام مشترک چهار سیستم تامین خدمات پزشکی در بریتانیاست، بسیار سخت است؛ سیستمی که در آن بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند اما شرایط ویژه این سرویس، باعث نمی‌شود کارکنانش فراموش شوند.

در NHS فعالیت‌های زیادی برای مراقبت از کارکنان این مرکز انجام می‌شود و نتایج نشان داده که رفاه کارکنان ارتباط مستقیمی با نتایج بهتر درمان بیماران دارد.

در این مرکز، فعالیت‌های مرتبط با برنامه‌های سلامت ملی، از جمله دسترسی همگانی به واکسن‌های آنفولانزا و نمایش روند سالانه سلامت کارکنان انجام می‌شود تا به کارکنان کمک کند نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر ذهنی نیز سالم‌تر باشند.

The Trust گروه‌هایی برای حفظ تناسب اندام را راه‌اندازی کرده است تا به مردم کمک کند در برنامه‌هایی مانند دوچرخه‌سواری و یوگا شرکت کنند.

همچنین دارای یک طرح ابتکاری با نام «حامی سلامت» است که در آن همکاران از یکدیگر در حفظ سلامت و گسترش شادی حمایت می‌کنند. در این گروه‌ها، اشتراک‌گذاری ایده‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد و از کارمندان دعوت می‌شود تا ایده‌های خود را در بخش ایده‌های سلامت و رفاه Trust منتشر کنند.

 

USAA

usaa تندرستی سازمانی
ارتقای سلامت مفهومی است که توسط جامعه نظام بانکداری، سرمایه‌گذاری و شرکت بیمه USAA پذیرفته شده است.

«صدای فراگیر» نام برنامه ابتکاری حوزه سلامت و تندرستی سازمانی است که اجرای آن بیش از یک دهه قدمت دارد.

این برنامه نشان می‌دهد علاوه بر رهبرانی که در مورد توسعه فرهنگ رفاه در سازمان صحبت می‌کنند، کارکنان نیز می‌خواهند شواهدی از تحولات و تغییرات رفتاری روزانه را مشاهده کنند.

USAA همچنین مناطقی در اطراف ساختمان خود برای افرادی ایجاد کرده که در یک محدوده زمانی مشخص، امکان رفتن به باشگاه و انجام تمرینات ورزشی را ندارند.

در این شرکت، انجام این نوع فعالیت‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرد و مناطقی برای استراحت و بازیابی آرامش وجود دارد؛ مکان‌هایی که کارکنان می‌توانند برای تمرکز به آنجا بروند.

پیام‌هایی هم در سراسر محیط سازمان در نظر گرفته شده تا رفتارهای سالم را به کارکنان یادآوری کنند. البته هیچ یک از کارمندان مجبور به انجام فعالیت‌های مربوط به تندرستی و نیک‌زیستی نیستند و اجرای این پیشنهادها کاملا اختیاری است.

 

Accenture

Accenture

شرکت خدمات حرفه‌ای چندملیتی اکسنچر (Accenture) روشی متفاوت در زمینه نیک‌زیستی سازمانی به کار گرفته و در موارد مختلف به کارمندان خود حق انتخاب می‌دهد.

کارکنان این شرکت می‌توانند روش انجام کار خود را انتخاب کنند. در همین راستا برنامه‌های متنوعی در دسترس کارکنان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند در محیط‌های اداری خارج از شرکت اکسنچر مشغول به کار شوند.

این شرکت همچنین یک برنامه ابتکاری مبتنی بر اپلیکیشن به نام «Accenture Active» دارد؛ برنامه‌ای که کارمندان را تشویق می‌کند یک هدف کلیدی را در حوزه سلامتی انتخاب و در قبال انجام آن پاداش دریافت کنند.

اکسنچر تاکید زیادی بر سلامت روان کارکنان خود دارد و این نکته را در نظر می‌گیرد که گاهی اوقات استرس ناشی از کار می‌تواند مربوط به اتفاقاتی باشد که خارج از محیط کار رخ می‌دهد.

