توانمندسازی منابع انسانی بهمعنای ایجاد ظرفیت مناسب در کارکنان از طریق کسب تواناییهای لازم برای ایجاد ارزش افزوده در سازمان و انجام وظایف با حداکثر بهرهوری است.
از این رو، با توجه به اهمیت آموزش کارکنان، سازمانها همواره در تلاش هستند تا با بهرهگیری از سبکها و شیوههای نوین آموزشی، اثربخشی این آموزشها را ارتقا بخشند که یکی از جدیدترین رویکردها در این حوزه، گیمیفیکیشن (Gamification) است.
فهرست محتوا
گیمیفیکیشن و ارتقای کارایی
آموزش سازمانی را میتوان به دو صورت شناختی و رفتاری تعریف کرد. ماهیت شناختی آموزش سازمانی تنها به ایجاد تغییر در رفتار نمیپردازد بلکه به توسعه درک مشترک و طرحهای مفهومی در میان اعضای سازمان نیز اشاره دارد. بنابراین، تمرکز اصلی بر ذخیره و اشتراکگذاری دانش است.
ماهیت رفتاریِ آموزش سازمانی نیز روندی روزمره و هدفگراست که بر اهمیت یادگیری از طریق تعامل مستقیم با عمل تاکید دارد. بنابراین میتوان گفت آموزش و یادگیری سازمانی فرآیندی پویا برای ایجاد و یکپارچهسازی دانش با هدف توسعه منابع و بهبود عملکرد سازمان است.
بیشتر بخوانید: نگاهی به کاربرد گیمیفیکیشن در برندهای مطرح
مهمترین هدف بهرهگیری از گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن که در زبان فارسی به آن بازیوارسازی نیز میگویند، با هدف ایجاد تغییر در رفتار بهدنبال ایجاد عادتهای جدید سودمند در میان افراد است. تشویق افراد به انتخابهای بهتر برای حفظ سلامتی (همچون اصلاح سبک زندگی) تا بازطراحی آموزشها، بهمنظور جذابترسازی و در نتیجه افزایش علاقه فراگیران به یادگیری، بخشی از فعالیتهایی است که برای تغییر در رفتار شکل میگیرد.
بیتردید، در صورت هدفگذاری صحیح و برنامهریزی اصولی، این تغییر رفتارها میتواند به فرد، جامعه و سازمان کمک کند تا مسیر تعالی و پیشرفت را سریعتر بردارند.
گیمیفیکیشن یا بازیوارسازی به کاربران اجازه میدهند تا در صورت عدم موفقیت، یک کار خاص را تکرار کنند. علت تکرار در عدم موفقیت به کاربران کمک میکند تا اشتباهات قبلی خود را تحلیل و تصحیح کرده و در نهایت به هدف موردنظر خود نائل شوند.
این مهم باعث ایجاد نگرش مثبت به یادگیری شده و فراگیران با اذعان به تجربیات منفی موقت بهخاطر موفقیت نهایی، به کسب مهارت ترغیب میشوند. از این رو، بازیوارسازی افزایش کارایی کارکنان را بههمراه دارد.
بیشتر بخوانید: چطور از گیمیفیکیشن در آموزش به منابع انسانی استفاده کنیم؟
نویسنده: دکتر رضا رضایی