سبد خرید 0

وبلاگ

تله­ های پنهان در تصمیم­ گیری

عنوان مقاله (فارسی): تله­ های پنهان در تصمیم­ گیری

عنوان مقاله (انگلیسی): The Hidden Traps in Decision Making

JOHN S. HAMMOND, RALPH L. KEENEY, AND HOWARD RAIFFA. 2006. The Hidden Traps in Decision Making. Harvard Business Review.

 تلخیص : ندا سلطان محمدی

خلاصه مقاله:

این مقاله ضمن بیان اهمیت تصمیم‏ گیری در سازمان و تأثیر تصمیم‏ گیری ‏های بد بر عملکرد سازمان، این پرسش را مطرح می‏کند که تصمیم ‏گیری‏های بد در سازمان از کجا ناشی می‏شوند؟ ‌ ‌در بسیاری‌ از موارد می‌توان‌ علل این تصمیم‏ گیری ‏ها را در فرایند تصمیم‌گیری‌ جستجو‌ کرد:

  • گزینه‌ها به‌روشنی‌ تعریف‌نشده‌اند
  • اطلاعات‌ صحیح‌ جمع‌آوری‌ نشده‌ است
  • هزینه‌ها و مزایا به‌درستی‌ سنجیده‌ نشده‌اند

اما گاهی‌ اوقات‌ ریشه‌ اشتباه‌ نه‌ در فرایند تصمیم‌گیری‌ بلکه‌ در اندیشه تصمیم‌گیرنده‌ است. جان هاموند، رالف کنی و هووارد رافا، هشت تله فیزیولوژیکی در اندیشه تصمیم ‏گیرنده را که روی تصمیم‏ گیری ‏های تجاری اثر سوء می‏گذارند به شرح زیر معرفی می‏کنند:

  1. تله لنگر شدن[1]: سبب می‏شود تا تصمیم‏ گیرنده وزن نامناسبی برای اولین اطلاعات خود دریافت کند. اطلاعات، تخمین ‏ها و ادراکات اولیه از تفکرات و قضاوت‏های بعدی جلوگیری به عمل می ‏آورند.
  2. تله وضع موجود[2]: دام‌ وضعیت‌ موجود در عمق‌ وضعیت‌ روانی‌ تصمیم‏ گیرنده ریشه‌ دارد یعنی‌ در تمایل‌ برای‌ حفظ‌ شخص‌ از صدمه. این تله تصمیم‏ گیرنده را به سمت حفظ وضعیت جاری سوق می‏دهد حتی زمانی که گزینه‏ های بهتری وجود دارد.
  3. تله هزینه کاسته شده[3]: باعث می‏شود که تصمیم‏ گیرنده تصمیم‏های گذشته را تصدیق کند، حتی اگر آن تصمیم ‏ها معتبر نباشند.
  4. تله تأیید شواهد[4]: منجر می‌شود که تصمیم‏ گیرنده به دنبال اطلاعاتی باشد که تمایلات قبلی را پشتیبانی کند.
  5. تله قالب‏بندی[5]: زمانی که تصمیم‏ گیرنده یک مسئله را اشتباه تعریف می‏کند اتفاق می‏افتد و منجر می‏شود کل فرایند تصمیم‏ گیری از پایه دچار مشکل شود.
  6. تله اطمینان بیش‌ازحد[6]: سبب می‌شود که تصمیم‏ گیرنده در دقت پیشگویی خود اغراق کند.
  7. تله احتیاط[7]: سبب می‏شود زمانی که تصمیم‏ گیرنده حوادث غیرقطعی را تخمین می‌زند بیش‌ازاندازه محتاط باشد.
  8. تله قابلیت فراخوانی[8]: سبب می‏شود که تصمیم‏ گیرنده وزن زیادی به حوادث جدید و قابل‌توجه بدهد.

[1] anchoring

[2] status – quo

[3] sunk-cost

[4] confirming evidence

[5] framing

[6] overconfidence

[7] prudence

[8] recallability

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=756