سبد خرید 0

وبلاگ

مقایسه استفاده از مهارت‌های تفکر استراتژیک در مدارس رهبری در هنگ‌کنگ، مالزی، شانگهای، و ایالات‌متحده

عنوان مقاله (فارسی): مقایسه استفاده از مهارت‌های تفکر استراتژیک در مدارس رهبری در هنگ‌کنگ، مالزی، شانگهای، و ایالات‌متحده

عنوان مقاله (انگلیسی):

A Comparison of the Use of Strategic Thinking Skills of Aspiring School Leaders in Hong Kong, Malaysia, Shanghai, and the United States

Pisapia, John. Sun-Keung Pang, Nicholas. Fatt Hee, Tie. Lin, Ying. Morris, John D.2009. A Comparison of the Use of Strategic Thinking Skills of Aspiring School Leaders in Hong Kong, Malaysia, Shanghai, and the United States. International Education Studies Vol. 2, No. 2:46-58.

تلخیص: فرشته محمدی 

خلاصه مقاله:

  • خلاصه‌ای از مبانی نظری

در بخش ادبیات موضوع نویسندگان با مروری بر ادبیات استراتژی و تفکر استراتژیک به مهارت‌های تفکر استراتژیک مانند تعمق (reflecting)، تفکر سیستمی (systems thinking) و چارچوب‌بندی مجدد. (reframing) اشاره نموده‌اند. نویسندگان مقاله به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، مهارت‌های تفکر استراتژیک در بین افراد متعلق به هریک از فرهنگ‌ها متفاوت خواهد بود؟

  • سؤال‌ها و یا فرضیه‌های تحقیق

تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال‌ها است:

  • آیا دانش‌آموزانی که برای پذیرش نقشه‌های رهبری در مدارس شانگهای، مالزی، ایالات‌متحده و چین آماده می‌شوند از مهارت‌های تفکر استراتژیک به شیوه متفاوتی بهره می‌برند؟
  • چگونه متغیرهای زمینه‌ای مانند محل، سن و جنسیت بر استفاده از مهارت‌های تفکر استراتژیک تأثیر می‌گذارند؟
  • روش تحقیق

در این مطالعه از پرسشنامه تفکر استراتژیک (STQ) برای سنجش مهارت‌های تفکر استراتژیک در دانش آموزان مدارس آموزش رهبری در شانگهای، مالزی، ایالات‌متحده و چین استفاده‌شده است.

  • یافته‌ها و نتایج

نتایج حاصل از بررسی 328 دانش‌آموز در حال تعلیم برای بر عهده گرفتن رهبری مدارس در این کشورها حاکی از آن است که دو عامل سن و جنسیت (در مقایسه با عامل مکان) تأثیر بیشتری بر تفاوت‌های تفکر استراتژیک در میان افراد دارد. با افزایش سن میزان استفاده از دو مهارت Reflection و systems thinking بیشتر شده است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر مدارس، دانشجویان رهبری در ایالات‌متحده، مهارت‌های تفکر استراتژیک را بیشتر از سایر دانشجویان موردمطالعه بکار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1222