عنوان کتاب ( فارسی): اوجگیری: قواعد سه گانه تفکر استراتژیک پیشرفته
عنوان کتاب (انگلیسی): Elevate: The Three Disciplines of Advanced Strategic Thinking
نام نویسنده: ریچ هورواث
نام مترجم: نادر سید کلالی و بابک وطن دوست
ناشر : آریانا قلم
سال و دوره چاپ : چاپ دوم، بهار 95
تلخیص : زهرا واحد
مروری بر کتاب:
کتاب اوجگیری: قواعد سهگانه تفکر استراتژیک پیشرفته[1] در سال 2014 توسط انتشارات وایلی منتشر شد. نویسنده کتاب، ریچ هورواث می باشد. از این نویسنده دو کتاب دیگر نیز در حوزه استراتژی منتشر شده است[2]. این کتاب در سال 1393 توسط انتشارات آریانا قلم به ترجمه نادر سید کلالی و بابک وطن دوست به زبان فارسی ترجمه و منتشر شد. ترجمه این کتاب در سال 1395 به چاپ دوم رسید. این کتاب 240 صفحه ای دارای پنج فصل اصلی می باشد که در ضمن آنها نویسنده قواعد سهگانة تفکر استراتژیک پیشرفته را با هدف توانمندسازی رهبران برای ترکیب استراتژی و نوآوری و ایجاد رشدی سودآور ارائه مینماید.
محور اصلی کتاب مفهوم تفکر استراتژیک است. نویسنده برای آنکه به مدیران کمک کند تا به جای صرفا تاکتیکی بودن، استراتژیکتر عمل کنند، قواعد سهگانه پایهای تفکر استراتژیک را پیریزی و معرفی میکند. این قواعد پایهای عبارتند از:
به زعم هورواث با استفاده ازاین چارچوب ساده، مدیران به ابزاری مجهز می شوند تا بتوانند همیشه استراتژیک فکر کنند.
برای اینکه مدیران سطح تفکر خود را به قدری بالا ببرند که بتوانند عناصر بنیادین کسب و کار را از نقطهای بالاتر و کلی نگرانهتر ببینند، چارچوبی در این کتاب با عنوان قواعد سه گانه تفکر استراتژیک پیشرفته ایجاد شده است که عبارتند از:
- اتحاد بخشیدن: متحد کردن بینش ها با یکدیگر برای خلق یک مدل کسب و کار نوآورانه.
- رقابت کردن: خلق سیستمی از استراتژی برای دستیابی به مزیت رقابتی.
- پشتیبانی کردن: رهبری دیگران برای اینکه استراتژیک فکر کنند و استراتژیک عمل نمایند تا استراتژی اجرایی شود.
قواعد سه گانه تفکر استراتژیک پیشرفته مفاهیم نوینی را برای رهبران فراهم می سازد تا ذهنیت و ابزارهای عملی خود را تغییر دهند و بتوانند رفتارهای خود را به گونهای ارتقا دهند که پتانسیل رهبری استراتژیکشان حداکثر شود.
همچنین در این کتاب، مفهومی به نام داربست استراتژی معرفی شده است. به زعم نویسنده کتاب، داربست استراتژی، چارچوبی برای شناخت عناصر بنیادی کسب و کار و ارتباطشان با یکدیگر را فراهم میسازد؛ بهعلاوه میتواند کمک کند تا مشکلات اساسی کسب و کار را که تا به حال از نظرها پنهان بوده و میتوانند عامل به سقوط کشانیده شدن کسب و کار شوند را مشخص نمایند. داربست استراتژی از سه بخش زیر تشکیل شده است:
- مقصود: نیت کسب و کار که شامل عناصر زیر است:
- ماموریت: مقصود کنونی؛ بیانیه روشن ، موجز و دیرپایی که دلایل وجودی سازمان را توضیح میدهد.
- چشم انداز: مقصود آتی؛ ارائه تصویری ذهنی از آرزویی که سازمان در جهت تحقق آن تلاش میکند.
- ارزشها: مقصود؛ راهنما، ایده آلها و اصولی که اندیشه هاو فعالیت های سازمان را تحت تاثیر قرار میدهد و مشخصههای آن را تعریف میکند.
- مدل کسب و کار: به چگونگی خلق و ارائه ارزش توسط سازمان میپردازد.
- خلق:
- شایستگیهای محوری: حوزه اصلی تخصص
- قابلیتها: فعالیتهایی که با استفاده از منابع کلیدی انجام میگیرد.
- پیشنهاد ارزش: منطق پیشنهاد ( مشتری، نیاز، رویکرد، منفعت)
- ارائه:
- زنجیره ارزش: پیکربندی قابلیتها برای فراهمسازی ارزش
- کانالها: جایی که آن را پیشنهاد میکنید.
- کسب:
- جایگاه قیمتی: مبلغی که مشتریان در مقایسه با گزینههای دیگر می پردازند.
- برنامه: جهتگیری استراتژیک کسب و کار.
- اهداف بلند مدت: آنچه در تلاشید به دست آورید (عمومی)
- اهداف کوتاه مدت: آنچه در تلاشید به دست آورید (خاص)
- استراتژی: چگونه به اهداف بلند مدت یا کوتاه مدت دست مییابید (عمومی)
- تاکتیک ها: چگونه به اهداف بلند مدت یا کوتاه مدت دست مییابید (خاص)
مسلط شدن بر این قواعد، مستلزم صرف زمان، سرمایهگذاری معنادار در زمان، انرژی و تعهد است. طبیعی است که این امور، آسان به دست نخواهند آمد و خالی از ریسک نیز نیستند. اگر کسی چنین توانایی فکری و چنین جراتی داشته باشد که بتواند مسائل را سبک سنگین کند، آنگاه سزاوار لقب رهبر استراتژیک است.
[1] Elevate: The Three Disciplines of Advanced Strategic Thinking
[2] Deep Dive: The Proven Method for Building Strategy, Focusing Your Resources, and Taking Smart Action (2009) and Strategy For You: Building a Bridge to the Life You Want (2012)