سبد خرید 0

قوی سیاه

عنوان کتاب ( فارسی): قوی سیاه

عنوان کتاب (انگلیسی):  The black swan: the impact of the highly improbable

نام نویسنده: نسیم نیکلاس طالب

نام مترجم: محمدابراهیم محجوب

ناشر : آریانا قلم

سال و دوره چاپ : چاپ دوم، پاییز 1394

مروری بر کتاب:

ساندی تایمز در سال 2009 اعلام كرد قوی سیاه یکی از دوازده كتاب اثرگذار بعد از جنگ جهانی دوم بوده است. این كتاب بعد از انتشار به سرعت توجه همگان را به خود جلب كرد به گونه ­ای كه ۶۳ هفته متوالی در فهرست پرفروش ترین كتاب­ های نیویورک تایمز قرار گرفت. نسیم نیکلاس طالب در این اثر شیوه ­های اندیشیدن و قضاوت كردن انسان­ها را به چالش كشیده به­ طوری كه ایده ­های او به­ سرعت به مباحث علمی و حرفه ­ای راه یافته است.

خود او دربارۀ كتابش می گوید: ایده ی من در كتاب قوی سیاه این است كه مردم را مجبور سازم درباره ناشناخته ­ها و قدرت آنها تفکر و تأمل كنند، به ­ویژه درباره دسته معینی از رویدادها كه نمی­توانیم به تصور و خیال درآوریم، اما می­ تواند هزینه بسیار زیادی برایمان داشته باشد؛ رویدادهایی نادر، اما با تأثیری عظیم. قوی سیاه می تواند رویدادی منفی مثل بحران بانکداری باشد و یا رویدادی مثبت مانند فن آوری­ های نو. در واقع نسیم نیکلاس طالب سعی می­کند نوع نگاه و شیوه اندیشیدن ما را تغییر دهد و الگوهای رایج را به چالش بکشد.

نسیم طالب در کتاب قوی سیاه، نگرش رایج در مدیریت ریسک را به باد انتقاد می‌گیرد و معتقد است که اکثر فعالان بازار مالی و سرمایه ­گذاری، برای تحلیل آینده صرفاً به روند گذشته اکتفا می‌کنند. به­ همین علت، مثلاً اگر صدها قوی سفید دیده باشند، بر این باور خواهند بود که قوی سیاه وجود ندارد. جالب اینجاست که معمولاً وقتی قوی سیاه را دیدند، زنجیری از توضیحات و تحلیل‌ها را ردیف می‌کنند و می‌گویند که از قبل می‌توانستیم منتظر ظهور قوهای سیاه باشیم. وی در کتاب این چنین می­ نویسد: مشاهده اولین قوی سیاه رنگ احتمالا باعث حیرت بسیاری از پرنده‌شناسان شده است، اما اشاراتی که در این موضوع نهفته است به مراتب جالب‌توجه‌تر از موضوع رنگ عجیب این گونه از پرنده‌ها است. این اتفاق به روشنی نمایانگر محدودیت شدیدی است که ما در یادگیری از مشاهدات و تجربیات خود با آن روبه‌رو هستیم یا به عبارت دیگر نشانگر شکنندگی دانش ماست. تنها یک مشاهده می‌تواند حکمی را که هزاران سال مشاهده قوهای سپید تاییدش می‌کرده باطل کند. همه آن چیزی که لازم است تنها یک قوی سیاه است. نسیم طالب، بحث خود را به موضوع مالی و سرمایه­ گذاری محدود نمی‌کند و معتقد است که از این نگرش می‌توان برای مدیریت استراتژیک کسب و کارها در شرایط ابهام استفاده کرد. کتاب علاوه بر دیباچه، شامل ۳ بخش با عناوین ناکتاب خانه­ ی اوبراتواکو، ما نمی­ توانیم پیش­گویی کنیم و قوهای کبود کرانستان  و ۱۹ فصل با عناوین کارآموزی یک شکاک تجربی، قوی سیاه ایوژنیا، بورس باز و سلماس، هزار و یک، تایید و گواهی، مغلطه قصه پردازی، زندگی در چنبره امید، اقبال بی زوال جیاکوموکازانووا: مسئله شاهد خاموش، مغلطه بازی انگاری یا عدم قطعیت کتابی، رسوایی پیش گویی، در جست و جوی فضله پرندگان، رویای شناخت سالاری، آپلس نقاش یا اگر نتوانید پیش بینی کنید چه می­کنید؟، از میانستان به کرانستان و برگشت، نمودار زنگوله­ ای این کلاه­برداری فکری، زیبایی شناسی بخت­مندی، دیوانگان جان لاک، عدم قطعیت اهل نیرنگ، پنجاه پنجاه یا چگونه با قوی سیاه مساوی کنیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

کتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک

کتاب مدیریت استراتژیک اثر فرد آر. دیوید یکی از کتاب‌های پرفروش و محبوب در حوزه مدیریت استراتژیک است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=937