سبد خرید 0

وبلاگ

هفت پرسش استراتژیک؛ رویکردی ساده برای اجرای بهتر استراتژی

عنوان کتاب ( فارسی): هفت پرسش استراتژیک؛ رویکردی ساده برای اجرای بهتر استراتژی

عنوان کتاب (انگلیسی):   Seven Strategy Questions: A Simple Approach for Better Execution

نام نویسنده:   رابرت سایمونز

نام مترجم: مسعود سلطانی

ناشر : انتشارات آریانا قلم

سال و دوره چاپ : 1392

تلخیص: زهرا واحد

مروری بر کتاب: 

کتاب هفت پرسش استراتژیک، راهنمایی برای پرسیدن پرسش‌های درست از خودتان و دیگران برای اطمینان از اجرای استراتژی است. این کتاب در سال 2010 توسط انتشارات هاروارد بیزینس ریویو منتشر شد و در ایران، در سال 1392 توسط انتشارات آریانا قلم به ترجمه مسعود سلطانی به انتشار رسید. نویسنده کتاب، رابرت سایمونز، متخصص استراتژی دانشگاه هاروارد که عمرش را صرف نظریه‌پردازی و تدریس علم مدیریت و به‌ویژه استراتژی و مدیریت عملکرد نموده است، براساس تجربه خود به این نتیجه رسیده است که استراتژی با پاسخ گفتن به هفت پرسش استراتژیک شکل می‌گیرد. سایمونز چاره‌ی داشتن استراتژی پویا را پاسخ به پرسش‌های کلیدی می‌داند. این پرسش‌ها بر نحوه پیاده‌سازی استراتژی تمرکز دارند نه بر چگونگی تدوین آن‌ها.

این هفت پرسش کلیدی و ضروری که به شما کمک می‌کند تا از اشتباه‌هایی که حتی مدیران موفق نیز در آن گرفتار می‌شوند، پرهیز کنید. این پرسش‌ها عبارت‌اند از:

  1. مشتری اصلی شما کیست؟ کلیدی‌ترین تصمیم استراتژیک هر کسب‌وکاری این است که تعیین کند که تلاش شما معطوف به خدمت به چه کسی باید باشد.
  2. ارزش‌های اساسی شما چگونه مشتری‌ها، کارکنان و سهام‌داران را اولویت‌بندی می‌کند؟ ارزش‌های اساسی واقعی مشخص می‌کنند که در هنگام انتخاب‌های دشوار، منافع چه کسی در اولویت است.
  3. کدام متغیرهای کلیدی عملکرد را رصد می‌کنید؟ سومین ضرورت پیاده‌سازی، به مجموعه‌ای از اهداف درست، تعیین مسئولیت‌ها و پایش عملکرد نیاز دارد.
  4. چه خطوط قرمز استراتژیکی را تعیین کرده‌اید؟ ‌‌خطوط قرمز استراتژیک این اطمینان را می‌دهند که ابتکارات کارآفرینانه کارکنان در راستای دلخواه کسب‌وکار قرار دارند. همچنین کسب‌وکار را در مقابل انواع اقدامات منحرف‌کننده حفظ می‌کند.
  5. چگونه تنش خلاق ایجاد می‌کنید؟ ‌پنجمین ضرورت پیاده‌سازی عبارت است از ترغیب نوآوری. این امر بدان معناست که افراد را از جای راحتشان بیرون آورده و به نوآوری ترغیب کنید.
  6. چگونه کارکنان شما متعهدِ کمک به یکدیگر می‌شوند؟ ‌برای بسیاری از سازمان‌ها بسیار حیاتی است که هنجارهایی توسعه یابد که افراد به یکدیگر برای موفقیت کمک کنند.
  7. چه عدم قطعیت‌های استراتژیکی، خواب را از شما گرفته است؟ هرچقدر استراتژی شما خوب باشد، برای همیشه کارساز نیست. آنچه مسلم است این است که باید با تغییر تطبیق پیدا کنیم؛ اما چگونه؟

هر یک از این پرسش‌ها بخشی از کلِ بزرگ‌تری هستند که ضرورت‌های پیاده‌سازی را تشکیل می‌دهند- موضوع یا فرایندی که باید برای پیاده‌سازی موفق استراتژی آموخت. در پاسخ به این پرسش‌ها باید صریح بود و از پاسخ‌های دوپهلو پرهیز کرد. کتاب زبان ساده‌ای دارد و ممکن است در نظر برخی، گفته‌های نویسنده، بدیهی دانسته شود. اما همین بدیهیات است که موردتوجه بسیاری از سازمان‌ها نیست و خود را با ابزارهای پیچیده‌ی تدوین استراتژی سرگرم کرده‌اند.

نویسنده کتاب می‌گوید: «هر کسب‌وکار و صنعتی، خاص است. بنابراین بی‌معناست که در پی راه‌حلی فراگیر برای مسائل پیش‌روی شما باشیم. شما خیلی بیشتر از هر مشاوری درباره کسب‌وکارتان می‌دانید، خیلی بیش ازآنچه من مشاور بتوانم در مدتی طولانی درباره کسب‌وکار شما بیاموزم.»

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1226