سبد خرید 0

وبلاگ

استراتژی اقیانوس آبی

عنوان کتاب ( فارسی): استراتژي اقيانوس آبي

عنوان کتاب (انگلیسی):  Blue Ocean Strategy

نام نویسنده: دبلیو چان کیم، رن مابورن

نام مترجم: محمدرضا عاطفي

ناشر : گروه ناب

سال و دوره چاپ : 1387، چاپ اول

تلخیص: فاطمه حقیقت

معرفي کلي کتاب:

موضوع مورد بحث: اين کتاب به بررسي يکي از مهم­ترين جنبش ­هاي استراتژيک، تحت عنوان «استراتژي اقيانوس آبي» مي ­پردازد. ایده استراتژي اقيانوس آبي، با به چالش کشيدن رقابت که سال­ ها مهم­ترين پيش ­فرض در حوزه مديريت استراتژيک بوده است و همچنين با ارائه راهکارهاي نوين خود، حوزه جديدي را براي کسب موفقيت در عرصه کسب‌وکار معرفي مي­ک ند. در حقيقت، استراتژي اقيانوس آبي به‌واسطه خلق بازارهاي ناشناخته، سازمان­ ها را به خروج از اقيانوس ­هاي قرمز و خونين رقابت و جايي که رقابت در آن بي­ معناست، فرامی‌خواند. درواقع اين استراتژي به‌جای تقسيم ­بندي تقاضاي فعلي و گاهی رو به کاهش و همچنين الگو گیری از رقبا، بر رشد تقاضا و دوري جستن از رقابت دلالت دارد.

هدف و اهميت کتاب: در اين کتاب، ابتدا مجموعه ­اي از ابزارهاي تحليلي و چارچوب­ هايي که براي نمايش چگونگي رفتار سيستمي در اين مسير پرداخته معرفي شده و سپس قواعد متمايز استراتژي اقيانوس آبي نسبت به ساير استراتژي ­هاي رقابت محور تشريح مي­ شوند. ارائه اين ابزارهاي تحليلي و دستورالعمل­ هاي عملي جهت آفرينش اقيانوس­هاي آبي از وجوه مشخصه و متمایزکننده اين کتاب به شمار مي­ رود. هدف نويسندگان در اين کتاب اين است که استراتژي اقيانوس آبي را به همان ميزان که رقابت در آب­هاي خونين بازارهاي شناخته‌شده، سیستمی و قابل تعقيب است، نظام­ مند و قابل پياده ­سازي نمايند.

لازم به ذکر است که در اولين سال انتشار اين کتاب (2005)، بيش از يک ميليون نسخه از آن به فروش رفته و تاکنون به بيش از 41 زبان دنيا ترجمه‌شده است. مطالب اين کتاب مبتني بر بيش از 15 سال تحقيق و استفاده از داده ­هاي معتبر است که اين مسئله نيز اهميت اين کتاب را بيشتر نشان م ي­دهد. تمامي ايده ­ها، ابزارها و چارچوب­هاي ارائه‌شده در اين کتاب، طي سال­ها تجربه عملي مشترک در اروپا، ایالات‌متحده و آسيا مورد آزمايش و پالايش قرارگرفته‌اند. اين کتاب نيز اساس خود را بر اين شالوده بنانهاده و در تلاش است تا با ترسيم توأم ايده ­ها به‌منظور ارائه يک چارچوب يکپارچه به ادامه اين مسير بپردازد. اين چارچوب، علاوه بر تحت پوشش قرار دادن جوانب تحليلي موجود در پي خلق استراتژي اقيانوس آبي، کلی جوانب انساني پراهميت در رابطه با چگونگي تشويق يک سازمان و کارمندانش به آغاز اين سفر و پياده­ سازي عملي اين استراتژي همراه با ميل و رغبت را نيز دربر مي­ گيرد.

