به دنبال پیشرفت در کارهایتان هستید؟ گاهی اوقات، یک روش جدید سازماندهی کار، منجر به پیشرفتهای خارقالعادهای میشود و تفکر طراحی همان روشی است که میتواند بازدهی شما را به جذابترین شیوه افزایش دهد.
در سلسله مقالههایی که در سایت راچونه منتشر خواهد شد، انواع عوامل و گرایشهای انسانی را که مانع نوآوری میشوند بررسی میکنیم و توضیح میدهیم که چگونه ابزارهای تفکر طراحی به تیمها کمک میکند تا موانع را کنار بزنند.
کنار ما باشید تا در نخستین مقاله با نگاهی به آنچه سازمانها از نوآوری نیاز دارند شروع کنیم و اینکه چرا گاهی اوقات تلاشها برای خلق نوآوری بینتیجه میماند.
بیشتر بخوانید: تفکر طراحی چیست و مراحل آن کدامند؟
فهرست محتوا
چالشهای نوآوری
یک فرآیند نوآورانه برای دستیابی به موفقیت باید شامل سه مولفه باشد:
راهحلهای متفاوت و برتر، تحمل حداقل ریسک و هزینه تغییر، و مشارکت دادن کارکنان.
در طول سالهای متمادی، شاهد بودهایم که کسبوکارها، روشهای مفیدی را برای دستیابی به نتایج مطلوب در نظر گرفتهاند اما سازمانها در زمان به کار بستن این روشها، اغلب با موانع جدیدی مواجه میشوند؛ موانعی که در نهایت چالشهای پیش روی نوآوری هستند و سبب میشوند سازمانها ترجیح دهند روشهای معمول و غیرخلاقانه را به کار ببندند.
دستیابی به راهحلهای برتر
جای تعجب نیست که با تعریف مسائل به شیوههای بدیهی و متعارف، به راهحلهایی بدیهی و معمولی دست یابیم. اگر به دنبال رسیدن به نتیجهای فراتر از نتایج معمول هستید، در گام اول باید مسئله را متفاوتتر از همیشه تعریف کنید.
پرسیدن یک سوال جالب میتواند به تیمها در کشف ایدههای بهتر و جذابتر کمک کند.
برخی از تیمها برای بررسی دقیق یک مسئله، زمان زیادی را صرف میکنند اما مشکل وقتی به وجود میآید که با مدیرانی عملگرا روبهرو هستند؛ مدیرانی که برای تعریف مسئله و بررسی تمامی جوانب آن، به اندازه کافی صبور نیستند.
تحقیقات نشان داده که راهحلها، زمانی کاربردیتر هستند که با در نظر گرفتن نیازهای کاربر ارائه شده باشند.
اما چظور میتوان محصول یا خدمتی ارائه کرد که در آن نیازهای کاربر به درستی در نظر گرفته شده باشد؟
«تحقیقات بازار» یکی از فعالیتهایی است میتواند به سازمانها و شرکتها در درک و شناخت این معیارها کمک کند، اما مانع اصلی، رسیدن به درک صحیحی از نیاز کاربران است زیرا برای مشتریان درک و بیان چیزی که ندیده و تجربه نکردهاند بسیار سخت است.
یکی دیگر از عواملی که به ارائه راهحلهای برتر منجر میشود در نظر گرفتن و شنیدن نظرات متنوع است. با این حال، مکالمات میان افرادی که دارای دیدگاههای مخالف هستند گاه ممکن است به بحثهای تفرقهانگیز تبدیل شود که مدیریت این امر میتواند دشوار باشد.
تحمل ریسک و هزینه کمتر
عدم قطعیت در نوآوری اجتنابناپذیر است. به همین دلیل است که نوآوران اغلب مجموعهای از گزینههای متنوع را ارائه میدهند تا بهتر بتوان به نتیجه دست یافت.
شکی نیست که ایدههای بسیار زیاد و متنوع، منجر به کم شدن تمرکز میشود. برای مدیریت این تنش، افراد خلاق باید بتوانند ایدههای نامناسب را کنار بگذارند و البته دغدغه اصلی اینجاست که اغلب افراد تمایل دارند ایدههای خلاقانه را نادیده بگیرند یا آنها را از بین ببرند.
مشارکت کارمندان
یک نوآوری موفق نخواهد شد مگر اینکه کارمندانش از آن حمایت کنند. مطمئنترین راه برای جلب حمایت کارکنان، مشارکت دادن آنها در فرآیند تولید ایده است.
گرچه سازمانی که در آن همه کارمندان، برای اظهار نظر آزاد هستند بسیار ایدهآل به نظر میرسد اما این نکته را نباید فراموش کرد که دخالت افراد زیاد با دیدگاههای مختلف، ممکن است باعث ایجاد هرج و مرج و عدم انسجام شود. پس در این فرایند، تعادل را فراموش نکنید!
در یک محیط ثابت و پایدار، کارایی زمانی حاصل میشود که سازمان شاهد کمترین تغییرات باشد، اما در دنیای پویا، تنوع به یکی از ارکان سازمان تبدیل میشود. چرا؟ زیرا تنوع دیدگاهها، راههای جدیدی را به سوی موفقیت باز میکند.
بسیاری از سازمانها از رهبران خود انتظار دارند به اهداف کوتاه مدت آن سازمان دست یابند، از همین رو به سختی میتوان از آنها به دلیل تمرکر بر افزایش کارایی، عقلانیت و کنترل متمرکز در جهت نیل به اهداف سازمان، انتقاد کرد.
سازمانها برای مدیریت همه مبادلات، به یک فناوری اجتماعی نیاز دارند که به این موانع رفتاری و همچنین سوگیریهای غیرمولد انسانها رسیدگی کند. تفکر طراحی همان راهحلی است که با این شرایط مطابقت دارد و میتواند نیاز سازمان و افراد را پاسخ دهد.
با ما همراه باشید تا در جُستارهای آتی، بررسی کنیم که تفکر طراحی چگونه میتواند موانع مقابل نوآوری را کنار بزند.
بیشتر بخوانید: 3 نکته مهم در تفکر طراحی
مترجم: المیرا صابرنعیمی
این مطلب برگفته از مقاله hbr است که با عنوان Why Design Thinking Works منتشر شده است.