سبد خرید 0

وبلاگ

نهایت مزیت رقابتی:  تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار

عنوان کتاب ( فارسی): نهایت مزیت رقابتی:  تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار

عنوان کتاب (انگلیسی):  The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business

نام نویسنده: مک‌گراث

نام مترجم: سیدحسین جلالی

ناشر : انتشارات دانشکده کسب‌وکار هاروارد (ناشر ترجمه: انتشارات آریانا قلم)

سال و دوره چاپ : بهار 94

تلخیص : زهرا واحد

مروری بر کتاب :

کتاب نهایت مزیت رقابتی:  تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار[1] در سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات دانشکده کسب‌وکار هاروارد به چاپ رسیده است. نویسنده کتاب، مک‌گراث، از اساتید دانشکده کسب‌وکار کلمبیا در نیویورک و اعضای پیوسته انجمن مدیریت استراتژیک است، از متفکران شناخته شده در حیطه استراتژی و نوآوری به شمار می‌آید. این کتاب از زمان انتشار توجه مخاطبان بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است و مک‌گراث به واسطه تالیف آن چندین جایزه دریافت کرده است. این کتاب در سال 1394 به ترجمه آقای  سیدحسین جلالی در 214 صفحه توسط انتشارات آریانا قلم منشر شد.

دراین کتاب دربارۀ لزوم اجتناب مدیران اجرایی از مبنا قراردادن این مفهوم مزیت رقابتی پایدار در استراتژی‌هایشان صحبت می‌شود و ریتا مک‌گراث دیدگاه استراتژی بر مبنای مزیت رقابتی ناپایدار و موقت را مطرح می‌کند. الکساندر استروالدر، نویسنده کتاب خق مدل کسب و کار در مورد این کتاب چنین نوشته است:

«اگر مزیت های رقابتی پایدارتان را از دست داده باشید چگونه استراتژی خلق می کنید؟ شما به راهنمایی برای استراتژی و ورش های جدیدی برای سازماندهی  نیاز دارید که با  دنیای نامطمئن و سریع امروز تناسب داشته باشد و امکان دستیابی به رشد و سودآوری مستمر را فراهم کند. این یعنی به مزیت رقاتی جدیدی نیاز دارید و این کتاب همان مزیت است.»

مک‌گراث برای تشریح مفهوم ” مزیت رقابتی ناپایدار ” از ترکیب استراتژی و نوآوری بهره گرفته است و به خطراتی اشاره دارد که نگرش مزیت رقابتی پایدار در محیط متغیر و پویای امروز برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. در واقع، قابلیت انعطاف‌پذیری برای دنبال کردن موج‌های جدیدی از فرصت‌های پیش‌رو و عدم وابستگی به مفهوم سنتی صنعت از مهم‌ترین دستاوردهای اتکا به مزیت رقابتی ناپایدار است. از نظر مک‌گراث، در حال حاضر بزرگ‌ترین منبع تهدیدکننده کسب‌وکارها، رقابتی است که میان صنایع یا درون حوزه‌ها جریان دارد و رقابت درون صنعت، که در رویکردهای سنتی نسبت به استراتژی، اصلی اساسی به شمار می‌آمد، دیگر از اهمیت گذشته برخوردار نیست.

کتاب نهایت مزیت رقابتی در عین تشریح یک مفهوم جدید در حوزه استراتژی و صورت‌بندی این مفهوم با ویژگی‌های بازآرایی مستمر، قطع رابطه با کسب‌وکارهای رو به زوال، تخصیص منابع با رویکرد جدید، نوآوری نظام‌مند و چارچوب ویژه رهبری، چندین ماتریس و ابزار کاربردی جدید را هم معرفی می‌کند که می‌تواند ارزش علمی و عملی مطلوبی برای مدیران، کارشناسان و مشاوران مدیریت داشته باشد. ماتریس استراتژی‌های قطع رابطه برای کنار گذاشتن کسب‌وکارهایی که دیگر مزیتی برای سازمان ندارند؛ به همراه ماتریس نوآوری که به ترکیب‌بندی پروژه‌ها و اقدامات نوآورانه می‌پردازد، مهم‌ترین نمونه‌های ابزارهای کاربردی این کتاب هستند.

فصل پایانی کتاب نهایت مزیت رقابتی با ارائه مفهوم مزیت رقابتی ناپایدار در زندگی شخصی هر انسان همراه شده است. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که مخاطبان مفاهیم مدیریتی با آن مواجه‌اند، کاربرد مفاهیم و تئوری‌های مدیریتی در زندگی شخصی، جدا از زندگی حرفه‌ای و سازمانی‌شان است. مک‌گراث با درنظر گرفتن این مسئله، ده وضعیت را که نتیجه پیدایش مزیت‌های رقابتی ناپایدار در زندگی شخصی‌اند، بررسی کرده و راهکارهایی را برای مقابله اثربخش با هر یک پیشنهاد داده است.


[1] The end of competitive advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=815