کتاب – تفکر یک استراتژیست

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

عنوان کتاب ( فارسی): تفکر یک استراتژیست

عنوان کتاب (انگلیسی): 

The Mind Of The Strategist

نام نویسنده: کن ایچی اومی

نام مترجم: داود مسکریان

ناشر : سازمان مدیریت صنعتی

سال و دوره چاپ : 1371

تلخیص : شکوفه اسعدی

برچسب (Keywords): تفکر استراتژیک , استراتژیست

مروری بر کتاب :

کتاب The Mind Of The Strategist در سال 1982 توسط انتشارات McGraw-hill به چاپ رسید و در فهرست پرفروش ها قرار گرفت. این کتاب در سال 1371 توسط سازمان مدیریت صنعتی برای اولین بار در ایران به ترجمه داود مسکریان حقیقی به چاپ رسید.

این کتاب دارای سه فصل و 17 بخش به شرح ذیل است:

  • فصل اول:هنر تفکر استراتژیک
    • بخش یک- نقطه آغازین: تجزیه و تحلیل مسائل
    • بخش دو- مسیرهای چهارگانه به سوی برتری استراتژیک
    • بخش سه- تمرکز بر عوامل کلیدی
    • بخش چهار- بهره برداری از برتریهای نسبی
    • بخش پنج- ابتکارات جسورانه
    • بخش ششم- بهره برداری از آزادی عمل استراتژیک
    • بخش هفتم- راز برخورداری از دیدگاه استراتژیک در چیست؟
  • فصل دوم: چگونه استراتژیهای موفق طراحی کنیم؟
    • بخش هشت- مثلث استراتژیک
    • بخش نه- استراتژی مبتنی بر مشتری
    • بخش ده- استراتژی های مبتنی بر شرکت
    • بخش یازده- استراتژی های مبتنی بر رقبا
    • بخش دوازده- استراتژی در سطح بنگاه
  • فصل سوم: واقعیت های نوین استراتژیک
    • بخش سیزده- درک محیط اقتصادی
    • بخش چهارده- چگونه از عهده تحولات استراتژیک بر آییم؟
    • بخش پانزده- افسانه یا واقعیات
    • بخش شانزده- تصمیم گیری توام با دوراندیشی
    • بخش هفده- آیا دستورالعملی برای موفقیت وجود دارد؟

همانطور که پیشتر بیان شد، اومی تحصیلات رسمی خود را در رشته دیگری غیر از مدیریت گذرانده بود و در این کتاب نیز تفکر استراتژیک را از دیدگاه مدیریان ژاپنی مطرح می کند که اکثرا وضعیت مشابهی دارند لذا می توان گفت در این کتاب تفکر استراتژیک آنگونه که در واقعیت هست و عمل می کند به تصویر کشیده شده است نه آنگونه که در منابع آکادمیک معرفی می شود. در این کتاب بیش از آنکه به تکنیک ها و مقولات شکلی مدیریت استراتژیک پرداخته شود، به محتوای آن پرداخته شده است.

البته باید توجه داشت که نویسنده در این کتاب فقط به توصیف و چیستی تفکر و مدیریت استراتژیک بسنده نکرده است بلکه در عین حال، روش ها و ابزارهایی را نیز برای استفاده از این محتوا توصیه نموده است.

همانطور که پیشتر بیان شد این کتاب از دیدگاه مدیریت ژاپنی نوشته شده است و به نوعی آیینه و بازتاب تفکر استراتژیک مدیریان و رهبران موفق ژاپنی است که نویسنده در طی سالها مشاوره خود با ایشان برخورد داشته است. وی در کتاب تفکر یک استراتژیست به دنبال نشان دادن این موضوع است که چگونه رهبران موفق ژاپنی که اکثرا تحصیلات غیر مرتبط به مدیریت داشته اند، از چشم انداز و بینش برای عملی کردن ایده های خود استفاده می کردند[1].

نویسنده معتقد است آنچه که عملکرد شرکت های ژاپنی را به سحر و جادو شبیه کرده است، تصمیم گیری گروهی، سرودهای جمعی، دوایر کنترل کیفیت و ابزارهایی از این دست نیست، حتی برنامه ریزی استراتژیک و استراتژی های متعالی نیز عامل این موفقیت نیست، بلکه این وجود استراتژیست هایی با استعداد ذاتی است که موجب این تفاوت شده است. وی در این کتاب به دنبال معرفی این استعداد ذاتی به دنیای غرب است.

نویسنده عناصر اصلی در این استعداد ذاتی را داشتن شناخت شهودی از مسائل و همچنین وجود عنصر آفرینندگی در تصمیمات و اراده و نیروی اذهان آفرینندگان آنها می داند.

البته باید توجه داشت که نویسنده تجزیه و تحلیل و ابزارهای استراتژی را بیهوده نمی داند بلکه آنها را ابزارهایی می داند که باید به خدمت ذهن استراتژیست در آیند تا در آنها روح دمیده شود و منشا اثر شوند.

یکی از نکات جالب در این کتاب این است که علیرغم اینکه ممکن است خواننده انتظار داشته باشد با توصیفات فلسفی و پیچیده در خصوص محتوای استراتژی و ذهن استراتژیست و … رو به رو شود، اما کاملا برعکس نویسنده با ارائه مثال ها و مشاهدات متعدد و استفاده از نمودارها و اشکال متنوع، به شرح موضوع مورد نظر خود پرداخته است.

[1] (The Economist 2009)

[/av_textblock]

این پست را منتشر کنید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments