سبد خرید 0

وبلاگ

خلاقیت زیر اسلحه

خلاقیت زیر اسلحه

عنوان مقاله (فارسی): خلاقیت زیر اسلحه

عنوان مقاله (انگلیسی): Creativity Under The Gun

by Teresa M. Amabile, Constance Noonan Hadley, and Steven J. Kramer. Harvard Business Review 80, no. 8 (August 2002): 52–61

 

خلاصه مقاله:

نویسندگان در مقاله «خلاقیت زیر اسلحه» درباره مدیرانی می‌‌نویسند که کارمندانشان ادعا دارند در شرایطی که زمان زیادی برای انجام کارهایشان ندارند خلاقانه‌تر عمل می‌کنند.

گروه زیادی از این مدیران اغلب از تحت فشار قرار دادن کارمندان به عنوان یک تکنیک مدیریتی استفاده می‌کنند و گمان کنند افراد در موقعیت‌های سخت، خلاقیت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

این دسته مدیران حتی ممکن است فعالیت‌های خود را نیز از همین طریق مدیریت کنند اما نویسندگان در این مقاله بر این باورند که این ایده لزوماً صحیح نیست.

نویسندگان در مقاله «خلاقیت زیر اسلحه» از مواردی می‌نویسند که نبوغ و خلاقیت، در تنگناهای زمانی شکوفا می‌شوند. مثلا زمانی که یک تیم از ناسا، در عرض چند ساعت راه‌حلی ساده اما بسیار مؤثر برای برطرف کردن خرابی سیستم تهویه هوا در آپولو 13 ارائه داد اما واقعیت این است: هنگامی که خلاقیت زیر اسلحه و به عبارتی تحت فشار باشد عموما نابود می‌شود.

نویسندگان در این مقاله نگاهی دقیق به تجربه افراد مختلف در موقعیت‌هایی انداخته‌اند که از نظر زمانی تحت فشار بوده‌اند. آن‌ها اطلاعات مربوط به بیش از 9 هزار شخص را که حرفه‌هایشان نیازمند  خلاقیت زیاد بود گردآوری کردند.

در این پژوهش، توانایی این گروه از افراد برای خلق نوآوری در شرایط مختلف فشار زمانی اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل شده است.

خلاقیت

تفکر خلاق در چه شرایطی تقویت می‌شود؟

در ادامه این مقاله، تأثیر فشار زمان بر کارکرد افراد در شرایط مختلف توصیف شد. ضمن اینکه نویسندگان چهار محیط کاری را که در آن‌ها ممکن است فضایی برای شکوفایی خلاقیت و پرورش تفکر خلاق وجود داشته باشد ترسیم کرده‌اند:

  • روزهای پرفشار که در آن‌ها خلاقیت جاری است، پر از تمرکز و فعالیت‌ها و برنامه‌های فوری معنادار است. در واقع شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که افراد احساس می‌کنند در یک مأموریت هستند.
  • روزهای پرفشار که هیچ خلاقیتی ندارند، فاقد چنین تمرکزی هستند. افراد احساس می‌کنند بر روی تردمیل در حال دویدن هستند و اغلب مجبورند سرعت حرکت را تغییر دهند.
  • در روزهای کم فشار که با خلاقیت همراه است، افراد احساس می‌کنند که در یک سفر اکتشافی هستند. در این شرایط، به جای شناسایی مشکلات، ایده‌ها را بررسی می‌کنند.
  • روزهای کم فشار که هیچ تفکر خلاقانه‌ای به همراه ندارد، شبیه هواپیمایی است که خلبانش، آن را در حالت خودکار قرار داده است. یعنی افراد کارهای خود را بدون عمیق شدن و درگیری بیش از حد انجام می‌دهند.

تفکر خلاق

آنطور که در این مقاله بیان شده مدیران باید در صورت امکان از ایجاد فشار زمانی شدید بر روی کارمندان خود اجتناب کنند.

نویسندگان در این مقاله پیشنهادهایی نیز برای زمان‌هایی که نمی‌توان فشار شدید زمانی را حذف کرد ارائه می‌دهند تا مدیران بتوانند اثرات منفی این فشار را کاهش دهند.

خلاقیت

برای دریافت فایل پی‌دی‌اف مقاله خلاقیت زیر اسلحه روی این لینک کلیک کنید.

 

تلخیص: المیرا صابرنعیمی

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=12642