سبد خرید 0

وبلاگ

تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری

تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری

عنوان مقاله (فارسی): تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری: مروری بر ادبیات موضوع

عنوان مقاله (انگلیسی): Strategic thinking and decision making: literature review

Steptoe‐Warren, G.Howat, D. and Hume, I. (2011), “Strategic thinking and decision making: literature review”, Journal of Strategy and Management, Vol. 4 No. 3, pp. 238-250.

 

مروری بر مقاله تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری

strategic thinking1 تفکر استراتژیک

هدف مقاله «تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری» موضوع بررسی مفاهیم مدیریت و روانشناختی در موضوع «تصمیم‌گیری استراتژیک» است.

نویسندگان در این مقاله، با تمرکز ویژه بر عوامل و ویژگی‌های مؤثر در تصمیم‌گیری استراتژیک، مروری کلی بر ادبیات این حوزه در رشته‌های مدیریت و روان‌شناختی داشته‌اند.

بررسی ادبیات این موضوع نشان می‌دهد که شناخت مفاهیم مدیریتی و همچنین ارزش‌های فردی و شرکتی می‌توانند بر تصمیم‌گیری استراتژیک تأثیر زیادی بگذارند. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شایستگی‌های استراتژیک مهم هستند، اگرچه توافقی میان پژوهشگران در مورد اینکه آن شایستگی‌ها چیستند و تا چه حد تأثیرگذارند، وجود ندارد.

مقاله با طرح این سوال که «چرا تصمیم‌گیری استراتژیک مهم است؟» آغاز می‌شود و ادبیات موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تفکر استراتژیک و تصمیم‌گیری استراتژیک برای چندین دهه در ادبیات روان‌شناسی و مدیریت مورد بحث و کنکاش قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر معمولا دیدگاه‌های نظری روان‌شناختی و مدیریت و همچنین تحقیقات تجربی به طور جداگانه بحث شده ولی به ندرت پیش آمده که این دو را در کنار هم و در ارتباط با هم بررسی کنند.

در نتیجه در این مقاله شما با ادبیات روانشناختی و ادبیات مدیریتی در کنار هم و در تعامل با یکدیگر آشنا می‌شوید که کمک می‌کند درک درستی از تفکر استراتژیک و فرآیند تصمیم‌گیری و عواملی که ممکن است بر فرآیند آن تأثیر بگذارد به دست آورید.

این مقاله در سال 2014 منتشر شده و نویسندگانش تلاش کرده‌اند درک بهتری از عوامل تأثیرگذار در تبدیل افراد به تصمیم‌گیرنده و متفکر استراتژیک موفق ارائه دهند. آن‌ها همچنین ویژگی‌های مورد نیاز این افراد و عوامل موثر در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک افراد را نیز بررسی کرده‌اند که شامل درک افراد از جایگاه مدیریتی، ارزش‌ها و باورهای فردی و ارزش‌های سازمانی و شرکتی می‌شوند. هر یک از این ویژگی‌ها در بخش‌های مختلف مقاله به صورت مبسوط شرح داده شده‌اند.

 

تصمیم‌گیری و تفکر استراتژیک سازمانی در طول زمان

تفکر استراتژیک

از مرور ادبیات تصمیم‌گیری و تفکر استراتژیک در این مقاله اینطور می‌توان برداشت کرد که تصمیم‌گیری و تفکر استراتژیک کاملا به نگاه افراد به جایگاه سازمان در زمان‌های گذشته (جایی که قبلا بوده)، حال (جایگاهی که هم اکنون در اختیار دارد) و آینده (اینکه سازمان چطور می‌تواند در یک محیط پویا و متغیر دوام بیاورد) بستگی دارد.

نویسندگان بر اهمیت بالا بردن دانش مدیریتی مدیران، در نظر گرفتن ارزش‌ها و اعتقادات فردی و ارزش‌های سازمانی تأکید فراوان کرده‌اند و معتقدند جای خالی آموزش مدیران به صورت تخصصی در سازمان‌ها احساس می‌شود.

نویسندگان در پایان نیز پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه کرده‌اند.

لازم به ذکر است که در این مقاله منظور از استراتژیست‌، متفکر استراتژیک و تصمیم‌گیرنده استراتژیک آن دسته از افرادی هستند که در رأس یک سازمان مشغول به فعالیتند و وظایفی چون مدیریت سازمان و تصمیم‌گیری را در سطح کلان بر عهده دارند.

 

پیشنهادهایی برای پژوهش در حوزه تصمیم‌گیری و تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک

در این مقاله، هیچ گونه شناسایی و اعتبارسنجی درباره شایستگی‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری استراتژیک موفق و مداخلات لازم برای شناسایی نقاط ضعف مورد بررسی قرار نگرفته است؛ این در حالی است که این عوامل می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند بهترین استراتژی‌ها در فرایندهای کاری مورد استفاده قرار بگیرند و این اطمینان حاصل شود که سازمان در گذر زمان نیز می‌تواند مزیت رقابتی خود را حفظ کند.

دانلود مقاله Strategic thinking and decision making

 

انواع تفکر در راچونه

اگر به مباحث مربوط به تفکر علاقه‌مند هستید از شما دعوت می‌کنیم با تینکآ بیشتر آشنا شوید.

تینکآ برنامه جامع یادگیری تفکر، بستری برای یادگیری مهارت­‌های تفکر با رویکرد یادگیری در حین عمل است. در دیدگاه تینکآ تفکر یک عمل است نه فعالیت. تینکآ ۶ اسلوب تفکر تحلیلی، تفکر انتقادی، تفکر خلاقانه، تفکر سیستمی، تفکر طراحی و تفکر استراتژیک را با استفاده از ابزار­های مختلف و در سطوح مختلف به مدیران، سازمان‌­ها و افراد آموزش می‌دهد.

 

در صفحه آپارات راچونه هم می‌توانید نمونه‌های ویدیوهای آموزشی ما را مشاهده کنید.

صفحه آپارات راچونه

 

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=14191