سبد خرید 0

وبلاگ

تئوری زمینهHBDI و تکنولوژی مغز

عنوان مقاله ( فارسی): تئوری زمینه HBDI و تکنولوژی مغز

عنوان مقاله (انگلیسی):  The theory behind the HBDI and whole brain technology

تلخیص: زری آبسالان

خلاصه مقاله:

غلبه یا چیرگی داشتن برخی توانایی­ها می­تواند به صورت طبیعی یا ذاتی در انسان ریشه داشته باشد. اگرچه هر فرد بنا به تجربیات روزمره خود می ­تواند چشم، بازو، دست و یا پای غالب داشته باشد که سرعت عمل و دقت انجام کار آن از عضو نظیر بهتر و بیشتر باشد. به همین ترتیب در ساختار مغزی نیز این چیرگی و تبحر می­ تواند بیشتر در نواحی خاصی از مغز به­ وجود آمده و عدم تقارن در به­ کارگیری از نواحی مختلف مغز نیز به ­وجود آید. این عضو یا ناحیه چیره اغلب در انجام کارهای تکراری و روتین گره گشاست اما در انجام وظایف پیچیده به همکاری و هماهنگی عضو یا ناحیه دیگر نیز نیاز است.

در بدو تولد مغز به صورت یک مجموعه متقارن و متناسب وجود دارد و بسته به تجارب زندگی شخصی هر فرد است که قوت و ضعف نواحی بروز می­ یابد.

Whole brain technology پایه و اساسی را برای سنجش این تفاوت­ها با تبیین درجه غلبه و چیرگی با در نظر گرفتن 4 ساختار تفکری مغز در نظر می­ گیرد.

این چهار ناحیه شامل دو  بخش hemisphere و دو بخش لیمبیک است. بنابراین ساختار مغز را به چهار ناحیه A,B,C,D تقسیم میکند. HBDI با سوالهای ساختاریافته علمی خود قدرت سنجش چهار نوع تفکر را داراست.

 A: تفکر واقعی، تحلیلی، کمّی، فنی، منطقی و استدلالی و انتقادی است. برای تحلیل داده­ ها ارزیابی ریسک آماری، بودجه های مالی، محاسبات، سخت افزار فنی و حل مساله تحلیلی و ارزیابی بر اساس منطق و استدلال به کار می­ رود. فرهنگ این نوع، مادی ­گرایانه، آکادمیک و مستبدانه بوده و این ربع عملکرد­گرا است. موضوعات و حرفه­ های مورد علاقه آنان وکالت، مهندسی، تحلیل­گری و بانکداری است. افراد در این ربع عموماً درباره خط پایان یا دریافت واقعیت­ ها یا تحلیل انتقادی صحبت می­ کنند. به این افراد خوره عدد یا ماشین­های انسانی هم می­ گویند.

B: تفکر این ربع سازمان­ یافته و کنترل شده، برنامه ­ریزی شده، محافظه­ کار، مشروح با جزئیات، منظم است. سر وکار آنها با اجرا، طراحی تاکتیکی و حفظ وضع موجود است. فرهنگ این دسته سنتی و بوروکراتیک بوده و قابل اعتماد هستند. وظیفه ­گرا و تولید­ گرا هستند. اغلب طراحان، بوروکراتها، مدیران اجرایی و دفترداران از این نوع هستند آنها به د­نبال قانون و نظم و رویه انجام کار بوده و مطیع برنامه زمان­بندی شده هستند.

C: حسی و احساسی، انسان­گرا و نمادین هستند. نسبت به هیجانات و احساسات آگاهی داشته ارزش­ها و ارتباطات را درک می­کنند. فرهنگ این دسته انسان­ گرایانه، همیارانه و معنوی است. در مشاغلی مانند تربیت و تعلیم و علوم اجتماعی و فعالیت­ های گروهی بیشتر موفق هستند. دل­ نگران، حساس و پرحرف هستند و با دیگران احساس نزدیکی می­کنند. مشتاق به درمیان گذاشتن ایده­ ها و احساسات و همیاری با دیگران هستند و نه رقابت.

D:  این ربع دارای تفکر کل­ نگر و بصری، نوآور، استعاری، خلاق و تخیلی، مفهومی، انعطاف ­پذیر و شهودی­ اند. دورنماهای هدف­دار، طراحی استراتژی و آینده، مفاهیم مورد علاقه­ آن­هاست. فرهنگ ریسک­ پذیر داشته و شخصیتی مستقل، باهوش و مبتکر و اکتشافی دارند. مشاغلی مانند نقاشی، طراحی، شعر هندسه، تحقیق و توسعه مناسب این نوع است.

ارزیابی تفکر با استفاده از پرسشنامه 120 سوالی است. پاسخ­ ها در پروفایل های شامل چهار ناحیه رسم شده و توان تفکری و چیرگی هر نوع اندیشیدن را اشکار می­کند. روشن است که متناسب با هرشغل و وظیفه ای ترکیب این پروفایل ها متفاوت خواهد بود.

HBDI نه تنها در شناخت شیوه و مدل تفکر بلکه در شناخت شیوه­ های یادگیری، ارتباط و حل مساله نیز قابل استفاده خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1000