سبد خرید 0

وبلاگ

شش کلاه تفکر برای کودکان و نوجوانان

آموزش تفکر به نوجوانان در کارگاه شش کلاه تفکر تینکآ

کارگاه شش کلاه تفکر ویژه کودکان و نوجوانان با تدریس زهرا واحد، مدرس حوزه تفکر توسط گروه پژوهشی راچونه برگزار شد. فرزندانِ مدیران و کارمندان گروه مپنا در این دوره آموزشی حضور داشتند.

در کارگاه شش کلاه تفکر چه گذشت؟

دوره‌های آموزشی مختلفی برای مدیران عالی و میانی گروه «مپنا» در سال 1401 توسط اساتید گروه پژوهشی راچونه برگزار شد. این دوره‌ها با تمرکز بر یادگیری حین عمل و بازی‌وارسازی مسائل سازمانی طراحی شده بودند.

در جدیدترین تجربه مشترک گروه پژوهشی راچونه و گروه مپنا، این‌بار فرزندان مدیران و کارمندان مپنا مهمان کارگاه شش کلاه تفکر تینکآ بودند. این دوره آموزشی توسط گروه راچونه و به همت واحد مدیریت کار و خانواده مپنا برگزار شد.

زهرا واحد، دانش‌آموخته مدیریت دانشگاه تهران و مدرس حوزه تفکر به عنوان مدرس و مریم واحد، دلارام مهین‌ترابی و روزبه امیری نیز به عنوان دستیار در این کارگاه حضور داشتند.

کارگاه شش کلاه تفکر

در این کارگاه که 4 ساعت به طول انجامید 20 نفر از فرزندان اعضای هلدینگ مپنا حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در زمان 4 ساعت با استفاده از تکنیک شش کلاه تفکر و بازی‌های مختلف آموزشی و بازی نقش (Rollplay)، 6 سبک تفکر را در عمل تمرین کردند.

این کارگاه، با اجرای بازی «یخ‌شکن» و تعامل و گفتگوی شرکت‌کنندگان آغاز یافت و در حین اجرای بازی و سرگرمی، تکنیک 6 کلاه تفکر به صورت مرحله به مرحله آموزش داده شد.

کارگاه شش کلاه تفکر ویژه کودکان و نوجوانان، یکی از محصولات برنامه «تینکآ مدرسه» است. تینکآ مدرسه شاخه‌ای از برنامه جامع یادگیری تفکر تینکآ است که مخاطب آن کودکان و نوجوانان هستند.

کارگاه شش کلاه تفکر

 

کارگاه شش کلاه تفکر چیست؟

ادوارد دوبونو، پیشگام آموزش تفکر به عنوان یک مهارت، تفکر را به 6 وجه دسته‌بندی می‌کند و آن‌ها را تحت عنوان رنگ‌های شش‌گانه تفکر مطرح می‌کند.

امروزه روش شش کلاه، در سراسر جهان به نحو بسیار گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر نشان‌دهنده قابلیت انطباق چشمگیر روش شش‌کلاه است. به طوری‌که می‌توان این روش را با موفقیت به تمامی افراد در سنین مختلف از خردسال تا بزرگسال آموزش داد.

این روش جایگزین خوبی برای بحث‌ و‌ جدل‌های مرسوم است که نه جنبه‌ سازندگی دارند و نه خلاقانه هستند.

با روش شش کلاه، به جای تاکید بر «آنچه هست»، بر «آنچه می‌تواند باشد» تمرکز می‌کنیم و همچنین در این روش بجای اینکه تلاش کنیم بگوییم چه کسی برحق است و چه کسی اشتباه می‌کند، بر این تمرکز می‌کنیم که چگونه راهی به جلو باز کنیم.

کارگاه شش کلاه تفکر با هدف تسهیل روند تفکر، طراحی شده است به صورتی که متفکر یاد بگیرد به جای آنکه همزمان به تمام روش‌های ممکن فکر کند، در هرلحظه تنها با یک شیوه مشخص به تفکر بپردازد.

اغلب اوقات آنچه ما در طول روز انجام می دهیم، بیشتر از جنس تفکر با کلاه سیاه است. این کارگاه برای ایجاد تغییر در شیوه تفکر نقادانه معمول و با استفاده از تکنیک‌های بازی وار‌سازی‌شده برای درک بهتر مطالب آموزشی طراحی شده است. این کارگاه به سازمان‌ها کمک می‌کند جلسات کاری‌شان را به دور از منازعات و بحث‌های فرعی پیش برند و به اهداف مشترکشان دست یابند.

بیشتر بخوانید: ۶ کلاه تفکر؛ راهکارهای ادوارد دوبونو برای پرورش خلاقیت

 

گالری تصاویر

6 کلاه تفکر

6 کلاه تفکر

6 کلاه تفکر

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=14810