سبد خرید 0

وبلاگ

اسپرینت حل مسئله مدرسه مشاوره ویرا

برگزاری اسپرینت حل‌ مسئله برای اولین ورودی‌های MBA مشاوره مدیریت مدرسه مشاوره ویرا

مدرسان گروه پژوهشی راچونه، یک دوره آموزشی شامل اسپرینت گیمیفای شده حل مسئله و اتاق فرار را در روزهای 15 و 16 دی ماه 1401 برای دانشجویان دوره MBA مشاوره مدیریت برگزار کردند. دوره MBA مشاوره مدیریت یکی از برنامه‌های آموزشی مدرسه مشاوره ویرا به شمار می‌آید.

اولین ورودی MBA مشاوره مدیریت، گروه پیتر دراکر نام داشتند که حل مسئله رو در کارگاه اسپرینت گیمیفای شده حل مسئله فراگرفتند.

در این دوره 21 شرکت‌کننده به مدت 16 ساعت در اسپرینت حل مسئله با تدریس دکتر محمد ابویی اردکان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس هیئت مدیره گروه راچونه و همچنین فروغ داوری، مدیر محصول تینکآ، حضور یافتند.

ضمن اینکه سه جلسه اتاق فرار در روزهای 2، 11 و 13 دی ماه برای سه گروه از دانشجویان دوره MBA مشاوره مدیریت برگزار شد. تیم اجرایی اتاق فرار شامل دکتر وحید محمدی و روزبه امیری بود.

مدرسه مشاوره ویرا در حال حاضر در حال برگزاری یک دوره MBA در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است و شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی راچونه، شامل افرادی بودند که در دوره MBA فعلی مدرسه مشاوره ویرا حضور دارند.

 

اسپرینت حل مسئله چیست و چطور برگزار می‌شود؟

دکتر وحید محمدی، دارای مدرک دکتری مدیریت فناوری- نوآوری از دانشگاه تهران و اعضای تیم اجرایی راچونه، با بیان اینکه در روز نخست برگزاری اسپرینت حل مسئله، 6 ساعت به تعریف مسئله خاص سازمان شرکت‌کننده اختصاص داشت، افزود: در ابتدای این کارگاه، صورت مسئله‌ از طریق داستان به چاپ رسیده در روزنامه شهر آکنیت، توسط شرکت‌کنندگان استخراج شد.

«در این کارگاه، 21 شرکت‌کننده حاضر در اسپرینت گیمیفای شده حل مسئله مدرسه مشاوره ویرا، به سه گروه تقسیم شدند که این دسته‌بندی از طریق تست شخصیت‌‌شناسی HBDI و به صورتی طراحی شد که افراد در یک تیم بتوانند یکدیگر را پشتیبانی کنند.» محمدی با بیان این مطلب ادامه داد: اسپرینت حل مسئله مدرسه مشاوره ویرا با تمرکز بر حل مسئله «مشاوره مدیریت» برگزار شد. بدین صورت که یکی از اعضای مدرسه مشاوره ویرا که با چالش مشاوره در سازمان درگیر بود، به شرح مسئله در قالب یک داستان پرداخت و در ادامه نیز شرح و بسط و حل مسئله بر اساس همان چالش ادامه یافت.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت راچونه افزود: تیم‌های تشکیل‌شده طی دو روز، سه داستان متفاوت را پیش بردند. در پایان روز اول، سه داستان‌ تبدیل به یک داستان واحد شدند که با رای‌گیری و انتخاب ایده برتر، آن ایده به مرحله بسط و ارائه راه حل در قالب بوم پروژه خلاق راه یافت. روز دوم کارگاه نیز تمرکز بر پروفایل ارزش پیشنهادی و تکمیل بوم پروژه خلاق بود.

مهمترین ویژگی‌های اسپرینت حل مسئله

محمدی درباره ویژگی اصلی اسپرینت گفت: اسپرینت بیش از آنکه یک کارگاه آموزشی باشد، یک مشاوره چابک است که ابزارها و تکنیک‌ها در آن آموزش داده می‌شود. ضمن اینکه یک مسئله در داستان این اسپرینت حل مسئله دو روزه وجود دارد و شرکت‌کنندگان ضمن یادگیری این ابزارها باید بتوانند مسئله را از دل داستان استخراج کنند و یک راه حل کامل برای مسئله مد نظر ارائه دهند.

وی افزود: اسپرینت به معنای دوی سرعت است؛ یعنی یک مسئله سازمانی، طی اسپرینت 16 ساعته حل می‌شود. در اسپرینت گیمیفای‌شده حل مسئله مدرسه مشاوره ویرا نیز یک مسئله مشاوره مدیریتی حل شد. در واقع ویژگی اصلی اسپرینت این است که در فرایند حل مسئله، چالش‌های موجود سازمان حل می‌شوند و در هر سازمان، به طور خاص قابل به کارگیری است. شرکت‌کنندگان می‌توانند با تعریف یکی از چالش‎‌های سازمانشان، وارد اسپرینت حل مسئله شوند و تا پایان کارگاه، به یک خروجی مشخص و کاربردی برسند.