چارچوب کتاب: کتاب حاضر از سه بخش و نه فصل تشکیل‌شده است. بخش اول به معرفي استراتژي اقيانوس آبي پرداخته و فصول اول و دوم کتاب را دربر مي­ گيرد. فصل اول به آفرينش اقيانوس آبي، ضرورت ايجاد آن و اثرات آن مي­ پردازد. در فصل دوم کتاب نيز ابزارهاي تحليلي و چارچوب­هاي تصميم­ گيري ارائه مي­ شوند که براي آفرينش و تصرف اقيانوس­ هاي آبي ضروري هستند.

بخش دوم کتاب، تدوين استراتژي اقيانوس آبي نام دارد که فصول سوم تا ششم به آن اختصاص‌یافته است. در حقيقت براي تدوين موفقيت­ آميز استراتژي اقيانوس آبي، چهار اصل راهنما وجود دارد که در فصول سوم تا ششم به آن‌ها اشاره‌شده است. در فصل سوم، مسيرهايي معرفی‌شده است که از طريق آن‌ها مي­توان به‌صورت سيستماتيک، فضاي بازاري جديدي فراسوي قلمرو صنعت خلق نمود و بر طبق آن مي­توان ريسک جستجو و دستيابي به اقيانوس­ هاي آبي را کاهش داد. در اين فصل مطرح مي­شود که چگونه مي­توان با نگاهي فراتر از حد و مرز مرسوم رقابت، رقابت را بي­ معنا ساخته و از لحاظ تجارت، اقيانوس آبي خلق نمود.

در فصل چهارم، نحوه طرح­ ريزي فرآيند برنامه ­ريزي استراتژيک شرکت به‌گونه‌ای نشان داده خواهد شد تا شرکت به چيزي فراتر از پيشرفت­ ها و بهبودهاي تدريجي دست‌یافته و نوآوري­ هاي ارزش خلق کند. در فصل پنجم، چگونگي وسعت بخشيدن به اقيانوس آبي نمايش داده خواهد شد. اين فصل، شيوه­ هاي مرسومي که باهدف بخش ­بندي مشتريان مختلف و به‌منظور برآورده ساختن اولويت­ هاي مشتريان فعلي صورت مي­ گيرد را به چالش مي­ کشد. فصل ششم، در رابطه با طرح­ريزي استراتژي است که براساس آن بتوان نه‌تنها به يک جهش در ارزش­ آفريني براي انبوه مشتريان خود دست پيدا نمود، بلکه يک مدل بادوام کسب‌وکار را ايجاد کرد که بر طبق آن شرکت براي خود رشدي سودآور ايجاد کرده و آن را حفظ کند.

و درنهایت بخش سوم در ارتباط با اجراي استراتژي اقيانوس آبي است و فصول هفتم تا نهم را دربر مي­ گيرد. فصل هفتم و هشتم درباره اصول و قواعدي است که محرک و پيشران اجراي موفقيت­ آميز استراتژي اقيانوس آبي است. در فصل هفتم، راهکارهاي غلبه بر موانع اجراي استراتژي مطرح مي­ شوند و فصل هشتم، درباره يکپارچه ­سازي و همسو­سازي فرآيند اجراي استراتژي مقارن با استراتژي تدوين­ شده است. بدین گونه که کارکنان به اجراي استراتژي اقيانوس آبي به شيوه ه­اي مداوم و عميق در سازمان، برانگيخته شوند.

به‌طورکلی در فصول اين کتاب، شش اصل استراتژي اقيانوس آبي معرفي مي ­شوند که عبارت‌اند از:

تدوين اصول

  • تجديد ساختار (نوسازي) حدومرز بازار
  • تمرکز بر تصويري بزرگ و نه اعداد و ارقام
  • دسترسي به منابع تقاضايي فراسوي مشتريان فعلي
  • پيروي از يک سلسله‌مراتب صحيح استراتژيک

اجراي اصول

  • غلبه بر موانع سازماني

يکپارچه­ سازي و همسو­سازي فرآيند اجراي مقارن با استراتژي تدوین‌شده

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1112