کتاب – مشتری ها چگونه فکر می کنند.

عنوان کتاب ( فارسی): مشتری ها چگونه فکر می کنند.

عنوان کتاب (انگلیسی):  How customers think

نام نویسنده: جرالد زالتمن

نام مترجم: امیر توفیقی

ناشر : موسسه خدماتی فرهنگی رسا

سال و دوره چاپ : چاپ دوم، 1393

تلخیص : منصور شیرزاد

 برچسب­ها (Keywords): تفکر ناخودآگاه-استعاره-بازاریابی

مروری بر کتاب :

جرالد زالتمن در این کتاب ابتدا به عقاید نادرستی که بازاریاب­ها در مورد تفکر مشتری­ها دارند می­پردازد. سپس با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از تفکرات مصرف­کنندگان در ضمیر ناخودآگاهشان رخ می­دهد و بسیاری از تفکرات آن­ها در قالب استعاره­ها ظاهر می­شوند، تربیت­پذیر بودن حافظه مصرف­کنندگان را مورد تایید قرار می­دهد. در واقع آن حوزه­هایی از مغز انسان که به تصمیم­گیری مربوط می­شوند کاملاً قبل از آن که ما به طور آگاهانه متوجه شویم که انتخابی انجام داده­ایم، فعال می­شوند، این مطلب به این معنی است که تصمیم­ها پیش از آن که اتخاذ شوند، رخ می­دهند و قضاوت­های ناخودآگاه نه تنها قبل از قضاوت­های خودآگاه صورت می­گیرند، بلکه آن­ها را هدایت نیز می­کنند.

از آنجا که استعاره­ها می­توانند فرآیندهای شناختی را بسیار بهتر از زبان لفظی و کلامی مشخص کنند، می­توانند افکار مهمی را آشکار نمایند که زبان لفظی یا نمی­تواند به طور کامل آن­ها را نشان دهد یا کاملاً از آن­ها غفلت می­ورزد. به علاوه استعاره­ها به صورت شبکه­ای از برداشت­های انتزاعی هستند که بخشی از تصورات و تصویرپردازی­های ذهنی را تشکیل می­دهند. اگر این شبکه­ها میان گروهی از افراد مشترک باشند، نقشه­های اجتماعی را شکل می­دهند که بر اساس آن­ها مدیران می­توانند بازارها را تقسیم­بندی کنند یا نحوه­ی تعامل با مشتری­هایشان را مهندسی مجدد نموده و از این طریق مصرف­کننده­ها را ترغیب کنند تا پیشنهادهای آن­ها را به شکل­های تازه­ای ببینند. بازاریاب­ها می­توانند این نقشه­ها را تغییر دهند، ساختارهای جدیدی را در ذهن مصرف کننده­ها به وجود آورند و ارتباط تازه­ای بین ایده­های موجود برقرار کنند.

در ادامه به اهرم­هایی برای تفکر خلاق اشاره می­کند که مدیران می­توانند از طریق آن­ها از قالب تفکرات سنتی خارج شوند و بزرگتر بیاندیشند. از آنجا که شیوه­های جدید تفکر با یافتن روش­های جدید طرح پرسش آغاز می­شوند، دستورالعمل­هایی برای طرح سوالات اساسی ارائه شده است.

این کتاب در سه بخش و سیزده فصل تنظیم شده است، در بخش اول کتاب نگاهی صادقانه به وضعیت فعلی حاکم بر بازاریابی می­اندازد و مخاطبین این کتاب را برای سفری اکتشافی آماده می­کند. در بخش دوم کتاب با معرفی ذهن و ضمیر بازار به بررسی جزئیات پارادایم جدید می­پردازد و مثال­هایی از کمپانی­هایی ارائه می­دهد که اصول پارادایم جدید را به کار گرفته­اند و نتایج برجسته­ای به دست آورده­اند و در بخش سوم به مدیران و بازاریابان کمک می­کند که تفکرات ناخودآگاه خودشان را درباره مصرف­کننده­ها بشناسند و تفکری عمیق و متفاوت داشته باشند.

این پست را منتشر کنید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments