سبد خرید 0

وبلاگ

استراتژیِ رقابتی تکنیک هایِ تحلیل صنعت و رقبا

عنوان کتاب ( فارسی): استراتژیِ رقابتی تکنیک­هایِ تحلیل صنعت و رقبا

نام نویسنده: مایکل پورتر

نام مترجمین:جهانگیر مجیدی ،عباس مهرپویا

ناشر : موسسه خدمات فرهنگی رسا

سال و دوره چاپ : چاپ چهارم، 1391

تلخیص: فرشته محمدی

مروری بر کتاب:

شرايطِ فعلي اقتصادِ جهاني به گونه ­ای است كه اغلب كشورها به دنبال دستيابي به جايگاهي رقابتي در سطح بین ­المللی هستند. به طور سنتي رقابت، يك عنصر ايستا تصور می‏ شود که موفقيت و يا شكست در آن به عوامل توليد وابسته است. ليكن در دنياي مدرن، رقابت يك عاملِ پويا است و تكنولوژی­ های نوين، محصولات جديد، مرزبندی­ های جديدِ بازار، فرآيندهاي توليديِ جديد و مفاهيم جديد مديريتي منجر به شکل­ گیری، تغيير و يا حتي از بين بردنِ مزيت رقابتیِ صنعت می­ شود. امروزه استراتژي رقابتي و شاخه­ های محوري آن در مورد تحليل صنعت، تحليل رقبا و تعيين موقعيت استراتژيك، به عنوان بخشي پذيرفته شده از فعاليت مديريتي محسوب می ­شوند.

 استراتژي رقابتي، ارائه دهنده چارچوبي غني براي شناسايي عوامل زيربنايي رقابت در صنايع است. پنج عامل رقابتیِ زیر، شاملِ:

  • ورود سرمایه گذاران جدید
  • تهدید جایگزینی
  • قدرت چانه زنی خریداران
  • قدرت چانه زنی تامین کنندگان و
  • رقابت بین رقبای موجود

شدتِ رقابت در یک صنعت و همچنین سود­آوری آن را تعیین می ­کنند. در مواجهه با این پنج نیرویِ رقابتی، اصولاً سه نوع استراتژی شاملِ پیشرو بودن در هزینه، تمایز و تمرکز (برای پیشی گرفتن بر دیگر رقبای یک شرکت در صنعت) وجود دارد.

هدف از استراتژي رقابتي اين است كه كسب و كار را در موقعيتی قرار­ دهیم كه در آن ارزش قابليت هایی كه شركت را از رقبايش متمايز مي كند به حداكثر برسانيم. اين امر نشان می­ دهد كه يك جنبه عمده از تدوين استراتژي، دركِ رقيب است .

هدف از تحليلِ رقيب، شرح ماهيت و چگونگي موفقيت تغييرات احتمالي است كه يك رقابت كننده ممكن است در استراتژي خود ايجاد كند. همچنين هدف از اين تحليل، شناخت واكنش احتماليِ هر رقيب در مقابل اقدامات استراتژيك ديگر رقبا و پاسخ احتمالي هر كدام از رقبا در مقابل تغييراتي است كه ممكن است در سطحِ صنعت صورت بگيرد. هر نوع تحليلي كه در مورد رقبا صورت می­ گیرد، دربرگیرنده چهار بخش در فرآيند شناسايي است، که عبارتند از : اهدافِ آينده، استراتژيِ فعلي، پیش ­فرض ها و توانمندی ­ها. شناختِ اين چهار عامل امكان پیش ­بینیِ چگونگيِ واكنش رقيب را فراهم می­ آورد. شناخت و تشخيصِ درست پیام های بازار ( اقداماتی که از سوی رقیب انجام می ­شود) و مفهومِ صنعتي آنها نقش عمده ­ای در طراحي و تدوين استراتژي رقابتي دارد. همچنين پی ­بردن به مفهومِ ضمني پيام ها در رفتار رقيب، يكي از اجزایِ اصلي در تكميل فرآيند تحليل رقبا است. به علاوه، شناخت اين نشانه ­ها تاثير مهمي بر كارآيي فعاليت هايِ رقابتي دارد. در بيشترِ صنايع يكي از خصوصيات اصلي رقابت اين است كه شركت ها به همديگر وابسته اند. شرکت­ ها اقدامات همديگر را پي گيري می ­کنند و ممكن است در مقابلِ هم واكنش نشان دهند .در اين حالت نتيجه اقدامات يك شركت تا اندازه ­ای به واكنش رقبايش بستگي دارد. واكنشِ نادرست يا غير معقول رقبا اغلب می ­تواند باعثِ شكست يك اقدام استراتژيك خوب شود. بنابراين موفقيت شركت مستلزم اين است كه واكنش رقبا تخريبي نباشد.

محیط­ هایِ صنعتی بيشتر از لحاظ پیامد­هایِ استراتژيكِ اساسی در ابعاد كليدي شامل تمركز صنعت، وضعيت بلوغ صنعت و قرارگرفتن صنعت در معرض رقابت بین ­المللی، با هم متفاوتند و براساس این تفاوتها یکی از انواع تصمیمات مهم استراتژیک شامل: ادغام عمودی، افزایشِ چشم­گیرِ ظرفیت و ورود به کسب و کارهایِ جدید را درون صنعت خود اعمال می­ نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1285