سبد خرید 0

وبلاگ

رهبری از طریق تفکر استراتژیک؛ چهار راه که رهبران موثر از طریق آن به کسب بینش، راهبری تغییر، و کسب نتایج نائل می‎شوند

عنوان کتاب ( فارسی): رهبری از طریق تفکر استراتژیک؛ چهار راه که رهبران موثر از طریق آن  به کسب بینش، راهبری تغییر، و کسب نتایج نائل میشوند

عنوان کتاب (انگلیسی):    

Leading with Strategic Thinking;

Four Ways Effective Leaders Gain Insight, Drive Change, and Get Results

نام نویسندگان: Aaron K. Olson & Keith Simerson

نام مترجم: –

ناشر : Wiley 

سال و دوره چاپ : 2015

تلخیص: سارا جانه

مروری بر کتاب:

تاکنون کتاب‎های زیادی با محوریت “تفکر استراتژیک” و همین‎طور “رهبری” در سازمان به رشته تحریر درآمده است. اما تعداد کتاب‎هایی که به شیوه‎ای اثربخش هر دو این موضوعات را در قالب یک راهنمای عملی به رهبران (در جهت ارتقاء تفکر استراتژیک در سازمان‎شان) عرضه کند، بسیار اندک است. کتاب پیش رو چنین شکافی را با تمرکز بر اقدامات عملی پر می‎کند. اولسون و سیمرسون در این کتاب به ارائه تعریفی دوباره از استراتژی پرداخته‎اند. آنها با تاکید بر تفاوت میان تفکر استراتژیک و برنامه‎ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک را در قالب سه فعالیت کلیدی تعریف می‎کنند: ارزیابی موقعیت‎ها، شناخت الگوها و تصمیم‎گیری. نویسندگان در این کتاب با ترکیب کردن سه حوزه دانشی روانشناسی شناختی، نظریه سیستم‎ها و نظریه بازی بر این مساله تاکید می‎کنند که اهمیت تفکر استراتژیک بسیار فراتر از حوزه برنامه‎ریزی است و همه جنبه‎ها و سطوح یک کسب‎و‎کار را در بر می‎گیرد. آنها ضمن پرهیز از ارائه یک مدل رهبری مناسب برای همه شرایط و موقعیت‎ها، به‌طورکلی یک گونه‎شناسی 4 گانه از مدل رهبری در سازمان عرضه می‎کنند و نشان می‎دهند که چگونه هرکدام از این مدل‎های رهبری از طریق بینش شخصی، فرایندهای ساختاریافته، همکاری و توانمندسازی دیگران، رهبران را به اهداف خود نائل می‎سازد. نویسندگان این کتاب از طریق انجام مصاحبه و تشکیل گروه‎های کانونی در بین بیش از 300 رهبر در سراسر جهان، به شناسایی اقدامات و مهارت‎هایی پرداخته‎اند که مدیران را به‌عنوان رهبران استراتژیک از دیگر مدیران متمایز می‎کند. مثال‎ها و مطالعات موردی که در این کتاب آمده، مفاهیم فوق را به‌طور عملی نشان می‎دهند.

سبک رهبری ویژگیها
آرمانگرایانه کاریزماتیک و در مواردی بحث‎برانگیز (شور و اشتیاق شخصی از ویژگی‎های اصلی این سبک است)
رشددهنده توانمندسازی و بهبود نیروی انسانی و پروژه‎های در حال انجام (توانمند در شبکه‎سازی )
دستوری شهودی و مبتنی بر مشاهده، ارزیابی از بالا به پایین در جهت یافتن راه‎حل و ایجاد تغییر در محیط
مشارکتی استخراج انرژی خلاقانه از تیم‎ها، همکاری‎ها و استقبال از فعالیت‎های شراکتی

باوجود اینکه ارائه چنین دسته‎بندی، مانند یک لنز مفید به ارزیابی و شناخت بهتر سبک رهبری مدیران در سازمان‎ها کمک می‎کند اما در نقدهایی که از سوی برخی صاحب‎نظران پیرامون این کتاب به رشته تحریر درآمده، به این مسئله اشاره‌شده که در عمل و بسته به پیچیدگی وضعیت مربوطه، کمتر می‎توان سبک رهبری استراتژیک مدیران را به‌سادگی دریکی از چهار طبقه قرار فوق قرارداد و بسته به شرایط و موقعیت‎های مختلف، سبک‎های رهبری متفاوت خواهد بود.

ازآنجاکه نیروهای برهم زننده فناوری و جهانی‌شدن چالش‎های جدیدی را برای رهبران در سازمان‎ها ایجاد می‎کنند. این کتاب به‌عنوان یک راهنما به مدیران و رهبران مشتاق کمک می‎کند تا از این نیروها به نفع سازمان خود بهره برده و از دل آن‎ها فرصت‎هایی برای نوآوری، همکاری و پیشرفت خلق کنند و به دنبال یافتن پاسخ به دو سؤال اصلی درزمینه رهبری استراتژیک باشند:

بهترین رهبران چگونه استراتژی خود را توسعه می‎دهند؟

رهبران موثر چگونه محرک تغییر استراتژیک هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1302