از همین رو اکسنچر خدمات پشتیبانی محرمانه‌ای برای کمک به کارکنان خود در مورد مسائلی مانند استرس، سوء مصرف مواد، افسردگی و اضطراب ارائه می‌دهد.

 

Bupa

بوپا تندرستی سازمانی

بوپا (Bupa)، به عنوان یک شرکت خدمات مالی و مراقبت سلامت بریتانیایی، به خوبی واقف است که یک محیط کار سالم تا چه حد می‌تواند بر فعالیت کارکنان تأثیر بگذارد.

بنابراین بوپا علاوه بر کمک به سایر افراد برای دستیابی به حداکثر پتانسیل سلامتی خود، انرژی زیادی را صرف مراقبت از کارکنان خود می‌کند.

هسته اصلی فعالیت شرکت بوپا، برنامه رفاهی جهانی «لبخند» است که چندین مؤلفه دارد، از جمله برنامه‌ای همراه با یک روانشناس بالینی که به افراد کمک کند کارکنان سطح انرژی خود را مدیریت کنند، کنترل بیشتری بر احساساتشان داشته باشند و بهتر بتوانند با فشارهای روزانه مقابله کنند.

نحوه اجرای این برنامه‌ها در کشورهای مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برنامه رفاهی «Bupa Boost» در بریتانیا اهداف تغذیه، تناسب اندام شخصی، تمرکز حواس و آرامش را تسهیل می‌کند.

این برنامه همچنین به گردآوری داده‌های سلامتی اختصاص دارد، بنابراین بوپا بهتر می‌تواند وضعیت سلامتی کارکنانش را رصد کند و همراه کارکنان باشد.

اشاره‌ها و یادآوری‌های کوچک این برنامه باعث می‌شود کارمندان با رفتارهای سالم ساده مانند یادآوری نوشیدن آب کافی در طول روز در مسیر حرکت قرار بگیرند.

سایر عناصر شامل سرویس 24 ساعته «ذهن سالم» است که با ارائه مشاوره در بسیاری از زمینه‌ها از سلامت روان پشتیبانی می‌کند: از مقابله با سوگ گرفته تا مدیریت استرس و مشاوره حقوقی.

خیلی دور از ذهن نیست که شرکتی مانند بوپا، توجه ویژه‌ای به موضوعات سلامت از جمله بررسی سلامت قلب داشته باشد و خودش الگویی برای اجرای برنامه‌‌های سبک زندگی سالم باشد.

تقویت تندرستی سازمانی با اسپورتیکآ

اسپورتیکآ برنامه جامع تندرستی و نیک‌زیستی سازمانی است که به ارائه خدمات مشاوره تندرستی، برنامه‌های تمرینی و تغذیه‌ای، تمرینات اصلاحی و توانبخشی می‌پردازد.

ویژگی متمایز اسپورتیکآ این است بر اساس شرایط ویژه هر سازمان و وضعیت تندرستی اعضای آن، به ارائه پیشنهاد‌های نیک‌زیستی و تندرستی می‌پردازد.

اسپورتیکآ دریچه جدیدی از تندرستی را به روی شما باز می‌کند. متخصصان ما در اسپورتیکآ، با در نظر گرفتن شرایط محیطی هر سازمان، برنامه‌های متفاوتی را در حوزه تندرستی طراحی و ارائه می‌کنند.

 

برای آشنایی بیشتر با خدمات اسپورتیکآ در حوزه تندرستی سازمانی از لینک زیر به صفحه اسپورتیکآ در سایت راچونه مراجعه فرمایید،

SporticA

یا با شماره‌های زیر در تماس باشید.

09122885926

02186093406

09368030201

 

بیشتر بخوانید: تندرستی سازمانی چیست و چرا باید به سلامت کارمندان اهمیت بدهیم؟

 

 

*منبع: workstars

مترجم: روزبه امیری

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=16616