استراتژی چیست؟

عنوان مقاله ( فارسی): استراتژی چیست؟

عنوان مقاله (انگلیسی):  What is strategy

تلخیص: زری آبسالان

خلاصه مقاله:

این مقاله با هدف روشنگری از مفاهیم استراتژی قبلی پورتر نوشته شده است. پورتر در این مقاله به ارائه تعریفی روشن و شفاف از استراتژی می­پردازد، وی بدین منظور از مفاهیم پایه­ ای مانند زنجیره ارزش و سود بهره می­جوید. او معتقد است جایگاه شرکت در بین رقبا از طریق دو استراتژی کلی ایجاد می­شود: 1- رهبری هزینه با تکیه بر اقتصاد کلاسیک و 2- ایجاد وجه تمایز در محصولات و خدمات. در مرحله اول تلاش بر فعالیت در نقطه بهینه تولید و رهبری هزینه (یا اصطلاحاً cost position) است. در غیر این صورت به دنبال ایجاد تمایز خواهد بود و خلق ارزش  انجام می­گیرد، به ازای این تمایز پول بیشتری تحت عنوان سود خلق خواهد شد.

مفهوم دیگر مورد نظر پورتر در این مقاله صنعت است. از نظر پورتر تامین­ کننده ­ها، رقبا، مشتریان و سیستم رقابت، محیط صنعتی را تشکیل می­دهند. بنابراین رقابت در رفتار بنگاه­ها در محیط صنعت رخ می­دهد. نکته حائز اهمیت در این مقاله این است که هر آنچه از علم مدیریت تحت عنوان بهره ­وری، کاهش هزینه، کارایی، اثربخشی به وجود آمده است از نظر پورتر کارایی عملیاتی نامیده می­شود که هیچکدام مساوی با استراتژی نمی­باشند. تمامی این روش­ها، روش­های مدیریتی که سبب پیشروی شرکتی می­شوند، روزی مختص یک شرکت بوده­اند که بعدها توسط شرکت­های مقلد رمزگشایی شده و عمومی گشته­ اند. مرز بین استراتژی و کارایی عملیاتی، در این رمزگشایی است. به تعبیری هر شیوه و انتخابی تا وقتی که رمز گشایی نشده باشد، استراتژی است و به محض رمزگشایی و قابلیت کپی­ برداری از دنیای استراتژی خارج می­شود. استراتژی برابر انتخاب است و هر چیزی بیرون از این انتخاب، شانس تلقی می­شود. بنابراین پورتر ضمن تعریف کارایی عملیاتی و ایجاد تمایز بین کارایی عملیاتی و موقعیت یابی استراتژیک معتقد است که موقعیت­ یابی استراتژیک از سه طریق امکان­پذیر است. 1- ایجاد تنوع، 2- موقعیت ­یابی بر مبنای نیاز بازار، 3- موقعیت یابی بر مبنای دسترسی به بازار.  پورتر معتقد است؛ در ایجاد و حفظ موقعیت استراتژیک نوعی موازنه استراتژیک باید وجود داشته باشد به عبارتی منابع محدود قابلیت تخصیص به تمامی محصولات و خدمات صنعت را ندارند و شرکت باید دست به انتخاب بزند. به عبارتی در زنجیره ارزش، صرفاً بر فعالیت­های کلیدی و ارزش آفرین تمرکز شود.

تناسب یا همراستایی مفهوم مهم دیگر مد نظر پورتر در این مقاله است از نظر او این تناسب در سه سطح صورت می­گیرد؛

  • تناسب فعالیت­ها با استراتژی کلی سازمان
  • تقویت­ کنندگی و پشتیبانی فعالیت­ها از یکدیگر
  • بهینه­ سازی تلاش­ها در راستای کسب هدف

 

این پست را منتشر کنید

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments