عنوان کتاب (فارسی):
قدرت نوآوری استراتژی: راهی نو در پیوند خلاقیت و برنامهریزی استراتژیک برای کشف فرصتهای ناب در کسب و کار
عنوان کتاب (انگلیسی):
The Power of Strategy Innovation: A New Way of Linking Creativity and Strategic Planning to Discover Great Business Opportunities
نام نویسنده: رابرت ای. جانستون، جی.داگلاس بیت
نام مترجم: مسعود چیتگرها
ناشر: یزدا
سال و دوره چاپ: چاپ دوم، 1390
تلخیص: منصور شیرزاد
فهرست محتوا
مروری بر کتاب قدرت نوآوری استراتژی
هیچ استراتژى در یك بنگاه تجارى براى همیشه تداوم ندارد. در بعضى از زمانها، باك بنزین بنگاه شروع به تمام شدن میكند. بسیارى از شركتها، از شنیدن اخبار مالى خود شوكه میشوند، زیرا هیچ توجه خاصى به شاخص سوخت خود نداشتهاند.
بعضى از شركتهاى دیگر، چهار چشمى بر شاخص سوخت چشم دوختهاند، اما راهنمایى ندارند تا ببینند جایگاه سوخت بعدى كجا قرار گرفته است. بنابراین، آنها در امتداد ساحل آرام حركت میكنند و آرزوى دستیابى به خوشبختى را دارند. اما شركتهایى نیز وجود دارند كه در امتداد رو به جلو و در طول جادهی پیشرفت، دیدهبانى كردهاند و جایگاههاى سوختگیرى دوبارهی خود را مییابند.
با چشمان تیزبین خود، جاده، نقشه و شاخص سوخت را میبینند. آنها قبل از اینكه سوخت به پایینترین درجه خود برسد، باك بنزین را پر میكنند. حتى مدلهای قدیمیتر، با تنظیم مناسب موتور و سوختگیرى دوباره، میتوانند سفر خود را با سرعت محدود براى دههها حفظ كنند. شركت شما نیازمند نوآورى استراتژى است تا جاده پیش رو را درك كند و به آرامى، انتخابتان را براى حفظ پر بودن سبد محصول و حركت موتور مالى بداند.
براى تیم مدیریت یك شركت آسان نیست تا شرایط آشفتهی بازارى پویا را هدایت كند. به نظر میرسد هر چیزى دائماً در حال تغییر باشد: محصولات، فنآوریها، رقبا، نیازهاى مشترى، كانالهاى توزیع و غیره.
چگونه شركت باید به این تغییرات پاسخ دهد؟ آیا بهتر است اقدامى انجام دهد یا منتظر باشد تا بازار به ثبات برسد؟ آیا شركت باید استراتژى جارى خود را حفظ كند یا به سمت یك استراتژى جدید حركت نماید؟ از طرف دیگر، شركت باید كسبوكار جارى خود را مدیریت كند.
كسبوكارى كه شكل گرفته و تا این زمان قابلیتش را در یافتن بازار و ارائه محصولات و خدمات در بازار موجود اثبات نموده است. این قابلیت، ریسك پایینی را در تحقق اهداف مالى و اطمینان از بقاء شركت نشان میدهد؛ مرغى است كه تخمهاى طلا میگذارد.
بنابراین، كسبوكار جارى احتمالاً با یك الگوى قدیمى كسبوكار كه در گذشته، زمانى كه شرایط بازار بسیار متفاوت بود، بنا نهاده شده است كار نمیكند. بنابراین، چه باید كرد؟
اهمیت نوآوری در تغییر استراتژی کسبوکار
نوآورى استراتژى، مسلماً بهترین پاسخ به پرسش «چه باید كرد؟» خواهد بود. نوآوری استراتژی، استراتژى كسبوكار یک بنگاه را با هدف خلق ارزش جدیدى براى مشترى و بنگاه تغییر میدهد.
نوآوری استراتژی، فرایند كشف و ظهور آینده، درك تغییر نیازهای مشتریان و استفاده از بینشهای حاصله در این اكتشافات برای شناسایی فرصتهای جدید كسبوكار برای شركت شماست.
آیا شركت شما، فرایند منسجمی برای نوآوری استراتژی دارد؟ اگرچه بسیاری از برنامههای مدیریت به شما كمك میكند تا هزینههای خود را برای رشد بیشتر تولید كاهش دهید، اما نوآوری استراتژی در رشد سطح كلان سازمان به یارى شما میآید.
فرصتهای جدید كسبوكار موتور محركههایی هستند تا استراتژیهای جدید شركت طوری پیش بروند كه رشد آینده را در پی داشته باشد.
نوآوری استراتژی، رویكردى مرحله به مرحله، برای فرایند كشف فرصتهای نوآورانه و ساختن فردایی جدید است. نوآوری استراتژی میتواند كسبوكار كسلكننده و تحت فشار شما را با رویكردهای بنیادین تغییر دهد تا در آیندهای نزدیك شاهد رشد كسبوكار و موفقیت بیشتر خود باشید.
نوآوری استراتژی یک فرآیند کشف و ظهور آینده، درک تغییر نیازهای مشتریان و استفاده از بینشهای حال در این اکتشاف برای شناسایی فرصتهای جدید کسب و کار در شرکت شماست.
اگرچه بسیاری از برنامههای مدیریت به شما کمک میکند تا هزینههای خود را برای رشد بیشتر تولید کاهش دهید، اما نوآوری استراتژی در رشد سطح کلان سازمان به یاری شما میآید. فرصتهای جدید کسب و کار موتور محرکهای است تا استراتژیهای جدید شرکت که رشد آینده را در پی دارد، پیش بروند.
در کتاب قدرت نوآوری استراتژی، به شرح شیوههای برنامهریزی استراتژیک پرداخته شده است.
نویسندگان کتاب حاضر میکوشند، یک فرایند مرحلهای برای نوآوری در استراتژی و برنامهریزی اقتصادی سازمانها را معرفی و تشریح نمایند و به این وسیله به مخاطب خویش در فرایند کشف آینده، درک نیازهای آتی مشتریان و نیز استفاده از بینش و شهود مدیران در شناسایی فرصتهای جدید کسب و کار یاری رسانند.
مروری بر فصلهای 13 گانه کتاب قدرت نوآوری استراتژی
کتاب قدرت نوآوری استراتژی، مشتمل بر سه بخش و 13 فصل است.
بخش اول با نام نوآوری استراتژی چیست و چرا؟ شامل چهار فصل است: فصل اول استراتژی در مواجهه با نوآوری، فصل دوم نوآوری استراتژی مدیریت آینده است، فصل سوم؛ نوآوری استراتژی برنامه ریزی استراتژیک نیست و فصل چهارم فرایند اکتشاف.
بخش دوم کتاب قدرت نوآوری استراتژی با نام راهنمای پیادهسازی شامل شش فصل است: فصل پنجم داستان موین، فصل ششم مرحله راه اندازی، در این مرحله، تیم اکتشاف انتخاب، نقشهاى اصلى شناسایى، اهداف ابتکار پایهگذارى، و تیم براى فرایند آماده مىگردد.
فصل هفتم مرحله همسویی، تیم اکتشاف و مدیریت خود را براى تمرکز و دامنه ابتکار همسو مىکنند و بر «مرزهاى استراتژیکى» به توافق مىرسند که باید کشف شوند، فصل هشتم کتاب قدرت نوآوری استراتژی مرحله کشف هدف از این مرحله گردآورى بینشهاى جدید در مرز استراتژیکى است که مىتواند پایه فرصتهاى جدید و ارزشافزاى کسبوکار در آینده را شکل دهد.
بسته به اینکه مرز استراتژیک و دامنه ابتکار چه چیزى باشد، تیمها بینشهاى مرتبط با شناخت متفاوت از «بردارها» را کشف خواهند کرد که شامل ارزش مشترى، پویایى بازارها، و یا نوآورى الگوى کسب وکار هستند، فصل نهم مرحله آفرینش که با بهرهگیرى از این بینشهاى حاصلهى جدید، تیم اکتشاف سبدى از فرصتهاى جدید کسب وکار براى آینده را خلق و پالایش مىنماید.
فصل دهم کتاب قدرت نوآوری استراتژی مرحله نقشه که در این فصل در مرحله نهایى، تیم نقشهى راه استراتژیک را خلق خواهد کرد که سرفصلهاى کلى آن رویدادهاى کلیدى، روندها، بىقاعدگىهاى بازار و مراحل برجستهاى براى حرکت شرکت به سوى آینده استراتژیک جدیدش است.
و بخش سوم با نام نوآوری استراتژی پیشرفته شامل سه فصل است: فصل یازدهم بهبود فرایند اکتشاف، فصل دوازدهم شکلدهی نظام نوآوری استراتژی و فصل پایانی آینده نوآوری استراتژی.
بیشتر بخوانید: دروغ بزرگ برنامه ریزی استراتژیک!