سبد خرید 0

وبلاگ

کتاب – هنر رزم – سون جو

عنوان کتاب ( فارسی): هنر رزم

عنوان کتاب (انگلیسی): The art of war

نام نویسنده: سون جو

نام مترجم: نادر سعیدی

ناشر :  قطره

سال و دوره چاپ : چاپ نهم،1394

تلخیص : زری آبسالان

برچسب­ها (Keywords): رزم، چین باستان، پیروزی بدون نبرد

مروری بر کتاب:

این کتاب از قدیمی­ترین متون استراتژی موجود است. افکار رزمی بیش از دوهزاروپانصد سال پیش و نحوه عملکرد نظامی با تاخت و تاز ویژه قرن­ها پیش، توام با نظریه ارزشمند سون جو، این کتاب را در زمره متون ارزشمند مدیریت استراتژیک قرار می­دهد.

برخلاف انگاره­ای که از شنیدن اسم کتاب به ذهن خطور می­کند، این کتاب صرفاً دربرگیرنده فنون جنگی نیست. زندگی روزانه ما در هر شکل و مرتبت خود عبارت است از درگیری­های خرد و کلان. هدف از نگارش این کتاب شناخت تفاوت­های شخصیتی یکدیگر، ایجاد مسیر بالقوه گفتگو با تحلیل این شناخت و زندگی مسالمت­آمیز است.  چرا که در بخشی از این کتاب بهترین فن رزم؛ زدودن توان استقامت دشمن(حریف) بدون توسل به زور است. عقاید سون جو در این کتاب می­تواند راه­گشایی برای نیل به پیروزی در انواع درگیری­های روزمره­کاری، تجاری و حتی شخصی باشد. همه این­ها اشکالی از جنگ است و با قواعد مشابهی رخ می­دهند: قواعد سون جو.

سون جو در فصول سیزده­گانه کتاب مهم­ترین عوامل موفقیت در رزم را تشریح می­کند. این عوامل عبارتند از: پی­ریزی نقشه­ها، برپایی عملیات، شمشیر در نیام، رزم­آرایی، نیرو، نقاط قوت و ضعف، رزمایش، رزم­آرایی­های گوناگون، راهپیمایی لشگر، زمین، نُه موقعیت زمین، حمله با آتش و استفاده از جاسوسان.

نویسنده پنج عامل را حاکم بر هنر رزم می­داند:

قانون اخلاق: مردم را در همراهی کامل با رهبر قرار می­دهد، به­گونه­ای که از جان گذشته و بدون ترس از خطرات از او تبعیت می­کنند.

آسمان: مراد از آسمان شب و روز، سرما و گرما، زمان و فصل است.

زمین: شامل فاصله­های دور و نزدیک، خطر و امنیت، زمین باز یا گذرگاه­های تنگ و احتمالات مرگ و زندگی است.

فرمانده: بیانگر فضایل خردورزی، صمیمیت، خیرخواهی، شجاعت و قاطعیت است.

روش و انضباط: سرداری سپاه در تقسیم­بندی­های مناسب، رتبه­بندی سازمانی، نگهداری و مرمت راههای آذوقه و مهمات و نظارت بر هزینه­های نظامی.

در این کتاب با بیانی اساطیری و توصیف چگونگی لشکرکشی­ها و نبردها تلاش شده تا پندها و عبرت­هایی به مخاطب القا شود. تمام فلسفه سون جو در این کتاب این است که چگونه می­توان قبل از آنکه نخستین تیغ را کشید، در جنگ پیروز شد. هنر رزم اثری اصیل در فلسفه رهبری موفق است که به طرز عجیبی همانقدر که در میدان­های جنگ موفق بوده، با دنیای تجارت امروز تطابق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=69