سبد خرید 0

وبلاگ

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی؛ راه و رسم بهتر پرسیدن

عنوان مقاله (فارسی): تفکر انتقادی؛ راه و رسم بهتر پرسیدن

عنوان مقاله (انگلیسی): Critical Thinking Is About Asking Better Questions

 

معرفی مقاله

تفکر انتقادی

مقاله «تفکر انتقادی؛ راه و رسم بهتر پرسیدن» ضمن ارائه تعریفی از مفهوم این نوع تفکر به شما می‌آموزد چطور مهارت پرسش‌گری را در خود تقویت کنید و همانطور که از عنوان مقاله پیداست به شما راه و رسم بهتر پرسیدن را می‌آموزد.

اما تفکر انتقادی چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد؟ تفکر انتقادی مهارت تجزیه و تحلیل مؤثر یک موضوع است تا بتوانید به کمک آن توانایی تصمیم‌گیری و یافتن راه حل را در خود تقویت کنید.

در قلب تفکر انتقادی، توانایی طرح سوالات عمیق، متفاوت و موثر نهفته شده است.

جان کلمن (John Coleman)، نویسنده مقاله «تفکر انتقادی؛ راه و رسم بهتر پرسیدن»، با بیان مقدمه‌ای در این باب، شما را با زبانی ساده با پرسشگری مؤثر آشنا می‌کند.

پیش‌فرض‌های ذهنی خود را کنار بگذارید

تفکر انتقادی ذهن

نویسنده این مقاله معتقد است برای پرسشگری مؤثر، ابتدا لازم است پیش‌فرض‌های ذهنی خود را کنار بگذارید. شما نیاز دارید یک بازنگری اساسی در نتایج به دست آمده اولیه داشته باشید. فراموش نکنید که برای رسیدن به نتیجه درست نباید نسبت به هیچ موضوعی، حالت تدافعی به خود بگیرید.

از معجزه خوب گوش دادن غافل نشوید

تفکر انتقادی گوش دادن

معجزه خوب گوش دادن را دست کم نگیرید! بیشتر و دقیق‌تر گوش کنید و بعد از گوش دادن فعال شروع به صحبت کنید.

گوش دادن فعال، فرآیندی است که طی آن به طور کامل درگیر موضوع می‌شوید. اگر با دقت به حرف‌های طرف مقابلتان گوش دهید به طور کامل حرف‌های طرف مقابل را درک می‌کنید، سؤالات مناسب می‌پرسید و اجازه می‌دهید فرآیند گوش دادن و پرسیدن بر «موتور پیش‌بینی» مغز شما غلبه کند.

اگر بتوانیم گوش دادن عمیق و فعال را در خود نهادینه کنیم، می‌توانیم سؤالات بهتری بپرسیم. سوالات بهتر منجر به تفکر بهتر و همچنین درک درست‌تر می‌شود.

سوالاتی بپرسید که مخاطب را درگیر کند

تفکر انتقادی پرسش

نکته سوم اینکه از پرسیدن سؤالاتی با پاسخ بله یا خیر خودداری کنید، زیرا اینگونه سؤالات ممکن است به گفتگوهای شما پایان دهند. سؤالاتی بپرسید که پاسخی کامل برای آن دریافت کنید و بتوانید به بحث ادامه دهید.

برای حل مسئله وقت بگذارید

تفکر انتقادی حل مسئله

سعی کنید در تله تفکر گروهی گیر نیفتید. نکته بعدی اینکه باید برای حل مسئله و مشکل خود وقت بگذارید. یادتان باشد تصمیم‌گیری سریع و غیر ضروری شما را از رسیدن به راه حل مناسب دور می‌کند.

این‌ها چند مورد از توصیه‌های نویسنده مقاله به مخاطب برای پرورش مهارت تفکر انتقادی بود که در اینجا به آن‌ اشاره شد.

نظر شما در مورد تفکر انتقادی چیست؟ آیا تمایل دارید کارها را خیلی سریع پیش ببرید؟ آیا تمایل دارید سریع تصمیم بگیرید و بعد از تصمیمات خود پشیمان می‌شوید؟ آیا در مرحله حل مسئله، قادر به پرسیدن سؤالات متفکرانه و عمیق و پیگیری موضوع تا رسیدن به نتیجه مطلوب هستید؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را به طور کامل بخوانید تا با ایده‌های جان کلمن درباره تفکر انتقادی بیشتر آشنا شوید.

مقاله «تفکر انتقادی؛ راه و رسم بهتر پرسیدن» نوشته جان کلمن در سال 2022 در مجله هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) منتشر شده است.

مقاله «تفکر انتقادی؛ راه و رسم بهتر پرسیدن»

تفکر انتقادی در تینکآ

اگر علاقه‌مند به آشنایی با مباحث تفکر انتقادی هستید، از شما دعوت می‌کنیم از دوره‌ مجازی یا کارگاه حضوری تفکر انتقادی تینکآ استفاده کنید.

دوره مجازی تفکر انتقادی، یکی از بخش‌های شش‌گانه دوره جامع یادگیری تفکر تینکا است که بیش از 120 دقیقه آموزش توسط اساتید مجرب این رشته و همچنین دو ویدیوی مبانی و تکنیک‌های مرتبط را شامل می‌شود.

دکتر حسین شیخ رضایی دارای مدرک دکترای فلسفه علم از دانشگاه دورهام انگلیس، در این دوره به عنوان استاد، مباحث مربوط به تفکر انتقادی را برای شما تشریح می‌کند.

کارگاه حضوری تفکر انتقادی تینکآ نیز با رویکرد حل‌مسئله سازمانی و تصمیم‌گیری مدیریتی طراحی شده است. آموزش شیوه‌های بحث و مناظره درست در جلسات سازمانی به دور از حاشیه و مغالطات و استدلال‌های غلط از اهداف این کارگاه است.

این کارگاه با هدف به چالش کشیدن پیش‌فرض‌ها و ارائه دلایل منطقی و موجه طراحی شده است. شرکت در این کارگاه به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند که به مسائل از زاویه دید مختلف نگاه کنند و از کنار مسائل بی‌تفاوت نگذرند.

ترجمه و گردآوری: المیرا صابرنعیمی

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=15788