کتاب – قدرت نوآوری استراتژی

عنوان کتاب ( فارسی):

قدرت نوآوری استراتژی: راهی نو در پیوند خلاقیت و برنامه­ریزی استراتژیک برای کشف فرصت‌های ناب در کسب و کار

عنوان کتاب (انگلیسی):

The Power of Strategy Innovation: A New Way of Linking Creativity and Strategic Planning to Discover Great Business Opportunities

نام نویسنده: رابرت ای. جانستون، جی.داگلاس بیت

نام مترجم : مسعود چیتگرها

ناشر : یزدا

سال و دوره چاپ : چاپ دوم،1390

تلخیص : منصور شیرزاد

برچسب (Keywords): استراتژی، خلاقیت، رهبری، برنامه ریزی استراتژیک، کسب و کار

مروری بر کتاب:

هيچ استراتژى در يك بنگاه تجارى براى هميشه تداوم ندارد. در بعضى از زمان‌ها، باك بنزين بنگاه شروع به تمام شدن مي‌كند. بسيارى از شركت‌ها، از شنيدن اخبار مالى خود شوكه مي‌شوند، زيرا هيچ توجه خاصى به شاخص سوخت خود نداشته‌اند. بعضى از شركت‌هاى ديگر، چهار چشمى بر شاخص سوخت چشم دوخته‌اند، اما راهنمايى ندارند تا ببينند جايگاه سوخت بعدى كجا قرار گرفته­است. بنابراين، آنها در امتداد ساحل آرام حركت مي‌كنند و آرزوى دستيابى به خوشبختى را دارند. اما شركت‌هايى نيز وجود دارند كه در امتداد رو به جلو و در طول جاده‌ي پيشرفت، ديده‌بانى كرده‌اند و جايگاه‌هاى سوخت‌گيرى دوباره‌ي خود را مي‌يابند. با چشمان تيزبين خود، جاده، نقشه و شاخص سوخت را مي‌بينند. آنها قبل از اينكه سوخت به پايين‌ترين درجه خود برسد، باك بنزين را پر مي‌كنند. حتى مدل‌هاي قديمي‌تر، با تنظيم مناسب موتور و سوخت‌گيرى دوباره، مي‌توانند سفر خود را با سرعت محدود براى دهه‌ها حفظ كنند. شركت شما نيازمند نوآورى استراتژى است تا جاده پيش رو را درك كند و به آرامى، انتخاب‌تان را براى حفظ پر بودن سبد محصول و حركت موتور مالى بداند.

براى تيم مديريت يك شركت آسان نيست تا شرايط آشفته‌ي بازارى پويا را هدايت كند. به نظر مي‌رسد هر چيزى دائماً در حال تغيير باشد: محصولات، فنآوري‌ها، رقبا، نيازهاى مشترى، كانال‌هاى توزيع و غيره. چگونه شركت بايد به اين تغييرات پاسخ دهد؟ آيا بهتر است اقدامى انجام دهد يا منتظر باشد تا بازار به ثبات برسد؟ آيا شركت بايد استراتژى جارى خود را حفظ كند يا به سمت يك استراتژى جديد حركت نمايد؟ از طرف ديگر، شركت بايد كسب‌وكار جارى خود را مديريت كند. كسب‌وكارى كه شكل گرفته و تا اين زمان قابليتش را در يافتن بازار و ارائه محصولات و خدمات در بازار موجود اثبات نموده­است. اين قابليت، ريسك پاييني را در تحقق اهداف مالى و اطمينان از بقاء شركت نشان مي‌دهد. مرغى است كه تخم‌هاى طلا مي‌گذارد. بنابراين، كسب‌وكار جارى احتمالاً با يك الگوى قديمى كسب‌وكار كه در گذشته، زمانى كه شرايط بازار بسيار متفاوت بود، بنا نهاده شده است كار نمي‌كند. بنابراين، چه بايد كرد؟

