سبد خرید 0

وبلاگ

اقدامات رهبری مشوق تفکر استراتژیک

عنوان مقاله (فارسی): اقدامات رهبری مشوق تفکر استراتژیک

عنوان مقاله (انگلیسی): Leadership practices that encourage strategic thinking

Ellen F. Goldman, 2012.Leadership practices that encourage strategic thinking.Journal of Strategy and Management, Vol. 5 Iss 1 pp. 25 – 40.

تلخیص: فرشته محمدی

خلاصه مقاله:

خلاصه‌ای از مبانی نظری

تحقیقات 25 سال اخیر نشان می‌دهد که عدم توجه کافی رهبران به تفکر استراتژیک یکی از عوامل افول عملکرد سازمانی است. نویسنده پس از اشاره به ادبیات تفکر استراتژیک مطرح کرده است که عمدتاً مفهوم‌سازی‌ها درباره آن شامل موارد زیر می‌باشد:

(1) به‌عنوان یک جزء ضروری از توسعه استراتژی؛

(2) به‌عنوان فرایند پردازش ذهنی؛ و

(3) به‌عنوان یک دیدگاه و فعالیت است.

گلدمن با اشاره به این‌که مفهوم‌سازی‌های مورد اشاره از تفکر استراتژیک منحصربه‌فرد نیستند، مفهوم دیگری تحت عنوان توانایی که در طول زمان توسعه می‌یابد را ارائه می‌نماید (an ability that develops over time).

سؤال‌ها و یا فرضیه‌های تحقیق

هدف مقاله تعریف و بررسی اقدامات رهبری است که فرهنگ تفکر استراتژیک را در سازمان تشویق می‌کند.

روش تحقیق

در این مطالعه برای ساخت ابزاری جهت سنجش اقدامات رهبران که از تفکر استراتژیک حمایت می‌کند بر اساس نتایج حاصل از 10 سمینار دو روزه در زمینه تفکر استراتژیک (طی مهروموم‌های 2005 تا 2007) که مدیرانی که در صنعت بهداشت فعال بودند در آن شرکت داشتند، پس از صحبت با 400 مدیر، 18 اقدام مؤثر رهبری در حمایت از تفکر استراتژیک شناسایی و در سمینارهای بعدی 117 نفر پرسشنامه ارزیابی کاربرد اقدامات شناسایی‌شده را تکمیل کردند.

یافته‌ها و نتایج

سازمان‌ها در استفاده از طیف وسیعی از رویکردها برای توسعه تفکر استراتژیک با محدودیت‌هایی مواجه هستند و بسیاری از اقدامات غیرمستقیم برای حمایت از توسعه تفکر استراتژیک از طریق برنامه‌های عمومی رهبری اتفاق می‌افتد. اکثر روش‌ها تجربی بوده و روی نخبگان متمرکز هستند و در این زمینه استفاده از منابع، ارزیابی، و برقراری ارتباط با مدل‌های مبتنی بر شایستگی بسیار محدود است.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1081