سبد خرید 0

وبلاگ

سابقه و پیامدهای تفکر استراتژیک

عنوان مقاله (فارسی): سابقه و پیامدهای تفکر استراتژیک

عنوان مقاله (انگلیسی): Antecedents and outcomes of strategic thinking

Joon Moon, Byeong.2013. Antecedents and outcomes of strategic thinking. Journal of Strategy and Management Vol. 5 No. 1, 2012 pp. 25-40

تلخیص: فرشته محمدی 

خلاصه مقاله:

  • خلاصه‌ای از مبانی نظری

در این مطالعه عوامل اثرگذار بر تفکر استراتژیک به دو دسته عوامل درونی و بیرونی تقسیم‌شده و تأثیر آن بر عملکرد بازاریابی شرکت‌ها نیز مدنظر بوده است. نویسنده با اشاره به عوامل تشکیل‌دهنده تفکر سیستمی شامل تفکر خلاق، تفکر سیستمی و تفکر مبتنی بر چشم‌انداز، بعد دیگری شامل تفکر بازار محور Market-oriented thinking افزوده است.

  • سؤال‌ها و یا فرضیه‌های تحقیق

هدف مقاله بررسی عوامل مؤثر بر تفکر استراتژیک در سطح سازمانی است.

  • روش تحقیق

نمونه موردبررسی شامل 217 شرکت کره‌ای بوده و مدیران عالی، میانی و کارکنان این شرکت‌ها از حوزه‌های مختلف مالی؛ منابع انسانی، برنامه‌ریزی، اطلاعات، تحقیق و توسعه و …به سؤالات پرسشنامه که حاصل پس از مصاحبه با مدیران سطوح عالی و میانی و همچنین کارکنان اجرایی و مشورت با متخصصین بود، پاسخ دادند.

  • یافته‌ها و نتایج

نتایج تحقیق حاکی از آن است که از میان 10 فرضیه مطرح‌شده در خصوص 10 عامل داخلی و خارجی مؤثر بر تفکر استراتژیک، سه فرضیه مربوط به سیستم پاداش، تمرکزگرایی و شایستگی‌های تکنولوژیک تأیید نشدند.

نکته قابل‌توجه این است که برخلاف انتظار ساختار تصمیم‌گیری متمرکز بر تشویق تفکر استراتژیک در شرایط بحرانی و پیش‌بینی‌نشده، تأثیر بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1206