در طی مسیر اسپرینت، استاد و دستیار به طور کامل در کنار شرکت‌کنندگان هستند تا بتوانند به خوبی آن‌ها را همسو ‌کنند و مطمئن شوند شرکت‌کنندگان به درستی از ابزارها استفاده کنند و در نهایت به خروجی جامع و مناسبی دست یابند.

 

آموزش بر مبنای بازی و مسابقه

مدیر بازاریابی و فروش گروه پژوهشی راچونه یکی از چالش‌های آموزش‌های سازمانی متداول را نداشتن هیجان و تعامل بین شرکت‌کنندگان و مدرس دانست و گفت: دوره‌های آموزشی عموما اینگونه برگزار می‌شوند که مدرس بر اساس یک کتاب یا پاورپوینت به تدریس مشغول می‌شود ولی شرکت‌کنندگان در اسپرینت گیمیفای‌شده وارد یک مسابقه می‌شوند؛ بدین معنی که دو جریان از ابتدا تا انتهای اسپرینت حل مسئله به صورت همسو و در هم تنیده ادامه پیدا می کنند. جریان شماره یک آموزش حل مسئله در پنج گام است که این پنج گام طی هفت مرحله انجام می‌شود. در دومین جریان، گروه‌ها با هم به رقابت می‌پردازند و در نهایت گروهی که بتواند بر مبنای اجرای صحیح تکنیک‌ها و طی کردن مسیر درست حل مسئله، به بالاترین امتیاز دست یابد، به عنوان برنده انتخاب و معرفی می‌شود.

اسپرینت حل مسئله مدرسه مشاوره ویرا

آنچه در اتاق فرار سازمانی راچونه گذشت

گروه پژوهشی راچونه این‌بار بازی سازمانی «اتاق فرار تهران آکنیت» را در سه دور، برای اولین ورودی MBA مشاوره مدیریت مدرسه مشاوره ویرا برگزار کرد.

شرکت‌کنندگان این بازی سازمانی باید در دو مرحله، با به کارگیری انواع تفکر، معماهای موجود در شهر را حل کنند و در نهایت با سرنخ‌هایی که از دلایل انجام خرابکاری در شهر می‌یابند خود را از اتاق خرابکاران نجات دهند.

این بازی سازمانی به افراد کمک می‌کند در قالب بازی و با گذراندن ساعاتی پر از چالش، با روش‌های حل مسائل سازمانی آشنا شوند و آن را به صورت عملی به اجرا درآورند.

معماری اتاق فرار تهران _ آکنیت به صورت اختصاصی برای هر سازمان طراحی می‌شود. این بار نیز این بازی برای اعضای مدرسه مشاوره ویرا برپا شد تا تجربه‌ای جذاب و استثنایی در ذهن شرکت‌کنندگان ماندگار شود.

هر یک از شرکت‌کنندگان در این بازی سازمانی، به عنوان یکی از متفکران بزرگ تاریخ نقش‌آفرینی کردند.

تلاش شرکت‌کنندگان در این بازی رمزگشایی از معماهای شهر بی‌زمان و بی‌مکان آکنیت بود. آن‌ها در مدت زمان حدود ۳ ساعت توانستند کلید در خروج را بیابند و از اتاق تبهکاران فرار کنند.سازمانی راچونه 1 مدرسه مشاوره ویرا

در این بازی افرادی قادر به فرار از اتاق هستند که بتوانند معماهای پنهان را به کمک تکنیک‌های تفکرهای شش‌گانه تینکآ، شامل تفکر تحلیلی، تفکر انتقادی، تفکر خلاقانه، تفکر سیستمی، تفکر طراحی و تفکر استراتژیک رمزگشایی کنند.

 

چرا اتاق فرار سازمانی راچونه را انتخاب کنیم؟

هدف از این بازی سازمانی گمگ به توسعه سازمان‌های متفکر و آموزش موثر مهارت‌های تفکر است. ضمن اینکه این مهارت‌ها به صورت عملی در حل مسئله به کار گرفته می‌شوند.

این محصول با شبیه‌سازی فضای حل‌مسئله در محیطی مهیج، ابزاری برای تیم‌سازی در سازمان‌های حرفه‌ای به حساب می‌آید.

ضمن اینکه در این بازی مهارت‌های تیمی و فردی شرکت‌کنندگان به چالش کشیده می‌شود.

 

مدرسه مشاوره «ویرا»

دوره MBA‌ یک‌ساله مشاوره مدیریت، اولین محصول از مدرسه مشاوره «ویرا» است. مدرسه مشاوره «ویرا» با همکاری گروه پژوهشی «راچونه» و شرکت «شاخص» با هدف پرورش مشاوران مدیریت و تقویت مهارت‌های آن‌ها تأسیس شده است.

 

گروه راچونه پیش از این نیز اسپرینت حل مسئله و تصمیم‌گیری را برای سازمان‌ها و گروه‌های مختلفی برگزار کرده بود که در ادامه می‌توانید به اخبار برخی از این اسپرینت‌ها نیز دسترسی داشته باشید. در بخش رویدادها و اخبار راچونه می‌توانید با سایر فعالیت‌های گروه پژوهشی راچونه نیز آشنا شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=13522