سبد خرید 0

وبلاگ

تفکر استراتژیک

توسعه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی محوری

عنوان مقاله (فارسی): توسعه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی محوری

عنوان مقاله (انگلیسی): Developing strategic thinking as core competency

Bonn, Ingrid. 2001..Developing strategic thinking as core competency. management Decision.39(1)63-70.

تلخیص: فرشته محمدی

خلاصه مقاله:

در این مقاله، بن (Bonn) رویکردهای تفکر استراتژیک را در دو سطح فردی و سازمانی بررسی می‌کند. عناصر اصلی رویکرد فردی عبارت‌اند از:

  • درک کلی از سازمان و محیط
  • خلاقیت
  • داشتن چشم‌اندازی از آینده سازمان

و عناصر رویکرد سازمانی شامل:

  • ترویج گفتگوهای مستمر استراتژیک در میان تیم های عالی و
  • بهره برداری از قوه ابتکار و خلاقیت فردی کارکنان، است.

به اعتقاد بن، ترویج تفکر استراتژیک نیازمند توجه در این دو سطح مختلف ولی متعامل است و سازمان‌هایی که بتوانند با موفقیت تفکر استراتژیک در این دو سطح را باهم ادغام نمایند می‌توانند به شایستگی محوری به‌عنوان منبع بی‌پایان مزیت رقابتی دست یابند.

معضلی به نام فقدان مهارت تفکر استراتژیک

برای انجام این تحقیق، با مدیران اجرایی 100 شرکت برتر در استرالیا مصاحبه شده و در یکی از سؤالات از آنها خواسته‌شده است تا به یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در پنج سال اخیر، شرکت در زمینه برنامه‌ریزی یا مدیریت استراتژیک با آن مواجه بوده است اشاره نمایند. مهم‌ترین مشکلی که اکثر مدیران به آن اشاره‌ کرده‌اند فقدان مهارت تفکر استراتژیک بوده است.

بن معتقد است تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک دو مقوله جداگانه هستند که باهم تعامل دارند و هر دو برای مدیریتِ استراتژیکِ اثربخش ضروری هستند. به اعتقاد بن، برنامه‌ریزی استراتژیک بعد از تفکر استراتژیک اتفاق می‌افتد.

بن معتقد است تفکر استراتژیک در سطح سازمانی نیازمند فراهم کردن زمان و مکان مناسب برای مدیران ارشد است تا از این طریق، درگیر مباحثه و دیالوگ پیرامون موضوعات استراتژیک  سازمان شوند.

روش دوم، بهره‌برداری از قوه ابتکار و خلاقیت کارکنان و تشویق افراد به مشارکت در توسعه ایده‌های خلاقانه است.

چالش مدیران ارشد در این زمینه طراحی محیطی است که افراد را به جستجوی ایده‌های خلاقانه تشویق نماید. به این منظور مدیران باید اطمینان حاصل کنند که خلاقیت، بخشی از شخصیت سازمان است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود که کارکنان در کاری که متناسب با تجربیات و توانایی‌های آن‌هاست به کار گمارده شوند، به کارکنان برای انجام کار استقلال داده شود، منابع ضروری برای انجام کار برای کارکنان فراهم شود، از کار گروهی حمایت شود و فضای حمایت از همه فعالیت‌ها و تلاش‌های خلاقانه کارکنان در سازمان ایجاد گردد.

بن قویاً معتقد است که سازمان‌ها در مرحله انتخاب مدیران ارشد باید به توانایی تفکر استراتژیک توجه نمایند. وی همچنین معتقد است که پاسخ به این سؤال که آیا توانایی تفکر استراتژیک از طریق آموزش ارتقا می‌یابد یا خیر، نیازمند تحقیقات بیشتری است.

 

تفکر استراتژیک

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1309