سبد خرید 0

وبلاگ

رقابت برای منابع؛ چگونگی خلق و ابقای استراتژی سودآور

عنوان مقاله ( فارسی): رقابت برای منابع؛ چگونگی خلق و ابقای استراتژی سودآور

عنوان مقاله (انگلیسی):  ?Competing on resources ;How do you create an sustain profitable strategy

 تلخیص: زری آبسالان

سوال اصلی این مقاله این است که سازمان‌ها چگونه به موقعیت رقابتی برتر رسیده و آن را بقا می‌بخشند؟

به طور کلی دو دیدگاه در خصوص خلق موقعیت رقابتی وجود دارد؛ دیدگاه مبتنی بر بازار و دیدگاه مبتنی بر مسائل محیطی. پورتر با دیدگاه اول و مبتنی بر صنعت به مسئله نگاه می‌کند و شرکت را در اکوسیستم مورد بحث قرار می‌دهد. اما در این مقاله تمرکز بر رویکرد دوم و رویکردی مدیریتی است. در حقیقت شرکت­ها با اتکا به منابع خاص خود، موقعیت استراتژیک خلق می­ کنند. در این راستا نویسنده در این مقاله، دو دیدگاه ایجاد مزیت رقابتی در شرکت را مورد بحث قرار می­ دهد: 1- دیدگاه منبع محور و 2- دیدگاه قابلیت­های پویا.

دیدگاه منبع محور

در این دیدگاه منابع اساس خلق مزیت رقابتی هستند، منابعی که خاص شرکت بوده، ارزشمند و ارزش‌آفرین، کمیاب و غیرقابل تقلید هستند. از طرفی منابع چسبنده هستند. به عبارتی نوعی خاصیت اینرسی در منابع است که باید مدیریت شود. بنابراین تصمیم برای ایجاد یک موقیعت استراتژیک با توجه به منابع و اقناع سه ویژگی زیر اتخاذ می‌گردد:

  1. با استفاده از منابع امکان یکپارچه‌سازی فرایندها به بهترین نحو وجود داشته باشد.
  2. هر خروجی میانی یا کالای واسطه‌ای تولید شده به تنهایی قابلیت فروش در بازار داشته باشد.
  3. خودِ دارایی یا منبع به تنهایی قابلیت فروش داشته باشد.

دیدگاه قابلیت­های پویا

در دیدگاه قبلی اهمیت منابع به صورت ایستا مورد بررسی قرار گرفته بود و بسیاری از فروض پیچیدگی محیط، ساده ­سازی شده­ بودند. اکنون به این مهم می‌پردازیم که با توجه به پیچیدگی‌های محیطی و سرعت تغییرات چطور منابع را به روزرسانی کنیم و مزیت رقابتی خلق شده را در طی زمان، پایدار سازیم. به دنبال کشف رابطه منابع با قابلیت‌ها هستیم. هر منبعی، قابلیت نیست. بلکه قابلیت یک ویژگی است که منابع می‌توانند آن را احراز کنند. در حقیقت قابلیت نوعی بالقوگی در خصوص رشد و تعالی، تعریف می‌گردد. هرگاه این قابلیت بالقوه، بالفعل گردد و در راستای هدف فعال شده و ارزش آفرینی ­کند، شایستگی نام می‌گیرد. این مفاهیم در سلسله مراتبی از ارزش قرار می‌گیرند.

[/av_textblock]

[av_image src=’http://www.rachoone.com/wp-content/uploads/2017/08/Absalan-2-Competing-on-resources-300×127.png’ attachment=’1017′ attachment_size=’medium’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

بنابراین از منابع به قابلیت‌ها و با ترکیب و تعالی قابلیت‌ها به شایستگی خواهیم رسید و در نهایت این ترکیب شایستگی‌هاست که به ایجاد مزیت رقابتی پایدار منجر می‌شود. نکته اساسی در تعریف شایستگی‌ها، پویایی قابلیت‌هاست و این پویایی است که سبب پایداری مزیت رقابتی می‌شود.

[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1015