سبد خرید 0

وبلاگ

برگزاری دوره منتورینگ راچونه برای منتورهای «همکاران سیستم»

دوره منتورینگ راچونه برای منتورهای حوزه برنامه‌نویسی شرکت «همکاران سیستم» توسط گروه راچونه برگزار شد.

دکتر الهه عزیزی، منتور، مشاور و مدرس گروه راچونه، تدریس در این دوره آموزشی را بر عهده داشت.

 

منتورینگ چیست؟

کارگاه منتورینگ

منتورینگ یکی از روش‌های یادگیری است؛ روشی که در صورت اجرای درست آن می‌تواند مزایای متعددی برای مربی و شاگرد به همراه داشته باشد.

در صورتی که رابطه منتورینگ مبتنی بر اعتماد، تحول‌آفرینی، اشتراک تجربیات و انتقال دانش و بینش شکل‌ بگیرد، محیط امنی برای یادگیری توسعه می‌یابد. در چنین محیطی، فرایند یادگیری منتور (Mentor) و منتی (Mentee) فراتر از مرزهای خود گسترش خواهد یافت.

منتورینگ یک راه اثربخش در انتقال دانش ذهنی و تجربه است که از راه مطالعه صرف به دست نمی‌آید.

 

آنچه در کارگاه منتورینگ می‌آموزیم

«منتورینگ؛ رهیافتی برای توسعه تیم» عنوان یکی از دوره‌های آموزشی گروه راچونه است که 22 دی ماه 1401 برای منتورهای حوزه برنامه‌نویسی در شرکت همکاران سیستم برگزار شد.

اجزا و اهداف منتورینگ؛ مروری بر مدل شایستگی‌های منتور

این کارگاه با ارائه تعریفی از منتورینگ، اهداف و اجزای آن و همچنین اهداف منتورینگ به طور خاص در سازمان‌ها آغاز شد.

دکتر الهه عزیزی، مدرس این دوره، در ادامه ویژگی‌های منتور و منتی و مدل شایستگی‌های منتور را مورد بررسی قرار داد.

حل مسئله، برنامه‌ریزی، ارتباطات موثر، میل به توسعه دیگران و حمایت‌گری شایستگی‌هایی بود که در این دوره آموزشی بررسی شد و درباره آن گفت‌وگوی دوجانبه‌ای میان مدرس و شرکت‌کنندگان انجام گرفت.

یکی از ویژگی‌های دوره منتورینگ، به کار گرفتن مباحث تئوری در قالب برنامه‌های عملی است. به همین منظور برای درک بهتر این شایستگی‌ها، تمرینات خودارزیابی برای شرکت‌کنندگان طراحی شده تا بتوانند خود را ارزیابی کنند.

ارتباطات مؤثر

«ارتباطات موثر» موضوع دیگری بود که در دوره آموزشی منتورینگ با تمرکز بر بازخورد، مدیریت تعارض و شنود موثر مورد بررسی قرار گرفت. به این صورت که موضوع شایستگی ارتباطات موثر مورد بحث تحلیل قرار گرفت و کارگاه با تعریف ارتباطات موثر درست و سه ویژگی مهم ارتباطات موثر که در فرایند منتورینگ اهمیت زیادی دارد ادامه یافت.

شنود موثر و بازخورد

کارگاه منتورینگ

دکتر عزیزی، مدرس این دوره، در بخش شنود موثر، شکل‌های مختلف گوش دادن فعال را تشریح کرد و شرکت‌کنندگان با تمرین توانستند بهتر با اهداف گوش دادن فعال و ویژگی‌های آن آشنا شوند.

اهمیت بازخورد موضوع دیگری بود که در این دوره آموزشی درباره آن صحبت شد؛ از جمله اینکه چرا باید بازخورد بگیریم، ارائه بازخورد باید به چه صورت باشد و چه اشتباهاتی هنگام بازخورد دادن ممکن است پیش بیاید.

انواع بازخورد تقویتی و اصلاحی، مدیریت تعارض، مهمترین عوامل ایجاد تعارض و پنج شیوه مدیریت تعارض موضوعات دیگری بود که در این کارگاه به آن پرداخته شد.

آموزش منتورینگ همراه با تحلیل فیلم و ساخت اوریگامی

کارگاه منتورینگ راچونه، صرفا یک کارگاه تئوری نیست و در آن علاوه بر تمرین‌های خودارزیابی، یک فیلم نیز مورد ارزیابی قرار گرفت، بدین‌صورت که بخشی از فیلم «اینترن» (The Intern) به نمایش درآمد و مدرس دوره بر اساس آن به بررسی ویژگی‌های منتور پرداخت.

همچنین در ادامه بخشی به انجام یک بازی گروهی بر اساس اوریگامی اختصاص یافت. شرکت‌کنندگان در این کارگاه، با ساخت اوریگامی بازخورد دادن و بازخورد گرفتن را در عمل تمرین کردند.

 

درباره مدرس دوره 

الهه عزیزی، منتور، مدرس و مشاور، علاوه بر سال‌ها منتورینگ عملی بر روی مدل شایستگی منتور و ارزیابی و توسعه منتورها بخصوص در صنعت تجربیات متعددی در کارنامه دارد.

وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و دکتری کسب‌وکار است، به عنوان مدرس در مراکز آموزشی و سازمان‌های زیادی حضور داشته است.

 

الهه عزیزی کارگاه منتورینگ

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=14853