سبد خرید 0

وبلاگ

کتاب – ذهنیت موسس : چگونه بر بحران­های رشد قابل پیش­بینی غلبه کنیم

عنوان کتاب ( فارسی):

ذهنیت موسس : چگونه بر بحران­های رشد قابل پیش­بینی غلبه کنیم

عنوان کتاب (انگلیسی):

The Founder’s Mentality: How to Overcome the Predictable Crises of Growth

نام نویسنده: جیمز الن و کریس زوک

نام مترجم : –

ناشر : هاروارد بیزنس ریویو

سال و دوره چاپ : –

تلخیص : منصور شیرزاد

برچسب (Keywords): استراتژی، مدیریت بحران، مدیریت و رهبری، برنامه­ریزی استراتژیک

Strategy, Crisis Management, Management & Leadership, Strategic Planning

مروری بر کتاب:

شرکت های نو­پا به شکننده بودن مشهورند. با این حال، مانند هر شرکت رو به رشدی، که در حال عبور از آغاز پر سر و صدای خود هستند دچار سه نوع بحران می‌شوند، کریس زوک و جیمز الن در کتابشان به نام “ذهنیت موسس” این بحران‌ها را بیان می‌کنند. اولین بحران اضافه باری (Overload) است: شرکت نمی­تواند کسب­و­کار خود را به­خوبی مقیاس کند، در عوض به دلیل اختلال در عملکرد داخلی تسلیم می شود. بحران دوم توقف کردن است : بوروکراسی و پیچیدگی سازمانی انرژی و چابکی روزهای جوانی شرکت را می مکد. سومین بحران قابل پیش بینی، سقوط آزاد است: شرکتی که با مدل کسب و کار منسوخ پایه­ریزی شده است، به تماشای از هم پاشیدن سهم بازار خود می‌نشیند.

طبق تحقیق انجام شده توسط نویسندگان کتاب، دلیل اینکه شرکت ها با این بحران­ها مواجه می‌شوند و اغلب در آن شکست می­خورند مسئله­ای تحت عنوان فقدان ذهنیت موسس است.

مفهوم ذهنیت موسس شامل سه ویژگی قابل تعریف است. اولین آنها، ماموریت است. این باور که شرکت تنها کالا نمی‌فروشد بلکه در یک جنگ است، جنگ با یک صنعتی که در گذشته گیرکرده است یا با مشتریان نالایق سر و کله می‌زند.

دومین تعریف، درگیری ذهنی در خصوص خط مقدم است که بیشتر از یک تمرکز شدید بر مشتریان و کارکنان خط مقدمی است که به آن­ها خدمت می‌کند. موسسان تمایل به درگیرشدن درباره هر جزئیاتی در خصوص رابطه مشتری و شرکت دارند.

و در نهایت، سومین تعریف الگوی ذهنی دارنده است. زمانی­که افراد برای شرکت کوچکی که برای بقا تلاش می‌کند کار می‌کنند، خود را مالکین شرکت می‌دانند. آن­ها کاملاً در موفقیت شرکت سرمایه گذاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=415