عنوان مقاله (فارسی): هنر نصیحت کردن و شنیدن
عنوان مقاله (انگلیسی): The Art of Giving and Receiving Advice
Garvin, David. A, and Joshua D. Margolis. 2015. The Art of Giving and Receiving Advice. HBR, January- February.
جستجو و ارائه نصیحت، هسته مرکزی تصمیمگیری و رهبری اثربخش است. باوجوداین، هنوز مدیران بهندرت آن را جزو آن دسته مهارتهای کاربردی تلقی میکنند که قابل یادگیری و بهبود است. به دلیل اینکه فرض بر این است که این مهارتها بهصورت طبیعی اتفاق میافتند کمتر آموزش داده میشوند اما قابل یادگیری هستند و به طرز مؤثری قابلاستفاده میباشند. هاروارد بیزینس ریویو (مجله معتبر دنیای مدیریت) در شمارهای از مجله خود که در ماه ژانویه- فوریه 2015 منتشر کرده مقالهای را تحت عنوان”هنر نصیحت کردن و شنیدن” به چاپ رسانده است. در این مقاله نویسندگان به پنج نوع نصیحت اشاره میکنند که با یکدیگر همپوشانیهایی نیز دارند.
نوع | فعالیتها | نتایج قابلانتظار | مثال |
نصیحت مجزا یا مجرد[1] |
یافتن گزینههایی برای یک تصمیم مشخص |
توصیههایی له یا علیه گزینههای مشخص |
کدامیک از مدیران باید ارتقا پیدا کنند؟ |
مشورت[2] |
ارائه رهنمودهایی در مورد چگونگی نزدیک شدن به یک موقعیت پیچیده یا ناآشنا |
چارچوب یا فرایندی برای درک و هدایت موقعیت |
چطور به مذاکرات قیمت با عرضهکننده خارجی نزدیک شویم؟ |
مربیگری[3] | تقویت مهارتها، خودآگاهی و مدیریت خود | کارایی وظیفه، توسعه فردی و حرفهای |
چطور میتوان نشستهای اثربخشتری را برگزار کرد؟ |
مرشدیت[4] |
فراهم کردن فرصت، راهنمایی و حفاظت برای کمک به موفقیت شغلی |
پیوند بهمنظور ایجاد و تقویت اثربخشی فردی و حرفهای و پیشرفت شغلی |
آیا باید آن پست را در بمبئی قبول کنم؟ |
این مقاله با ذکر موانعی بر سر راه مطالبه نصیحت بهخوبی به برخی از اشتباهات ذهنی رایج اشاره میکند.
اندیشیدن به اینکه از قبل، پاسخها را میدانید. افراد زمانی این کار را انجام میدهند که تصور میکنند مشکل را قویاً حل کردهاند، اما هنوز میخواهند از رؤسا یا همقطاران خود مورد تأیید قرار بگیرند.
انتخاب مشاوران اشتباه. اگرچه دوستی، قابلیت دسترسی و شخصیتهای بدون تهدید همه سطح بالای آرامش و اعتماد را فراهم میکنند اما ارتباطی به کیفیت یا قابلتوجه بودن نصیحت ندارند.
توضیح ضعیف مسئله. افرادی که به دنبال نصیحت هستند به دلایل مختلفی ازجمله ارتباط غیر مؤثر یا مبهم و گاهی به دلیل وجود نقاط کور احساسی یا شناختی، اغلب در دستیابی به درک متقابل با مشاورانشان مشکل دارند.
دستکم گرفتن نصیحت. در طول زمان، دستکم گرفتن نصیحت میتواند ارتباطات مهم را خدشهدار کند. مشاوران زمانی که حس کنند مکرراً شنیده نمیشوند دچار بیاعتمادی میشوند.
قضاوت نادرست نسبت به کیفیت نصیحت. اغلب کسانی که به دنبال نصیحت هستند نسبت به تمایز بین خوب و بد مشکل دارند. پژوهشها نشان میدهد آنها زمانی برای نصیحت ارزش بیشتری قائل میشوند که آن را از یک منبع موثق دریافت کنند؛ گرچه اعتماد، اعتبار را به ارمغان نمیآورد.
این مقاله توصیههایی نیز برای نصیحت کنندگان ارائه میدهد. همچنین گامهایی صحیح هم در بخش مطالبه و هم در بخش ارائه نصیحت مطرح میشود؛ تناسب، بهبود درک مشترک، ایجاد گزینههای جایگزین، همگرایی بر سر یک تصمیم، اقدام.
[1] Discrete Advice
[2] Counsel
[3] Coaching
[4] Mentoring