فهرست محتوا
چطور تحلیل کنیم و تحلیلگر خوبی باشیم؟
درک صحیح یک مفهوم، نیازمند بکارگیری یک روش نظاممند است. برای اینکه تحلیلگر خوبی باشید باید «متن» را به طور کامل درک کنید. باید عمیق بیندیشید. خواندن به معنای تحلیل کردن نیست. خواندن یعنی درک کردن چیزی که پیش روی شماست. در حالی که تحلیل کردن یعنی درک کردن آنچه از دید شما پنهان است. تفکر تحلیلی، عملی فعال است، نه منفعل.
متخصصان موفق میدانند چطور مفاهیم مختلف را به هم وصل کنند و شکافها را ببینند. اگر یاد بگیرید چطور چیزهایی را که به راحتی دیده نمیشوند کشف کنید، تیمتان را کارآمدتر و مسیر پیشرفت را تسهیل خواهید کرد.
برای اینکه یک تحلیلگر عالی باشید، باید میان موضوع مورد نظر خود با دانشی که از پیش داشتهاید ارتباط برقرار کنید. یعنی باید یک مفهوم خاص و ارتباط آن مفهوم با چیزهای دیگر را درک کنید.
اگر میخواهید به تحلیلگری عالی تبدیل شوید، پیشنهاد میکنم پنج نکته زیر را با دقت بخوانید.
1. کار را از کلمات و اصطلاحات شروع کنید
بعد از اینکه کلمات و اصطلاحات را درک کردید، به سراغ جملات بروید. سپس اهمیت هر جمله را در بافت پاراگراف و آن بخش از متن درک کنید.
از خودتان بپرسد معنی این کلمات در جمله چیست؟ معنی کل جمله چیست؟ نقش این عبارت در این پاراگراف/بخش چیست؟
تفکر تحلیلی یعنی شکستن دیدگاه شخصی دیگر به بخشهای مختلف، و دیدن آن بخشها از دیدگاه خودتان. تفکر تحلیلی به شما فرصت میدهد تا بحثی را که شخص دیگری مطرح کرده است باز کنید و یک متفکر مستقل باشید.
2. از خودتان سوال بپرسید
از خودتان بپرسید چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، چرا، کجا و چگونه اهمیت دارد.
در نگاه کردن به کلمات و جملات، از خود سوالاتی این چنینی بپرسید: «چه کسی این را میگوید؟»، «چرا این را میگوید؟»
پرسیدن در مورد چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه تضمین میکند که به طور عمیق به موضوعی میاندیشید.
3. شکافها را کشف کنید
اگر متوجه شدید آنچه را که میخوانید متوجه نمیشوید یا تعجب میکنید که چطور نویسنده به چنین نتیجهای رسیده است، پس احتمالا با یک شکاف روبرو شدهاید. این فرصت خوبی برای شناسایی موارد مفقود شده است.
به این فکر کنید که برای از بین بردن این شکاف چه باید کرد. قدم بعدی برای منطقی کردن این نتیجهگیری چیست؟ چه چیزی باید به متن اضافه شود؟ چه آیتمهایی باید تقویت شوند؟
4. در مورد هدف مدیر، تیم و سازمانتان با همکارانتان صحبت کنید
برای اطمینان از مرتبط بودن ایدهها و پیشنهاداتی که میخواهید مطرح کنید، باید دیدگاه روشنی نسبت به اهداف تیمتان داشته باشید.
فرض کنید در حال خواندن یک مقاله تجاری هستید و متوجه میشوید که میتوانید تجارت شرکتتان را به آسیا گسترش دهید.
اگر تیم شما در حال حاضر روی بهبود محصولات در قاره آمریکا متمرکز شده است، ایدههای شما در مورد صادرات به آسیا سازنده نخواهد بود. پس مطرح کردن این پیشنهاد شاید به معنای تلف کردن وقت خود و تیمتان باشد.
اما شاید اگر همان مقاله را با دقت بیشتری بخوانید متوجه شوید که چون تمرکز تیم شما بر ارتقای محصول فعلی خود است، اگر با دانشگاهی که در آن مقاله ذکر شده است همکاری کنید بتوانید به بهبود محصول شرکت کمک کند.
وقتی اولویتهای تیم خود را درک کنید، به فرصتهایی که با اهداف تیم شما همسو هستند فکر خواهید کرد، و چنین فرصتهایی را راحتتر شناسایی میکنید.
5. از رویدادهای جهان آگاه باشید
اگر از روند جهانی تغییر و تحولات مطلع باشید راحتتر میتوانید فرصتهای مربوط به کارتان را بیابید.
برای اینکه تحلیلگری عالی باشید، باید عادت مطالعه زیاد و منظم را در خود پرورش دهید. در مجلههای علمی و پستهای شبکههای اجتماعی به دنبال مطالبی باشید که در مورد صنعت شما هستند و توسط کارشناسان معتبر نوشته شدهاند.
داشتن درک درست از دنیای اطراف، ذهن شما را آموزش دهد تا ببینید تیم شما چطور میتواند به نوآوری یا مزیت رقابتی دست یابد.
از مهارتهای تحلیلی خود استفاده کنید تا آنچه را که در مقابل خود میبینید به دانشی که در جهان جریان دارد متصل کنید.
با بکارگیری مهارتهای تحلیلی به تیمتان نشان خواهید داد که چطور میتوانید فرصتهای رشد را شناسایی کنید و ایدههای الهامبخشی مطرح کنید.
تحلیل مهارتی است که به شما کمک میکند بر یک مفهوم مسلط شوید، ایدههای الهامبخشی مطرح کنید و تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت شرکت خود داشته باشید.
با استفاده از این مهارت میتوانید تک تک کلمات را بررسی کنید، معنای هر کلمه را در بافت بزرگتر جمله درک کنید و در نهایت، بدانید که هر جمله چه ارتباطی با کل متن دارد.
وقتی متنی را میخوانید، سوالات اساسی از خودتان بپرسید: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چرا و چگونه.
به دنبال آیتمی باشید که ممکن است مفقود شده باشد. با همکارانتان در ارتباط باشید تا بدانید پروژه فعلی چطور شرکت را به سوی اهداف بزرگتر خود پیش میبرد.
همچنین، به دنیای در حال تغییر اطرافتان توجه کنید تا مطمئن شوید تحلیل شما به اهداف شرکت مرتبط است و تیم را به جلو میراند.
اگر علاقهمند به یادگیری مبانی و تکنیکهای تفکر تحلیلی هستید از شما دعوت می کنیم ویدیوی آفلاین تفکر تحلیلی راچونه را تهیه بفرمایید
اگر درصدد هستید مهارت تفکر تحلیلی را در مدیران سازمان خود ارتقا دهید، کارگاه تفکر تحلیلی پیشنهاد ما به شماست!
منبع: Forbes
مترجم: بهار علیان