سبد خرید 0

وبلاگ

تفکر استراتژیک در مقابل برنامه ریزی استراتژیک: به سوی فهم مکمل ها‌

عنوان مقاله ( فارسی): تفکر استراتژیک در مقابل برنامهریزی استراتژیک: به سوی فهم مکملها‌

عنوان مقاله (انگلیسی): 

Strategic Thinking versus Strategic planning: towards understanding the complementarities

Fiona Graetz. 2002. Strategic Thinking versus Strategic planning: towards understanding the complementarities. Management Decision.40/5: 456-462

تلخیص: منصور شیرزاد 

خلاصه مقاله

این مقاله ابتدا مروری بر ادبیات موضوع و ارایه تفاوت‌های تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌کند. سپس مورد مطالعاتی در شرکت Communication Co. را تشریح می‌کند.

46 نفر از کارکنان که به طور تصادفی از برنامه‌های مدیران آینده که طی دو دهه گذشته در این شرکت اجرا شده بود، انتخاب شدند و طی کارگاهی به مدت پنج ساعت  اقدامات زیر انجام شد:

  • تکمیل پرسشنامه LTAT(Life Time Assessment Test) که پرسشنامه‌ای درباره سبک تصمیم‌گیری مبتنی بر ابزار HBDI است.
  • ارایه آموزش چگونگی ساخت سناریو به افراد
  • ساخت سناریو توسط افراد در گروه‌های چهار یا پنج نفری

ساخت سناریو برای المپیک سیدنی انجام گرفت و تمامی اطلاعات از المپیک­های قبلی در اختیار آنها گذاشته شد. گروه‌ها دو ساعت و 40 دقیقه برای ساخت سناریو وقت داشتند.
[/av_textblock]

[av_image src=’http://www.rachoone.com/wp-content/uploads/2017/08/Strategic-Thinking-versus-Strategic-planning-towards-understanding-the-complementarities-495×400.png’ attachment=’1049′ attachment_size=’portfolio’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

یک مشاهده گر در هر گروه فعالیت اعضای گروه را مشاهده، بررسی و ارزیابی می کرد و سناریو ها توسط افراد آموزش دیده دیگری ارزیابی شدند. معیارهای ارزیابی عبارتند از:

باورپذیری(Plausibility)

خلاقیت (Creativity)

سازگاری(consistency)

یافته اصلی:

گروه هایی که در آنها فرد تخیل گر  Imaginist  و فرد تحلیل گر Analyst هر دو وجود داشتند و به طور فعالانه در گروه مشارکت می کردند ارزیابی سناریو بر اساس معیارهای ذکر شده  آنها امتیاز بیشتری دریافت کرد.

[/av_textblock]

[av_hr class=’default’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′]

دیدگاهتان را بنویسید

این پست را منتشر کنید

پست‌های دیگر

بازی بُرد

بازی بُرد

کتاب بازی بُرد یک راهنمای جامع برای توسعه استراتژی‌های موفقیت آمیز در تجارت و صنعت است.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://rachoone.ir/?p=1048