نوآورى استراتژى، مسلماً بهترين پاسخ به پرسش «چه بايد كرد؟» خواهد بود. نوآوري استراتژي، استراتژى كسب‌وكار يك بنگاه را با هدف خلق ارزش جديدى براى مشترى و بنگاه تغيير مي‌دهد. نوآوري استراتژي، فرايند كشف و ظهور آينده، درك تغيير نيازهاي مشتريان و استفاده از بينش‌هاي حاصله در اين اكتشافات براي شناسايي فرصت‌هاي جديد كسب‌وكار براي شركت شماست. آيا شركت شما، فرايند منسجمي براي نوآوري استراتژي دارد؟ اگرچه بسياري از برنامه‌هاي مديريت به شما كمك مي‌كند تا هزينه‌هاي خود را براي رشد بيشتر توليد كاهش دهيد، اما نوآوري استراتژي در رشد سطح كلان سازمان به يارى شما مي‌آيد. فرصت‌هاي جديد كسب‌وكار موتور محركه‌هايي هستند تا استراتژي‌هاي جديد شركت طوري پيش بروند كه رشد آينده را در پي داشته باشد. نوآوري استراتژي، رويكردى مرحله به مرحله، براي فرايند كشف فرصت‌هاي نوآورانه و ساختن فردايي جديد است. نوآوري استراتژي مي‌تواند كسب‌وكار كسل‌كننده و تحت فشار شما را با رويكردهاي بنيادين تغيير دهد تا در آينده‌اي نزديك شاهد رشد كسب‌وكار و موفقيت بيشتر خود باشيد. نوآوری استراتژی یک فرآیند کشف و ظهور آینده، درک تغییر نیازهای مشتریان و استفاده از بینش‌های حال در این اکتشاف برای شناسایی فرصت‌های جدید کسب و کار در شرکت شماست. اگرچه بسیاری از برنامه‌های مدیریت به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را برای رشد بیشتر تولید کاهش دهید، اما نوآوری استراتژی‌ در رشد سطح کلان سازمان به یاری شما می‌آید. فرصت‌های جدید کسب و کار موتور محرکه‌ای است تا استراتژی‌های جدید شرکت که رشد آینده را در پی دارد، پیش بروند.

در این کتاب، به شرح شیوه‌های برنامه‌ریزی استراتژیک پرداخته شده است. نویسندگان کتاب حاضر می‌کوشند، یک فرایند مرحله‌ای برای نوآوری در استراتژی و برنامه‌ریزی اقتصادی سازمان‌ها را معرفی و تشریح نمایند و به این وسیله به مخاطب خویش در فرایند کشف آینده، درک نیازهای آتی مشتریان و نیز استفاده از بینش و شهود مدیران در شناسایی فرصت‌های جدید کسب و کار یاری رسانند. کتاب، مشتمل بر سه بخش و سیزده فصل است. بخش اول با نام نوآوری استراتژی چیست و چرا؟ شامل چهار فصل است : فصل اول استراتژی در مواجه با نوآوری، فصل دوم نوآوری استراتژی مدیریت آینده است، فصل سوم؛ نوآوری استراتژی برنامه ریزی استراتژیک نیست و فصل چهارم فرایند اکتشاف. بخش دوم با نام راهنمای پیاده سازی شامل شش فصل است : فصل پنجم داستان موین، فصل ششم مرحله راه اندازی، در این مرحله، تیم اکتشاف انتخاب، نقش‌هاى اصلى شناسایى، اهداف ابتکار پایه‌گذارى، و تیم براى فرایند آماده مى‌گردد. فصل هفتم مرحله همسویی، تیم اکتشاف و مدیریت خود را براى تمرکز و دامنه ابتکار همسو مى‌کنند و بر «مرزهاى استراتژیکى» به توافق مى‌رسند که باید کشف شوند، فصل هشتم مرحله کشف هدف از این مرحله گردآورى بینش‌هاى جدید در مرز استراتژیکى است که مى‌تواند پایه فرصت‌هاى جدید و ارزش‌افزاى کسب‌وکار در آینده را شکل دهد. بسته به اینکه مرز استراتژیک و دامنه ابتکار چه چیزى باشد، تیم‌ها بینش‌هاى مرتبط با شناخت متفاوت از ‌«بردارها» را کشف خواهند کرد که شامل ارزش مشترى، پویایى بازارها، و یا نوآورى الگوى کسب وکار هستند ، فصل نهم مرحله آفرینش که با بهره‌گیرى از این بینش‌هاى حاصله‌ى جدید، تیم اکتشاف سبدى از فرصت‌هاى جدید کسب‌ وکار براى آینده را خلق و پالایش مى‌نماید. فصل دهم مرحله نقشه که در این فصل در مرحله نهایى، تیم نقشه‌ى راه استراتژیک را خلق خواهد کرد که سرفصل‌هاى کلى آن رویدادهاى کلیدى، روندها، بى‌قاعدگى‌هاى بازار و مراحل برجسته‌اى براى حرکت شرکت به سوى آینده استراتژیک جدیدش است. و بخش سوم با نام نوآوری استراتژی پیشرفته شامل سه فصل است : فصل یازدهم بهبود فرایند اکتشاف، فصل دوازدهم شکل دهی نظام نوآوری استراتژی و فصل پایانی آینده نوآوری استراتژی.

این پست را منتشر کنید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments