سبد خرید 0

وبلاگ

استراتژی و سازمان یادگیرنده: یک مدل تکاملی برای شکل گیری استراتژی

 

عنوان مقاله ( فارسی): استراتژی و سازمان­ یادگیرنده: یک مدل تکاملی برای شکل­ گیری استراتژی           

عنوان مقاله (انگلیسی): Strategy and the learning organization: a maturity model for the formation of strategy

Kenny, John. 2006. Strategy and the learning organization: a maturity model for the formation of strategy. The Learning Organization. 13(4): 353-368.

تلخیص: فاطمه حقیقت

سازمان یادگیرنده

خلاصه مقاله:

هدف: توسعه يک مدل نظري براي تغيير استراتژيک که بین يادگيري در یک سازمان و فرآيند استراتژيک پیوند برقرار کند.

طراحي/ روش ­شناسی/ رويکرد: این مدل براساس مرور متون و ادبیاتی توسعه یافت که زمینه­ های مختلفی نظیر مدیریت، برنامه ­ریزی استراتژیک، روانشناسي يادگيري و يادگيري سازماني را پوشش می ­داد.

در اين مقاله، فرآيند شکل ­گیری و اجراي استراتژی در یک سازمان به‌صورت انتقادی بررسی‌شده و سپس پیوندهای بين يادگيري و استراتژي به‌ویژه در ارتباط با نوآوري و تغييرات بنیادین استراتژيک مورد بررسی قرار گرفتند.

نتايج: میزان مشابهت­ های یافت شده در لایه­ های مختلف ادبیات موضوعی حاکی از یک اصل کلی است که توسعه استراتژي پیوند نزدیکی با یادگیری دارد. اين مقاله ارائه مي­کند که درصورتی‌که يک فعاليت استراتژيک هدفمند به‌خوبی طراحی‌شده باشد، به توسعه فرهنگ يادگيري سازمانی کمک خواهد کرد. ازآنجایی‌که فرآيند برنامه­ريزي استراتژيک عموماً موردپذیرش همه بخش­ های اقتصادی است، این پتانسیل را دارد که ابزار مؤثری را برای هدایت منابع در جهت تحقق یادگیری مطلوب در سازمان و در راستای تداوم بلندمدت آن ارائه دهد.

ابتکار/ ارزش: اين مقاله، يک مدل نظري را در خصوص شکل­ گيري استراتژي توسعه مي­دهد که “مدل تکاملي براي شکل­ گيري استراتژي” ناميده شده است. این مدل توصیف‌کننده زنجیر توسعه برای استراتژی بر مبنای کاربرد رویکردهای مناسب استراتژیک است که با رویکردهای یادگیری مناسب و ملاحظت نقش ­های مدیریت و کارکنان در فرآیند تغییر در ارتباط است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

نوپای ناب

نوپای ناب

کتاب نوپای ناب به بررسی فرهنگ سازمانی و توانمندسازی انسان‌ها در سازمان‌ها با رویکردی نوین می‌پردازد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1101