سبد خرید 0

وبلاگ

مشتری‌ها چگونه فکر می‌کنند

زالتمن (زیمت)

عنوان کتاب ( فارسی): مشتری‌ها چگونه فکر می‌کنند

عنوان کتاب (انگلیسی) How customers think

نام نویسنده: جرالد زالتمن

نام مترجم: امیر توفیقی

ناشر: موسسه خدماتی فرهنگی رسا

سال و دوره چاپ : چاپ دوم، 1393

تلخیص: منصور شیرزاد

 

مروری بر کتاب مشتری‌ها چگونه فکر می‌کنند

جرالد زالتمن در این کتاب ابتدا به عقاید نادرستی که بازاریاب­‌ها در مورد تفکر مشتری‌ها دارند می‌­پردازد.

سپس با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد از تفکرات مصرف­‌کنندگان در ضمیر ناخودآگاهشان رخ می‌­دهد و بسیاری از تفکرات آن­ها در قالب استعاره­‌ها ظاهر می‌شوند، تربیت­‌پذیر بودن حافظه مصرف­‌کنندگان را مورد تایید قرار می‌­دهد.

در واقع آن حوزه­‌هایی از مغز انسان که به تصمیم‌گیری مربوط می‌­شوند کاملاً قبل از آن که ما به طور آگاهانه متوجه شویم که انتخابی انجام داده‌ایم، فعال می‌­شوند؛ این مطلب به این معنی است که تصمیم‌ها پیش از آن که اتخاذ شوند، رخ می­‌دهند و قضاوت‌های ناخودآگاه نه تنها قبل از قضاوت‌های خودآگاه صورت می‌گیرند، بلکه آن­ها را هدایت نیز می­‌کنند.

از آنجا که استعاره­‌ها می‌­توانند فرآیندهای شناختی را بسیار بهتر از زبان لفظی و کلامی مشخص کنند، می‌­توانند افکار مهمی را آشکار نمایند که زبان لفظی یا نمی‌تواند به طور کامل آن­ها را نشان دهد یا کاملاً از آن­ها غفلت می­‌ورزد.

به علاوه استعاره‌ها به صورت شبکه­‌ای از برداشت‌های انتزاعی هستند که بخشی از تصورات و تصویرپردازی‌های ذهنی را تشکیل می‌‌دهند.

اگر این شبکه‌­ها میان گروهی از افراد مشترک باشند، نقشه‌های اجتماعی را شکل می­‌دهند که بر اساس آن­ها مدیران می‌­توانند بازارها را تقسیم‌­بندی کنند یا نحوه تعامل با مشتری­‌هایشان را مهندسی مجدد نموده و از این طریق مصرف­‌کننده‌ها را ترغیب کنند تا پیشنهادهای آن­ها را به شکل‌های تازه­‌ای ببینند. بازاریاب‌ها می‌­توانند این نقشه­‌ها را تغییر دهند، ساختارهای جدیدی را در ذهن مصرف کننده­‌ها به وجود آورند و ارتباط تازه­‌ای بین ایده‌های موجود برقرار کنند.

در ادامه به اهرم‌هایی برای تفکر خلاق اشاره می‌کند که مدیران می­‌توانند از طریق آن­ها از قالب تفکرات سنتی خارج شوند و بزرگ‌تر بیاندیشند. از آنجا که شیوه‌­های جدید تفکر با یافتن روش­‌های جدید طرح پرسش آغاز می‌­شوند، دستورالعمل­‌هایی برای طرح سوالات اساسی ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه با تکنیک زالتمن ذهن مشتری را بخوانیم؟

جرالد زالتمن
جرالد زالتمن

در فصل‌های 13 گانه کتاب چه می‌خوانیم؟

این کتاب در سه بخش و سیزده فصل تنظیم شده است. نویسنده در بخش اول کتاب نگاهی صادقانه به وضعیت فعلی حاکم بر بازاریابی می­‌اندازد و مخاطبین این کتاب را برای سفری اکتشافی آماده می‌کند.

در بخش دوم کتاب با معرفی ذهن و ضمیر بازار به بررسی جزئیات پارادایم جدید می­‌پردازد و مثال‌­هایی از کمپانی­‌هایی ارائه می­‌دهد که اصول پارادایم جدید را به کار گرفته­‌اند و نتایج برجسته‌ای به دست آورده­‌اند.

در بخش سوم به مدیران و بازاریابان کمک می‌کند که تفکرات ناخودآگاه خودشان را درباره مصرف­‌کننده‌ها بشناسند و تفکری عمیق و متفاوت داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: چطور در کارگاه زالتمن راچونه، آینده شرکت ماسترفوده ترسیم شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=412