سبد خرید 0

وبلاگ

خلاقیت

خلاقیت یا بهره‌وری؟ 3 راه برای ترویج فرهنگ خلاقیت در سازمان‌ها

بهره‌وری دغدغه و مشکل اصلی سازمان‌ها نیست؛ اما کمبود خلاقیت قطعا معضل بزرگی به حساب می‌آید. این دو جمله خلاصه‌ای از آن‌چه بث نیوتن (Beth Newton)، استراتژیست حوزه بازاریابی، در یک مقاله کوشیده بر آن تأکید کند.

گزارشی که در زمان همه‌گیری ویروس کرونا منتشر شد نشان داد 80 درصد افراد در شغل خود، فشار فزاینده‌ای را برای مولد بودن در کار تجربه کردند، در حالی که خلاق بودن در کار در اولویت قرار نداشت.

سال 2020 جهان شرایط خاصی را در حوزه اشتغال سپری کرد؛ سالی که در آن بسیاری از مشاغل دورکاری را تجربه کردند و به دنبال این شرایط ویژه، مطالعات، مقاله‌ها و مطالب بی‌شماری در مورد نحوه افزایش بهره‌وری منتشر شد.

نیاز اصلی سازمان‌‌ها کدام است؟ کار زیادتر یا خلاقیت بیشتر؟

خلاقیت یا بهره وری

سازمان‌ها به محیطی نیاز دازند که خلاقیت در آن‌ها پرورش داده شود تا پیشرفت‌های خلاقانه به یک فرایند روزمره تبدیل شود.

در پی شیوع کووید 19 و دورکار شدن اغلب کارمندان و مدیران، پایین آمدن بهره‌وری به مهمترین نگرانی تبدیل شد اما فراموش نکنید بهره‌وری دغدغه اصلی نیست؛ اما کمبود خلاقیت سازمان شما را از پا می‌اندازد.

به نتایج گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده در دوره کووید 19 نگاه کنید:

55 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی Owl Labs در سال 2021 گفتند که در زمان دورکاری نسبت به دوران حضور در محیط کار، زمان بیشتری را برای شغل خود صرف کرده‌اند.

مطالعه اخیر Deloitte نشان می‌دهد 77 درصد کارمندان در نقش فعلی خود احساس خستگی و فرسودگی می‌کنند.

نظرسنجی بث نیوتن، نویسنده این مقاله، نیز نشان داده حدود 70 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی لینکدین بیش از بهره‌وری، به دنبال کار خلاقانه هستند و دغدغه تقویت خلاقیت دارند. (گرچه نویسنده در مقاله‌اش بیان می‌کند که این آمار به طور کامل علمی نیست اما قابل توجه به نظر می‌رسد)

 

در دوران دورکاری، چگونه می‌توانیم دنیایمان را بازسازی کنیم؟

remote work

  1. زمان فرسودگی و خستگی را به یک ویژگی مثبت تبدیل کنید:

یادتان باشد بسیاری از ایده‌های ناب در زمان انجام کارهای منفعلانه به ذهن می‌رسد.

در محیط سازمان، مکالمات روزمره این فرصت را ایجاد می‌کنند. پس به هر طریقی این فرصت را خلق کنید. از همینجا شروع کنید، گوشی را زمین بگذارید و وقت را تلف نکنید…

 

   2. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

اگر خلاقیت را وارد فضای کاری خود نکنید، در حال فریب دادن خود و سازمانتان هستید. همیشه قرار نیست کارها با سرعت انجام بگیرد، گاهی کاهش سرعت انجام کارهاست که به ما کمک می‌کند به ایده‌های جدید برسیم. بیایید اینبار ذهن‌آگاهی (mindfulness) را تمرین کنیم.

اگر به همه کارها برچسب فوری بزنید، فهرست شما همیشه تیک نخورده باقی می‌ماند و کارها بیشتر به طول خواهد انجامید.

وقت آن رسیده که سازمان‌ها به جای «بهره‌وری بیش از حد» (hyper-productivity) بتوانند از «کار آهسته و پیوسته» استقبال کنند.

این مفهومی است که کال نیوپورت (Cal Newport)، نویسنده نیویورکر، آن را «بازدهی آهسته» (slow productivity) نامیده و هدفش این است که میزان کاری را که هر فرد در یک روز باید انجام دهد کاهش دهد.

hyper-productivity خلاقیت

  3. زمان اختصاصی برای تفکر خلاق در نظر بگیرید

هر روز زمان مشخصی را برای فکر کردن و ارائه ایده خلاقانه در نظر بگیرید. اعضای تیم شما باید بدانند شما در پی ایجاد تغییری مثبت هستید. سعی کنید فرهنگ تفکر را در سازمانتان جا بیندازید.

اختصاص زمانی به فکر کردن باعث می‌شود برای تمام پروژه‌ها و برنامه‌ها زمان کافی صرف کنید و در زمان مشخص، روی یک کار واحد متمرکز شوید.

مدل قدیمی سازمان‌ها که در آن کارها بر اساس مدت انجام آن‌ها و با احتساب هر دقیقه ارزشیابی و قیمت‌گذاری می‌شد دیگر کارایی ندارد و غیرعلمی است. این روش برای کارمندان نیز مفید نیست و سبب می‌شود در دراز مدت کارمندان مستعد را از دست بدهیم.

با الگوبرداری از این روش دست کارمندان خود را در انجام کارهای خلاقانه بازتر می‌گذارید. ایجاد چنین تغییری در فرهنگ سازمانی بسیار حیاتی است زیرا در دراز مدت به شما کمک می‌کند نیروهای بااستعداد خود را حفظ کنید.

 

کلامی با مدیران سازمان‌ها:

زمان خلاقیت و تغییر در سبک رفتاری سازمان‌ فرا رسیده

خلاقیت تغییر سازمانی

اگر عملکرد سازمان خود را در سال‌های گذشته ارزیابی کرده‌اید حالا وقت آن رسیده که از داده‌های به دست آمده، برای تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر و ایجاد یک مدل سازمانی جدیدی بهره بگیرید.

یک سناریو در ذهن خود ترسیم کنید. مدل سازمان شما برای پرورش خلاقیت چه شکلی خواهد بود؟ موسیقی متن فیلم چه خواهد بود؟ چه راهکاری برای رشد سازمانی در ذهن دارید، در حالی که هم‌زمان بتوانید سودآوری را بهبود ببخشید؟

همه انسان‌ها خلاق هستند، ما تفکر خلاق و توانایی‌های خلاقانه‌مان را از دست نداده‌ایم، فقط آن‌ها را در جای نادرست به کار گرفته‌ایم.

 

این جستار برگفته از مقاله‌ای است با عنوان «Productivity Isn’t The Problem — Lack of Creativity Is: Here Are 3 Ways To Foster A Creative Culture At Work.»

 

ترجمه و تلخیص: المیرا صابرنعیمی

 

 

اگر به مطالب حوزه خلاقیت علاقه‌مندید جُستار زیر می‌تواند برای شما جذاب باشد:

راهکارهایی برای به‌کارگیری مایندست بازی در محیط کار/ چطور خلاق باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=12839