قصه­ گویی اثربخش: تکنیک­ های استراتژیک روایت

عنوان مقاله ( فارسی): قصه­ گویی اثربخش: تکنیک­ های استراتژیک روایت

عنوان مقاله (انگلیسی): Effective storytelling: strategic business narrative techniques

 Denning, Stephen. “Effective storytelling: strategic business narrative techniques.” Strategy & Leadership 34, no. 1 (2006): 42-48.

تلخیص: زری آبسالان

خلاصه مقاله

علی‌رغم تشویق گسترده شرکت ­ها و رهبران به استفاده از قصه ­گویی به ­عنوان ابزاری برای مدیریت چالش ­های رهبری مانند تفهیم ریسک ­ها و فرصت­ های شناسایی‌شده در فرایند برنامه ­ریزی استراتژیک و تحلیل سناریوها؛ حقیقت این است که هنوز هم بیشتر سازمان­ ها در این زمینه نیاز به کمک دارند. سؤال این است: مدیران ارشد چگونه می­ توانند از قصه ­گویی استفاده مؤثر داشته باشند؟

چیزی که معمولاً بیشتر سازمان‌ها در ابتدای کار نمی ­دانند این است که یک راه منحصربه ­فرد برای قصه­ گویی وجود ندارد. قصه یا داستان می­تواند با روش­ های متفاوتی بیان شود که هرکدام مناسب اهداف خاصی هستند.

بسیاری از مدیران ارشد خود را قصه­ گوی ذاتی می ­دانند و در روابط روزمره خود از انواع قصه ­ها استفاده می­کنند، اما نکته اینجاست که حتی قصه­گوهای ذاتی نیز باید بدانند که در هر موقعیتی از چه نوع قصه ­ای استفاده کنند. مثلاً درجایی که قصه­ گو در پی تقویت اشتراک دانش در شرکت و بین کارکنان است؛ استفاده از قصه­ های طنز یا معرفی خود، نه‌تنها سودمند نبوده، بلکه  تأثیر منفی خواهد داشت. بنابراین پیش ­نیاز قصه­ گویی سازمانی، شفاف بودن هدفِ قصه­ گو است.

در این مقاله هشت نوع الگوی قصه­ گویی معرفی‌شده‌اند:

  • داستان­ های الهام ­بخش(ایجاد جرقه در ذهن)
  • داستان ­های معرفی خود، گذشته و اتوبیوگرافی
  • داستان ­های انتقال­ دهنده ارزش­ها
  • داستان­ های معرفی شرکت، برندساز
  • داستان­ های همکاری آفرین
  • داستان­ های شوخی و طنز
  • داستان­ های اشتراک دانش
  • داستان­ های هدایت آینده

هر یک از این هشت الگو متناسب با شرایط خاص و با استفاده از عبارات و لحن بیان خاصی روایت می ­شوند.

در جدول زیر ویژگی­ های هریک از این الگوها به‌تفصیل آمده است:

هدف از قصه مشخصات قصه نکات در قصه‌گویی عبارات پیشنهادی
الهام‌بخش از تغییرات موفقیت ­آمیز گذشته بگویید و اجازه دهید شنوندگان خود را در آن موقعیت تصور نمایند. از بیان جزئیات ریز خودداری کنید تا ذهن شنوندگان متمرکز بماند  تصور کنید…

چه می‌شود اگر….

معرفی خود/شخص سوم تعریف وقایع جذاب برای مخاطب از گذشته خود فقط جزئیات بااهمیت را ذکر کنید به زمان و حوصله مخاطب توجه کنید من این موضوع را نمی­دانستم که او…

حالا میدانم که…

انتقال ارزش­ها احساس نزدیکی و همدلی با مخاطب از شخصیت­ها و موقعیت­های باورپذیر استفاده نمایید و آرمانی جلوه نکنید کاملاً درسته…

چرا همیشه این کار را نکنیم؟!!!

معرفی شرکت/برند از زبان محصول یا مشتری یا شخص سوم از وفاداری شرکت به تعهدات برند اطمینان حاصل کنید عجب!!!

حتماً راجع به آن به دوستانم خواهم گفت!

ایجاد همکاری تصویر موقعیتی که مخاطب تجربه کرده است و تشویق آنها به تسهیم تجارب برنامه‌ای برای مدیریت انرژی و شعف حاصل از این هم‌حسی داشته باشید این موضوع من را یاد آن می‌اندازد که….

من هم داستانی شبیه آن دارم!!!

 

تأکید و تمرکز با شوخی تأکید بر موضوعات مهم با طنز و بذله محترمانه زیاده‌روی نکنید نه… شوخی می­کنید!

هیچ‌وقت این‌طور فکر نمی­کردم!

تسهیم دانش تمرکز بر اشتباهات تمرکز و تشریح جزئیات راه­ حل­ ها به راه­ حل­های جایگزین و بهتر توجه کنید اوه… بهتر است در آینده مواظب این موضوع باشیم.
هدایت آینده تشریح آینده مدنظر بدون جزئیات از مهارت‌های قصه‌گویی استفاده کنید از چه زمانی شروع کنیم؟

بیایید انجامش دهیم.

این پست را منتشر کنید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments